3 338 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Dator till gamlingar.
Sida 1 av 2
När jag tröttnade på att spendera tid på mina svärföräldrars strulande bärbara windowsdator så köpte jag en bagagnad Imac istället, har fungerat problemfritt.j-o75 skrev:
Sån här tex http://www.blocket.se/ostergotland/IMac_21_5__2012_64498983.htm?ca=17&w=2
Denna kanske?
Lägg till skärm, tangentbord/mus.
https://www.dustinhome.se/product/5010894483/s500-sff
Lägg till skärm, tangentbord/mus.
https://www.dustinhome.se/product/5010894483/s500-sff
En nuc för att slippa sladdar etc, monteras bakpå skärmen. https://www.dustinhome.se/product/5010763132/nuc-i5-4250u-haswell-25msata-barebone
Eller det enklaste färdiga från komplett https://www.komplett.se/komplett-home-basic/11025
Eller så sätter du ihop själv https://www.komplett.se/category/10293/paketerbjudande
Eller det enklaste färdiga från komplett https://www.komplett.se/komplett-home-basic/11025
Eller så sätter du ihop själv https://www.komplett.se/category/10293/paketerbjudande
På din beskrivning låter det som att en chromebox kanske skulle räcka till. Inget underhåll och den uppdaterar sig själv. Går något åt skogen så kör man en "powerwash" så är man tillbaka igen. Kräver Googlekonto, men om det inte är en dealbreaker och deras bank inte kräver speciell mjukvara så hade jag seriöst övervägt det.
Kanske denna: https://www.dustinhome.se/product/5010792046/chromebox
Kanske denna: https://www.dustinhome.se/product/5010792046/chromebox
En sådan NUC, klarar med galant av de uppgifter du specat.j-o75 skrev:
Har en liknande till min mor, hon kollar playtjänster, surfar på aftonbladet, kollar facebook och tittar på mail och sådant.
Kanon, tar ingen plats, låter ingenting.
Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
Ett röst till för chromebox alternativet.
Min mor (60+) gick från att inte använt dator alls till att nu ett år senare vara totalt beroende av den gamla Ubuntu burken hon fick ärva av mig.
Allt hon gör är i princip från webbläsaren t.ex googlar, läser nyheter och ser Play kanaler, så en Chromebox föreföll som ett rätt klockrent val redan där när det började bli dags att ge henne något lite ösigare att surfa med.
Hon har i princip inga behov att skriva nå i Word och alla begränsningar som att inte kunna installera applikationer är mer ett plus än en nackdel, sen att Chromeboxen håller sig själv uppdaterad på ett helt annat sätt än Windows gör att jag inte behöver oroa mig för uppdateringar som kukar ur etc.
Fördelar med Chromeboxen hittills :
Ej Windows
Begränsar hennes möjligheter att få virus eller sabba men kan ändå installera enklare apps för att t.ex få hennes älskade Patiens och liknande.
Tyst
I princip ljudlös.
Tar lite plats.
Hon har den i vardagsrummet så smidigt att inte behöva att ett miditower ståendes längre.
Går att starta snabbt
2-3 sek så är den igång, för när hon vill googla något snabbt t.ex).
Snabb
Låga specs men klarar lätt Youtube i 1080 och alla Play kanaler hon besöker, och SSD hårddisken gör surfandet så snabbt man kan förvänta sig.
Då hon redan hade stor skärm för hennes åldrande ögon så var laptop eller t.ex iMac inte aktuellt men var tvungen att köpa adapter då allt numera bara har HDMI och den körde VGA, i övrigt har allt fungerat klockrent (hittills) och hon kunde inte vara nöjdare, och datorn kostade henne bara 2000kr ny.
Min mor (60+) gick från att inte använt dator alls till att nu ett år senare vara totalt beroende av den gamla Ubuntu burken hon fick ärva av mig.
Allt hon gör är i princip från webbläsaren t.ex googlar, läser nyheter och ser Play kanaler, så en Chromebox föreföll som ett rätt klockrent val redan där när det började bli dags att ge henne något lite ösigare att surfa med.
Hon har i princip inga behov att skriva nå i Word och alla begränsningar som att inte kunna installera applikationer är mer ett plus än en nackdel, sen att Chromeboxen håller sig själv uppdaterad på ett helt annat sätt än Windows gör att jag inte behöver oroa mig för uppdateringar som kukar ur etc.
Fördelar med Chromeboxen hittills :
Ej Windows
Begränsar hennes möjligheter att få virus eller sabba men kan ändå installera enklare apps för att t.ex få hennes älskade Patiens och liknande.
Tyst
I princip ljudlös.
Tar lite plats.
Hon har den i vardagsrummet så smidigt att inte behöva att ett miditower ståendes längre.
Går att starta snabbt
2-3 sek så är den igång, för när hon vill googla något snabbt t.ex).
Snabb
Låga specs men klarar lätt Youtube i 1080 och alla Play kanaler hon besöker, och SSD hårddisken gör surfandet så snabbt man kan förvänta sig.
Då hon redan hade stor skärm för hennes åldrande ögon så var laptop eller t.ex iMac inte aktuellt men var tvungen att köpa adapter då allt numera bara har HDMI och den körde VGA, i övrigt har allt fungerat klockrent (hittills) och hon kunde inte vara nöjdare, och datorn kostade henne bara 2000kr ny.
Är "värd" för 2 datorer som äldre personer använder. De kör var sin HP laptop utan några som helst problem. Ingen av dem finns i min närhet utan allt sköter jag genom Teamwiever, även den som är placerad i Ukraina.
Jag fixade just en "ny" laptop till svärföräldrarna. Jag utgick från en beg HP 17" bärbar för den stora skärmens skull, de har lite svårt att läsa liten text. Sedan bytte jag hårddisken mot en SSD, vilket gjorde att datorn blev blixtsnabb istället för trött och trög. Totalkostnad 1500:-, hade blivit 2000:- om jag inte hade haft SSD:n liggande.
CPU:n på den bärbara hade ett passmark-värde på ca 3500, en modern mellanklass-CPU ligger på ca 5000, men disken är mycket viktigare än CPU:n. Ska man ha motsvarande prestanda med en ny dator måste man ha en med SSD, och då hamnar man ofta på 8000-10000kr skulle jag tro.
En beg stationär dator med skärm där du byter HDD mot SDD borde bli en bra lösning för liten peng.
CPU:n på den bärbara hade ett passmark-värde på ca 3500, en modern mellanklass-CPU ligger på ca 5000, men disken är mycket viktigare än CPU:n. Ska man ha motsvarande prestanda med en ny dator måste man ha en med SSD, och då hamnar man ofta på 8000-10000kr skulle jag tro.
En beg stationär dator med skärm där du byter HDD mot SDD borde bli en bra lösning för liten peng.
Redigerat: