Byggahus.se
Vi fick problem med mögel i vår mors hus och vi behövde göra en mögelsanering i krypgrunden. Vårt försäkringsbolag rekommenderade Stig Borgs Byggservice AB, i Järvsö. Efter besiktning av krypgrunden, bedömdes att 50 kvm trosskivor skulle bytas ut samt isoleringen, man skulle även plasta in marken. Arbetet beräknades ta 180 timmar á 355:- exkl. moms för två personer och ett fast pris offererades på 101 000 kronor inkl. moms. Arbetet tog 2 1/2 dag för två personer till en arbetskostnad på strax under 26 000:- inkl. moms, cirka 140 timmar mindre än tidigare bedömning! Efteråt har vi förstått att vi inte är de enda privatpersoner som råkat ut för samma tillvägagångssätt, man känner sig verkligen lurad. Vi vill verkligen varna för det byggföretaget.

Gunni Strandberg
 
Är det ett försäkringsupplägg där ni betalar 10% av den totalakostnaden (~10000:) och försäkringsbolaget resten?

Jag har hört om liknande historier här i Ljusdalstrakten. Totalkostnad var då runt 150 000:- min bekant betalade 15000:-, firman var klar på ett par dagar och fakturerade väldigt högt!
Vet dock inte om Stig Borgs Byggservice var inblandat då.
 
Nej, det är ingen försäkringsskada.
 
Det är ju fritt fram att ta in flera offerter om jämföra.
 
Är fakturan betald?
Annars kan man bestrida denna.

Tänk på att bara plast på marken troligtvis inte avhjälper fuktproblemet.
Risk för nya skador finns.

Ner med fuktmätare och kontrollera fukten. Kolla även efter vitmögel etc under kommande året.
 
Är det fast pris och ni inte tagit in offerter från andra företag så tycker jag detta är helt fel att klaga på. De gjorde en bedömning och det gick snabbare/lättare än vad de trodde och det är säkerligen inte lätt att förutse vad som kan finnas där under när man börjar rota.

Har du accepterat en offert/fast pris så är väl det som gäller? Och har du då inte jämfört så är detta inte riktigt OK att klaga enligt min högst personliga åsikt.
 
Men seriösa företag drar av på fakturan om arbetet går snabbare än beräknat.
 
Ripper500 skrev:
Men seriösa företag drar av på fakturan om arbetet går snabbare än beräknat.
Jaså?

Lägger seriösa kunder på på en faktura då om det tagit längre tid?

Ett fastpris enligt abs05 eller abs09 är just ett fastpris.

Har man däremot ett rörligt pris med tak eller ungefärligt pris så ska detta dokumenteras under övrigt i avtalet och då skall företaget fakturera enligt faktiska kostnader upp till ungefärliga priset eller tom 15 % utöver detta
 
  • Gilla
Byggis1976 och 1 till
  • Laddar…
De sammarbets partner jag arbetar med lägger alltid ett fast pris och slutdatum.
Enstaka tillfällen under året går arbetet snabbare än beräknat. Kan handla om grävning som gick snabbare, eller fasad arbete som gått bättre än väntat.
Då dras alltid ett belopp av fr slutfakturan för att göra kunden nöjd och bibehålla bra rykte. Överpriser är inget som man bygger upp kundförtroende på.

En bra offert är specad ordentligt.
Den innefattar antal timmar det tar att utföra arbetet på.
Om man specat 100 timmar och det bara tar 20, så bör man justera fakturan oavsett om det är fast pris.
Ett fast pris innebär att man heller inte kan ta ut mer om arbetet tar längre tid. Därför räknar man alltid på några extra timmar. Men då kanske man lagt på 5-10 timmar som max.

Är man osäker på sitt arbete bör man välja timpris och inte fast pris.

MEN, visst, kund har accepterat och hantverkaren/firman har rätt att ta betalt oavsett tid.
Men järvsö/ljusdal/bollnäs är inga stora städer så rykten sprids, och då får man mindre eller inga jobb tillslut.
 
Vissa lägger enstaka timmar över i en fastpris medan andra lägger en hög marginal. Pratar vi tex om en mepskalkyl vid försäkringsskador så är det rätt vanligt med en marginal på 30-40 % minst plus att det alltid finns friskrivningsklausul även på fastpris vid oförutsedda tillkommande arbeten.

Är det då någon kund som är väldigt låst kostnadsmässigt och kräver ett fastpris utan undantag kan påslaget vara väldigt högt. Med otur så går jobbet precis runt om allt jävlas men andra gånger är det en stor vinst. Sticker i kundens ögon om man inte är duktig på att tydliggöra men så är det ibland.

För min del spelar det ingen roll jag är pedant och lägger alltid rörligt pris med tillägg att de gärna får lägga extra timmar för hög finish och många gånger även specifikation på fogsprång etc då bygg-ama eller branschnorm inte är tillräckligt noga i min standard.
 
Ska man få dåligt rykte för att man följer regler och avtal? Är det så jävla fel att tjäna pengar?

Detta handlar inte om att kunden är lurad, detta handlar om att kunden inte verkar tagit in offerter och jämfört utan kört med första bästa. Som jag ser det är det antagligen inte lätt att förutse skadan, jobbet och ytterligare fel som måste åtgärdas och jag kan då förstå firman att de tog i i överkant och kunden accepterade offerten.

Nej, jag ser inte att firman gjort fel. Och det är min personliga åsikt.
 
  • Gilla
Henke O och 3 till
  • Laddar…
Arbetet tog ju ca 140 timmar mindre än beräknat. Hur fan kan man räkna nästan 1 månad fel i arbetstid och ha mage till att ta betalt för det.?
 
Visst kan man tycka att SBB AB var oseriösa i sin tidsuppskattning och med största sannolikhet tog de en rövar för att ro hem ett bra avtal. Moraliskt förkastligt med väldigt affärsmässigt.

Men ni ingick avtal och var överens ang ett pris, du köpte ju inte längden på arbetstiden utan du köpte ett resultat, dvs en mögelfri grund och värderade den till överenskommit pris. (hoppas jag, så ni inte bara köpte en plast på mark för 100 tusen)
 
GunniMarianne skrev:
Arbetet beräknades ta 180 timmar á 355:- exkl. moms för två personer och ett fast pris offererades på 101 000 kronor inkl. moms. Arbetet tog 2 1/2 dag för två personer till en arbetskostnad på strax under 26 000:- inkl. moms, cirka 140 timmar mindre än tidigare bedömning!
Varför valde ni detta företag då? Var de andra offerterna ännu högre?
 
Jag antar att det bara togs in en offert, och det misstaget får TS stå för. Nu verkar TS bo i sthlm, och moderns hus antagligen i hälsingland...så jag skulle tro att TS inte ville "grotta" ner sig alltför mycket i letande efter firmor och offerter. Jag kan i viss mån förstå hur hon tänkte, och hur jag skulle kunna tänka...lös problemet, och OK om det kostar lite mer än om man skulle leta efter bästa/billigaste lösningen.

Oavsett detta så tycker jag det är helt OK att varna för detta företag, vare sig de är helt urusla på att tidsuppskatta jobb, vilka insatser som krävs, eller om de helt enkelt körde med en rövare. Teoretiskt inga felaktigheter men i praktiken inkompetens.
 
  • Gilla
Byggis1976 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.