3 794 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
det här med relining
Jag tror det heter så i alla fall..
Någon som gjort det eller känner någon som har? Vad kan det kosta? Är det once in a lifetime?
Vi har väl en 10-13m gjutjärn under plattan lite kors och tvärs till 3 brunnar och en wc, lägger man till keramikrören ute till brunnen blir det en 5m till.
Huset är från 54 så vi känner att det kanske är läge att göra något innan man börjar klinka..sådär sugen på att bila upp 4 rum för att byta allt liggande..
Någon som gjort det eller känner någon som har? Vad kan det kosta? Är det once in a lifetime?
Vi har väl en 10-13m gjutjärn under plattan lite kors och tvärs till 3 brunnar och en wc, lägger man till keramikrören ute till brunnen blir det en 5m till.
Huset är från 54 så vi känner att det kanske är läge att göra något innan man börjar klinka..sådär sugen på att bila upp 4 rum för att byta allt liggande..
Vet att man gör det i större fastigheter. Har en känsla av att det är ett för litet jobb för ett reliningföretag att ta på sig. Men du kan ju alltid ställa frågan till dem.
Tänk på att om även vattenrören är från 54 så kan det vara läge att byta ut dem i samband med renovering. Brunnarna behöver du byta i vilket fall som helst, om du ska renovera våtrum.
Tänk på att om även vattenrören är från 54 så kan det vara läge att byta ut dem i samband med renovering. Brunnarna behöver du byta i vilket fall som helst, om du ska renovera våtrum.
Det är alltså bara under plattan jag vill göra något, allt vatten går synligt eller i bjälklaget så det har jag koll på. Plattan är oisolerad så något tätskikt kommer jag aldrig använda i källarplan.
Jag blev tipsad om relining men är glad i efterhand att jag gjorde det riktigt.
Brunnarna måste ändå bytas (bilas upp) och även i många fall även Y-rör och böjar så då måste man ju ändå bila.
En huvudstam i en hyresfastghet kanske kan vara mer lämpligt för relining men jag tror inte på det i en villa.
Brunnarna måste ändå bytas (bilas upp) och även i många fall även Y-rör och böjar så då måste man ju ändå bila.
En huvudstam i en hyresfastghet kanske kan vara mer lämpligt för relining men jag tror inte på det i en villa.
Det finns olika tekniker vilket innebär att delar bilas och byts, i ditt fall låter det som samma arbetssätt som vi bedriver.P-plats skrev:Jag blev tipsad om relining men är glad i efterhand att jag gjorde det riktigt.
Fördelen med det är att du inte måste bila upp överallt för att få bra rör, byter du bara brunnar och gren blir det mindre ingrepp.
Allt beror på hur just din fastighet ser ut och hos dig kanske det inte var en lämplig lösning men att säga att man är glad att man gjorde riktigt är nog att fammla lite skulle det andra sättet vara oriktigt. Jämör byta en sträcka på 20-30m = bilning åtminstone 80-90% om man inte lyckas tunnla en massa.
Relining 20-30m friläggning av vissa åtkomstpunkter = små ingrepp.
Klicka här för att svara