Hej på er !

Jag har två grabbar på 6 och 8 år, som skulle vilja ha egna datorer. Idag så spelar de på min dator,för tillfället mest minecraft.

kan någon ge ett gott råd på vad jag ska köpa för något,och vilken prestanda de bör ha?
Bildskärmar har vi redan ,så det är endast 2 ganska små och stationära datorer jag är ute efter.

max 5000 kr styck

Tacksam får tips eller goda råd

Anders Oskar och Hugo

Spelar dom bara minecraft och inga andra krävande spel så räcker det med 5000:- för båda typ.

Annars kan man hitta begagnade laptops på tradera och blocket...

inregodirekt.se brukar ha rätt ok dealer.

Två stycken Mac mini? De får dessutom lära sig att använda en dator istället för att svära över som med en Windows-dito. :D

För att spela enklare spel så duger det i princip med vilken hyfsat modern PC som helst som är vassare än en netbook. Undvik datorer med atomprocessor eller liknande. Det är grafikkortet som avgör hur tunga spel man kan spela.

Den här borde fungera bra även för tyngre spel. Operativsystem ingår inte så det får anskaffas separat.

Begagnat på blocket borde fungera bra också men tyvärr är det ofta en dålig affär att köpa begagnad dator tycker jag. Pris/prestanda är ofta bättre på nya datorer och då har man dessutom garanti på den.

En enklare stationär dator hittar du för omkring 3000 - 4000 på tex Elgiganten o liknande ställen. Då har du nya datorer och även operativsystem.

Johan Gunverth skrev:
Två stycken Mac mini?
Köpa en Mac till ungar som vill spela spel?

thomas33 skrev:
En enklare stationär dator hittar du för omkring 3000 - 4000 på tex Elgiganten o liknande ställen. Då har du nya datorer och även operativsystem.
Dessa datorer har ofta klent grafikkort och klarar bara de enklaste spelen, men om man kompletterar dem med ett grafikkort för 500-1000 kr så duger de utmärkt för att spela spel.

T.ex. denna dator kompletterat med ett Radeon HD 6750 borde funka rätt bra även för nyare spel.

Nyfniken skrev:
Köpa en Mac till ungar som vill spela spel?
Ja? Vad missade du, som ungarna förstår? :)

Jag har två st (en arbetsdator, och en HTPC) med följande grejer:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445874
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=541142
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527356
4Gb corsair DDR3 (men idag är det lika bra att köpa 8Gb)
2.5" 5400RPM-diskar, men idag hade jag personligen istället valt SSD och mycket mindre disk (har en NAS också).

Iaf, det blir inte dyrt. Om man behöver bra grafikprestanda så duger ju dock inte det inbyggda i H55+i3, så då måste man kanske ha ett större chassi och definitivt ett kraftfullare nätagg än 65W. Men jag spelar inte, så det är en någorlunda kraftfull dator som är tyst och drar väldigt lite ström, plus att de var billiga.

Visst är ett bra grafikkort av allmän hög betydelse när man köper en dator Men när det gäller just Minecraft så är grafikkortets prestanda av lägre prio.

Minecraft ÄR ganska krävande men baserat på andra parametrar.

Eftersom Minecraft i sin helhet är gjort i Java (urk) så är det processor och minne som blir avgörande. Precis som tidigare nämnts så går Atom-processorer eller liknande bort direkt.

Minecraft Systemkrav
CPU: Intel Celeron 430 1,8 GHz / AMD Athlon 64 3500 +
Grafikkort: Nvidia GeForce 9400 GT / ATI Radeon HD 3470
RAM (minne): 1 GB
Hårddiskutrymme: 1 GB
DirectX-version: 9
Om den siten har rätt så duger det inte med integrerad grafik, utan man måste ha ett separat grafikkort. Netbook-processor funkar inte heller, men nästan vilken vanlig processor som är nyare än 5 år klarar sig. Jag har aldrig spelat minecraft, så jag har inte testat själv.

Inrego har ett bra erbjudande på spelburkar just nu. Hade jag haft lite mer stålar över skulle jag beställt fyra stycken (jag, sambon, två kids).

Ungarna växer och snart spelar de spel som kräver 4 GB i Ram, köp så stor du bara har råd med. Jag har fått uppgradera ett antal gånger bara för jag var för snål.
Va i väg i förra helgen och köpte en laptop för 4,5 k den räcker tydligen enligt fjortisarna. Enligt dem är RAMen viktigast så mycket som möjligt, och en snabb processor som iCore 5 el dyl. Glöm inte att kolla grafikkortet också så det klarar spelen....inte laggar enl kidsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.