Ja, vad skall man ha i trappan?
Skall fälla in belysning i vår stängda ek-trappa, tips mottages tacksamt!
 
På tal om diodlampor....
Den här 12-voltaren kanske kan vara något för diodfantaster:
361503_X_2004-07-02_113151.jpg
69 spänn på classe.
Kan man räkna med kallt blåvitt ljus...?
 
Stoffe_byggare skrev:
Ja, vad skall man ha i trappan?
Skall fälla in belysning i vår stängda ek-trappa, tips mottages tacksamt!
Om man vill att det ska se ut som en finlandsbåt så kan man alltid montera fast röd matta på trappan, sätta massor av röda lysdioder och ha ledstång och liknande av mässing :) :)

Skämt åsido (som slaktarn sa). Om man ska ha belysning av trappstegen så behöver man knappast några jättestarka dioder. Vad för färg på tapeter och resten av rummet har ni ? Om man kan leva med de klassiska standardfärgerna, röd, grön och gul, så kan man komma riktigt billigt undan, de dioderna kostar inte många ören per styck, så man kan köpa en bund för att laborera med och se hur resultatet blir.

Även om det är lite sjuklig discovarning (jag tänker på en scen i "tjejen som visste för mycket" nu) så skulle det vara lite coolt med RGB-lysdioder som alla samtidigt sakta tonar mellan de olika färgerna om man vill...

Ytterligare en idé som kanske är helt värdelös är att koppla belysningen i tv-rummet till tv-bilden, så att färgtonen på belysningen blir densamma (eller motsatsen ?) till genomsnittsfärgen hos tv-bilden :)
 
nää... ingen finlandsfärja tack! tror nog att det blir vita möjligtvis ganska "kalla".

du kan ju fundera på om du kan fylla en vägg med rgb-dioder, så kan du ju slänga ut tv´n sen... ;)
 
Tanken är att ha någon belysning vid sidan på trappan som är riktat mot trappstegen. Liknande "bio-lampor".
 
Timell monterade ljus i trappa igår på "Äntligen hemma" kan det vara något för dig.
 
För information om shop.dotligt.de.


Jag köpte för första gången från den ovan rekommenderade shopen på http://shop.dotligt.de förra veckan.

Shopen fungerar oklanderligt och deras sortiment är nog det bästa jag sett hittintils.

Alla lysdioder (jag tittat på) har egna datablad från tillverkaren.

I Sortimentet finns dels vanliga brighta lysdioder, men utöver de även lumileds Luxeon i alla färger.

Alla lysdioder de levererar är matchade. Normalt sett så kan spridningen vara ganska stor på dessa dioder, men dotlight levererar enbart den högsta klassen. I alla fall dokummenterar det de så ...

Sortimentet består till stora delar av kända märken (Kingbright, Yosdal, Osram, Nichia ...).

De har även en del drivare och annat som kan behövas, om man inte vill bygga själv.

Priserna är visserligen lite dyrare än där jag har köpt innan (ex besthongkong), men de har ett mycket stort urval. De är dessutom baserade i Europa/Tyskland.

Priserna är i vilket fall som betydligt billigare än ELFA, Farnell, RS-Components ...

Betalning genom Paypal, vilket fungerar lika bra här som överallt annars.

Leveransen skedde snabbt och smidigt. Jag beställde ett hundratal lysdioder av varierande sort i Torsdags förra veckan (21/10-2004) och de levererades till postlådan igår (27/10-2004).

Alla dioder levererades i uppmärkta ESD skyddade påsar.

Nu väntar jag bara på mina nya mönsterkort från tillverkaren i bulgarien (http://www.olimex.com), så jag kan löda ihop mina ridiculously-over-engineered-garden-lighting som är dimmbara och med ställbar färg remote ...
 
Hej Thomas,

jag funderar också på att använda dioder i utomhusbelysning. Hur har du gjort med armaturer/kapsling av dioderna/elektroniken? Det vore skoj att se lite bilder på sina skapelser :)

mvh,
Martin
 
Hej,

Så långt har jag inte kommit ännu. Än så länge så har jag bara gjort en "utvecklingsplatform" för elektroniken.

Offrena är dock utsedda och det är 2 olika typer av belysningar. Den ena inköpta på Bauhaus (6 stycken) i och hänger på stavar i marken. Dessa är i grönfärgad aluminium med vanlig lampa och drivna av 12V i marken. Vid infarten har vi 2 hängande svarta i plast som är med gula lysdioder och drivs med solcell.

Det är de senare som skapat hela bygget. Fullständigt värdelösa. Lyser inte hela natten, lyser dåligt och det gula skenet är ingen höjdare (passar dessutom dåligt ihop med det vita från lamporna).

Hur modifikationen skall gp till får vi se i framtiden.

Jag lovar att det skall bli bilder.

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.