Vi köpte förra sommaren loss en villa som vi tidigare hyrt i lite mer än 2 år. I köpet så satt det ett befintligt vämesystem från 2016.

Det är ett LG system med två innedelar. En för övervåning och en för källare. Systemet har strulat för oss under hela tiden vi hyrde huset och även för de som ägde huset innan oss. Serviceteknikern som varit ute vid flertalet tillfällen och som installerade systemet, har även han påpekat detta.

Från 2019-2020 har jag personligen gjort flertalet felanmälningar, bland annat genom mail och sms till företaget, så det finns väl dokumenterat. Senast det var problem med maskinen - var i maj i år. Då fungerade inte värmen samt att vi betalade för en ny fläktmotor och den verkar inte fungera nu heller.
Dock har garantin gått ut på maskinen nu (eftersom att det strulat så länge) och jag undrar, hur ser det ut för oss egentligen. Garantin fanns på maskinen när första problemet fel anmäldes. Är det företaget som står för att utrustningen fortfarande inte fungerar som den ska, eller är det nu helt på mig att den fortfarande inte fungerar och att det gått så lång tid?
Kan jag kräva ut något ifrån företaget, ett nytt system eller liknande?

Tacksam för återkoppling.

Vissa fabrikat har 5 års garanti men set har gått för lång tid även för detta. LG är inte kända för kvalitet på sina värmepumpar - tror knappast de säljs längre i Sverige. Välj ett annat kvalitetsfabrikat nästa gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.