Vi har en damm med litet fall från en högre platå i berget som vi vill få att se så naturlig ut som möjlig. Vi har försökt bygga upp kanter med hjälp av bruk och sten men är inte nöjd med resultatet.
Skulle vilja ha tips och idéer på hur man kan göra för att få samma färg som berget om vi t.ex använder bruk.

• 20260520_130939.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260520_130932.jpg
    Skapa konto
  • 20260520_130919.jpg
    Skapa konto
Snyggt! Man kommer ganska långt med växter stenar och dammskum eller murbruk.

Om man bygger en mur med stenar och inte låter bruket gå helavägen ut så skulle det kunna se ganska naturligt ut.

Man kan åka till grustag och leta efter perfekta stenar.

Om ni inte måste se berg utan accepterar växtlighet istället så lägg någon form av matta överkanten och plantera / så växter som trivs i våtmark.

Swamp Swamp skrev:
Snyggt! Man kommer ganska långt med växter stenar och dammskum eller murbruk.

Om man bygger en mur med stenar och inte låter bruket gå helavägen ut så skulle det kunna se ganska naturligt ut.

Man kan åka till grustag och leta efter perfekta stenar.

Om ni inte måste se berg utan accepterar växtlighet istället så lägg någon form av matta överkanten och plantera / så växter som trivs i våtmark.
Tack för tips. Vi har tänkt på växter men svårt vintertid🤔.

Jag ser mossor och daggkåpa levandes på bilderna. Hur hanterar ni dem på vintern?

Nu bor ni kanske i Arktisk zon men, mina dammkanter har jag aldrig gjort något med på vintrarna. Innan jag grävde om den då :)
I bakkant här ligger en gammal heltäckningsmatta som det växt saker på.

IMG_2980.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Kickif
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.