Byggahus.se
Hej

Jag behöver en dränkbar pump för att pumpa bort vatten som står över min infiltrationsbädd. Några tips? (Helst K-rauta eller jula) Vattnet behöver pumpas bort cirka 40 m. Jag har en avtappningsslang på 52 mm (tror jag - se bild).

Jag får kommunalt vatten i början av nästa år så det är en temporär lösning.

Med vänlig hälsning,

Peter
 
  • Vattenöversvämmad mark över infiltrationsbädd med löv och avtappningsslang synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämmad trädgård med stillastående vatten över infiltrationsbädd omgiven av löv och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämmad infiltrationsbädd med vattenansamling och måttband bland stenar och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå avtappningsslang i lerigt vatten med synliga måttmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Gräv en grop ca 50 bred och 50 djup , det du behöver är en länspump med vippa och inte en
pump från jula eller så den tål lite skit i sig , det gör dom andra , klart du kan ha en sådan oxå , men bevaka så det inte kommer småsten i den , lämpligt med lite mackadam i gropens botten ,
pumpkapaciteten räcker gått , dom brukar trycka min 10 m , men det är rakt upp det , och inte på längden .
Plats för vippan måste göras så den inte fastnar mot gropkanten
 
Ok var hittar jag en sån? Ansluta den med 220 volt stickpropp?
 
L
Något i den här stilen , det med din slang du har den är grövre än anslutningen på pumpen ,
men bara vrida runt och sätta en slangklammer där , se bara till att slangen är rakt och är inte veck , det vill gärna bli ett veck från gropen och upp på marken med den slangen , annars en bit polytenslang först biten , tror att den kan klara ditt behov , kan ta lite tid med pumpningen men det går ut
www.bauhaus.se/smutsvattenpump-neptun.html?nosto=nosto-related-products#full-description
 
L
Fick in ett inlägg på på fel ställe , du kan ta vilken du vill men k-rautas lyfter 10 m lite mer än julas , det är bra för om din slang inte riktigt utvecklar sig på höjden ( den är platt ) så orkar den här mera
 
T
Båda funkar.
 
Ok funkar de så att de slår av automatiskt när vattnet är tömt?
 
L
P peter_sweden skrev:
Ok funkar de så att de slår av automatiskt när vattnet är tömt?
Ja utmärkt , startar när vippan har lyft och stannar när vippan kommit ner , inga problem , men det måste finnas plats i gropen så vippan kan arbeta upp och ner utan att i ta något , vanlig stickpropp + skarvsladd
Läs vad jag skrev förut om gropen , jag skulle ta den som K-rauta har , lyfter lite högre
( lite kraftigare )
Det blir alltid kvar lite i botten , pumpen får inte gå torr
 
Du kan inte bara gräva ett enkelt smalt dike de fyrtio metrarna då, alternativt fylla på lite material där vattensamlingen blir för naturlig avrinning? Jag hade avskytt att behöva ha en pump att förlita mig på.
 
  • Gilla
peter_sweden
  • Laddar…
L
PS du får gräva gropen så djup att ytan kommer under din infiltrationsbädd
 
Liteavvarje: Det tror inte jag, då sätter man ju hela finessen med en infiltrationsbädd ur spel. Skall man ha en grop för att leda bort ytvattnet så skall den inte vara djupare än nödvändigt. En fyrtio centimeter djup grop där marknivån är som lägst räcker anser jag.
 
L
S Snål-Jocke skrev:
Liteavvarje: Det tror inte jag, då sätter man ju hela finessen med en infiltrationsbädd ur spel. Skall man ha en grop för att leda bort ytvattnet så skall den inte vara djupare än nödvändigt. En fyrtio centimeter djup grop där marknivån är som lägst räcker anser jag.
Enligt uppgift från TS
Nu är det så att hans dagvatten kommer från någonstans och ligger långt över infiltrationens lägsta punkt , vad händer då , ingen infiltration , därav måste han få bort det som till äventyrs
fyller upp denna , annars kan det inte filtrera som det ska utan går ut i kanterna på den .
Ett flöde i fel riktning uppstår , bara naturlagarna som gäller för vatten
 
L
Fick du ordning på det eller , finns en temporär lösning , hör av dig
 
Jag kommer ev kunna ansluta till kommunalt avlopp om 1-2 månader så just nu har jag en dränkbar pump som pumpar bort vattnet.

Har försökt skapa em pumpgrop som ska pumpa automatiskt vid regn men den är inte provkörd ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.