alt 1
ser okej ut, kranen kommer inte centrerat "mellan luckorna", men ser ändå okej ut. här får jag minimumkravet på 80cm mellan spis o ho.

alt 2
snyggast placering, men bara 60cm arbetsyta. kanske funkar ändå?

alt 3
70cm arbetsyta. lockorna måste då bytas ut till andra storlekat för att då få centrerad kran "mellan luckorna" kostnad 1500kr(inte så farligt) Ser väl okej ut annars. bra lösning tror jag.

Vad tycker ni? funkar alt 1? eller blir det tokfel om kranen hamnar på sniskan utanför luckornas mitt?
Alt 2 kanske blir för lite arbetsyta. ??
(jag kan inte lösa det på nått annat sätt, stommarna sitter där de sitter o allt e redan klart, har tänkt köpa granitbänk o tänkte passa på att flytta lite på dagens för tajt placerade ho,endast 40cm från spisen)

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Alt 1
Om du ska ha köket för bekväm matlagning.
Vem tittar på om kranen linjerar med skopsdörrar?? Har du själv märkt såna " avvikelser" hos dina bekanta och blev störd av det? Inte ens under och överluckor behöver linjera - det ser bra bara på ritningar men utan betydelse ( syns ej) i det verkliga köket :)
gaia

Alternativ 1. med mest arbetsyta!
Ser du att där kommer diskhon centrerat. Det är snyggt. Kranen tittar inte någon på om den kommer mittför en skåpslucksmitt eller inte.

hihi, okej, trodde det fanns estetiska "regler" för sådant.... Jag har ett ganska utvecklat sinne för form och ser direkt om saker inte ligger i linje osv. :-D ..därmed inte sagt att jag måste ha kranen i någon linje... ;.)

Hemmakatten
Alternativ 1 tycker också jag.

Har aldrig tidigare tänkt på kranplaceringen, men nu när jag tittar på vår kran, så visst är den centrerad i ett 80-skåp så att kranen hamnar mitt i "skarven" mellan luckorna.

När vi byggde om vårat kök tog vi ingen hänsyn till om överskåpens luckor var i linje med underskåpens lådor och luckor. Det var 100% funktion som gällde.

Med dessa begränsningar; Alternativ 1.
Du kan även välja att sätta kranen ännu mer till höger, den behöver nämligen inte sitta centrerad bakom disklådan heller.

Här en bild som exempel Prodnyhet-k%C3%B6k-Alveus-okt06.jpg

Vi tänkte lite som valter53. Hoarna är centrerade på diskbänken. Skåpen blev som de blev. Här är en bild, inga luckor än, men i alla fall. Jag tror inte att centrering av kran och skåp är så viktig. Funktion är mycket viktigare.
2008-08-30_Diskbank.JPG

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.