Demmpa skrev:
Vad är det för utetemperatur?
Har du en multimeter så kan du koppla bort utegivaren samt framledningsgivaren från reglercentralen och mäta vilket motstånd givarna har.
Danfoss kör med PT1000-givare,
Det kan vara oxider mm på anslutningarna på själva givaren som gör att reglercentralen tror att det är varmare än vad det egentligen är.
Nu har du kanske löst detta redan. Har du kollat filter i radiatorkretsen? Jag hade samma problem med min ECL Comfort 100m.
Läget med handen är ju manuell justering av ventilen, så drar du vredet mot plus öppnar ventilen ända tills du vrider tillbaka till noll. Motsatt då om du vrider minus, då stänger det ventilen hela vägen tills du vrider tillbaka till noll. Ingen styrning med temp i det läget, helt manuellt.
Röda lampan ger signaler när du har vanliga autoläget på dvs. solen. Blinkar den två gånger är radiatorkretsen för kall och ventilen öppnas, blinkar den tre gånger är den för varm och ventilen stänger. Lyser den konstant är temperaturen "rätt". Ventilen stängs helt om radiatorvattnet blir varmare än inställt värde, 90-95 grader tror jag det är hos mig.
När jag hade autoläget på ville anläggningen strypa ventilen och klagade på för varmt vatten i radiatorkretsen, precis som för dig. Spelade ingen roll om jag tvingade upp både temperaturvredet och tempkurvan, samma visa ändå. Fick köra manuell värme en hel vinter medan jag felsökte. Tekniker va hit och även han mätte sensorerna utan att hitta fel. Han rådde mig att testa att byta hela reglerenheten. Han gjorde service på centralen samtidigt och såg då att filtret för radiatorkretsen va helt igensatt. Vi rengjorde det och efteråt funkade allt som det skulle. Han kunde inte peka på exakt vad som orsakat problemet men förmodligen gjorde det låga flödet till radiatorkretsen att vattnet värmdes för mycket i värmeväxlaren och min sensor sitter strax efter utloppet från växlaren. Det kom väl snudd på kokhett vatten dit som sedan blandades ut lite snabbt i slingan. Så elementen va ljumna men centralen trodde det kokade.
Läget med handen är ju manuell justering av ventilen, så drar du vredet mot plus öppnar ventilen ända tills du vrider tillbaka till noll. Motsatt då om du vrider minus, då stänger det ventilen hela vägen tills du vrider tillbaka till noll. Ingen styrning med temp i det läget, helt manuellt.
Röda lampan ger signaler när du har vanliga autoläget på dvs. solen. Blinkar den två gånger är radiatorkretsen för kall och ventilen öppnas, blinkar den tre gånger är den för varm och ventilen stänger. Lyser den konstant är temperaturen "rätt". Ventilen stängs helt om radiatorvattnet blir varmare än inställt värde, 90-95 grader tror jag det är hos mig.
När jag hade autoläget på ville anläggningen strypa ventilen och klagade på för varmt vatten i radiatorkretsen, precis som för dig. Spelade ingen roll om jag tvingade upp både temperaturvredet och tempkurvan, samma visa ändå. Fick köra manuell värme en hel vinter medan jag felsökte. Tekniker va hit och även han mätte sensorerna utan att hitta fel. Han rådde mig att testa att byta hela reglerenheten. Han gjorde service på centralen samtidigt och såg då att filtret för radiatorkretsen va helt igensatt. Vi rengjorde det och efteråt funkade allt som det skulle. Han kunde inte peka på exakt vad som orsakat problemet men förmodligen gjorde det låga flödet till radiatorkretsen att vattnet värmdes för mycket i värmeväxlaren och min sensor sitter strax efter utloppet från växlaren. Det kom väl snudd på kokhett vatten dit som sedan blandades ut lite snabbt i slingan. Så elementen va ljumna men centralen trodde det kokade.
Hej och tack för svar.S Saffady skrev:Nu har du kanske löst detta redan. Har du kollat filter i radiatorkretsen? Jag hade samma problem med min ECL Comfort 100m.
Vart hittar jag detta filter?
Så ser det utDemmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På returslingan för radiatorerna ska det sitta en "plugg" med sexkantsskalle som du kan öppna. Exakt vart går inte att säga utan att se din anläggning. Stäng först ventilerna för ut och in till radiatorkretsen innan du öppnar så slipper du tappa ur mer vatten än nödvändigt.J johoda skrev:
https://youtu.be/_UX4fJdl1ng?feature=shared
Så här sitter det i min fjärrvärme.
Ok tack, men vart hittar jag den hos mig, om det ens finns?S Saffady skrev:På returslingan för radiatorerna ska det sitta en "plugg" med sexkantsskalle som du kan öppna. Exakt vart går inte att säga utan att se din anläggning. Stäng först ventilerna för ut och in till radiatorkretsen innan du öppnar så slipper du tappa ur mer vatten än nödvändigt.
[länk]
Så här sitter det i min fjärrvärme.
Tog nytt kort, givaren på röret sitter efter pumpen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där är ju tilloppet för dina radiatorer med pumpen och sensorn. Filtret bör sitta någonstans på returen i närheten av pannan/centralen, om det sitter något. Filma en liten snutt där du följer returen inne i pannrummet.J johoda skrev:
Du har en gammal vedpanneanläggning, som sällan har filter.
På andra bilden i inlägg 20 är det något vitt "skåp" till höger, är det elpanna/värmepump/etc? Där kan det eventuellt sitta ett filter.
Bakom isoleringen på andra bilden i inlägg 20 ser det ut att vara någon tank med elpatron, på höger sida finn även en tank på typ 500 liter.
Finns en cirkulationspump bakom vedpannan.
På andra bilden i inlägg 20 är det något vitt "skåp" till höger, är det elpanna/värmepump/etc? Där kan det eventuellt sitta ett filter.
Bakom isoleringen på andra bilden i inlägg 20 ser det ut att vara någon tank med elpatron, på höger sida finn även en tank på typ 500 liter.
Finns en cirkulationspump bakom vedpannan.
Ja det vita ”skåpet” är varmvatten beredare.Demmpa skrev:
Du har en gammal vedpanneanläggning, som sällan har filter.
Finns en cirkulationspump bakom vedpanna.
Det sitter en elpatron på tanken snett höger bakom pannan.
Elpatronen är bortkopplas.
Se film för att följa returen, det sitter även en sådan ”kran” på varje tank, se bild.S Saffady skrev:
Har det något med sakerna att göra?