Jag köpte mej en på Rusta i onsdags, installerade och provade igår och kan bara bekräfta det Kim G så utförligt beskrivit i ett tidigare inlägg. Jag har ingen tidigare erfarenhet av dylika tingestar så jag blev förvånad över hur tyst den arbetar, den låter som en skruvdragare på lågt varv ungefär och det är drivningen, klippningen sker ljudlöst.Jag utmanade den lite och satte laddstationen i ett hörn med fritt rakt fram och till höger och inte alls som i beskrivningen, det funkar perfekt.
Inget ljud, inga avgaser, inget jobb, jag är djupt imponerad.

• Gilla
Tim G
  • Laddar…
RoffeK skrev:
Jag köpte mej en på Rusta i onsdags, installerade och provade igår och kan bara bekräfta det Kim G så utförligt beskrivit i ett tidigare inlägg. Jag har ingen tidigare erfarenhet av dylika tingestar så jag blev förvånad över hur tyst den arbetar, den låter som en skruvdragare på lågt varv ungefär och det är drivningen, klippningen sker ljudlöst.Jag utmanade den lite och satte laddstationen i ett hörn med fritt rakt fram och till höger och inte alls som i beskrivningen, det funkar perfekt.
Vild du lägga ut en bild eller skiss på hur du satt laddstationen och hur du dragit begränsningstråden?

Så här har jag gjort,kvastarna visar trådens dragning. IMAG0112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tim G
  • Laddar…
RoffeK skrev:
Varför vill de ha två meter fritt bakom laddstationen tror du? För min del skulle det passa att ha den på stenläggningen intill huset. Måste säga att jag är rejält sugen på den här :-)
Nån som märkt hur den förhåller sig till Husqvarna-modeller när det gäller tråddragning? Grannen (har tacksamt nog bara en) har 220-modellen och det vore trist om man störde ut varandra.

Kjell_G skrev:
Varför vill de ha två meter fritt bakom laddstationen tror du? För min del skulle det passa att ha den på stenläggningen intill huset. Måste säga att jag är rejält sugen på den här :-)
Nån som märkt hur den förhåller sig till Husqvarna-modeller när det gäller tråddragning? Grannen (har tacksamt nog bara en) har 220-modellen och det vore trist om man störde ut varandra.
Normalt garderar sig tillverkarna med de två metrarna. Saken är den att om klipparen i RoffeK installationen kommer mot linan strax hitom laddaren och svänger upp mot laddstationen kommer den att krocka med den, då brukar robotarna backa ganska långt och risken är att den backar över gränslinan hitom stationen och hamnar då utanför klippområdet med stopp som följd. Händer väl inte ofta men det är just det man vill undvika med de två metrarna som säkert kan minskas till en i alla fall utan problem.
Förhoppningsvis har Clipper hanterat störningsproblematiken innan de släppte ut sin maskin på marknaden.

Gällande störningen så har de förhoppningsvis kollat av sin produkt, men de väljer också att slugt nog skriva i manualen att de vill ha 7 meter mellan sin slinga och annan robots slinga. Och 7 meter är rätt hyfsat långt. Manualen beskriver överhuvudtaget alla problem som roboten kan stöta på med att man ska flytta slingan/laddstation/hinder. :p

Men inte för att det behövs gardera sig så vitt jag vet, för min fungerar fortfarande klockrent. Har flyttat laddstationen nu till sin permanenta viloplats, (provade förresten att sätta den på ett helt omöjligt ställe med ca 1 meter rak lina framför, i lutning och intill ett plank, och det fungerade där med men såg inte klokt ut, så den är rätt tålig vad gäller laddstationsplacering) och grävt ned kabeln runt hela tomten. Använde först spade men det var hur drygt som helst, sen högtrycksprutan men det fungerade sådär, och till sist körde jag grästrimmer och kortklippte gräset, sen körde jag vinkelslip med stenklinga - worked like a charm. Men det är ju helt klart ett terapiarbete som jag inte vill göra om. Faktum är att min gamla slinga till min gamla klippare satt fast som berget och väl gömd och det på bara ett par månader. Och den var bara spikad på plats ovanpå gräsmattan. Ville dock ha min nergrävd så att ongar o honnar och trimmer kan röja fritt.

Här är förresten telefonnumret till Rustas kundtjänst enkom gällande Clipper 1200 ärenden: 0723 - 09 29 89.

Hejsan!
Funderar starkt på en sådan här klippare då vi kommit fram till att tomten är mindre än vi först trott :p

Har strax under 1000kvm, förmodligen närmare 900. Däremot så går det åt ca 200-250m kabel runt och då är frågan om denna klarar av det?
Hittar inget om det när jag kollar runt på nätet så tänkte om någon av er som har den kan se i manualen?
Annars får jag ringa imorgon och kolla upp det.
Går åt ungefär 100m på baksidan och skulle tro 120-130 på framsidan/sidan av huset för att nå helt runt.

Tack på förhand!

Manualen är länkad tidigare i tråden samt så finns den på Rustas hemsida... ☺

Oj då, tyckte jag läst igenom allt här men måste missat den! Hos rusta vet jag inte vart den är isf, fanns inte på sidan om clipper iaf!

Ska läsa igenom den nu iaf och se om det står något om längden på slinga.
Tack!

Har precis samma fråga som Dashiva. Har en tomt på 600 kvadrat, men det behövs 250 meter kabel på grund av buskar och rabatter (har lagt ut snöre och mätt). Det står inget i manualen om hur många meter Clipper klarar av. Någon som vet om den fixar 250 meter kabel? Verkar ju finnas extrakabel och skarvkopplingar att köpa på Rusta i så fall.

Prova annars att ringa till Rustas speciella Clipper 1200-kundtjänst som jag nämnde ovan, de vet garanterat svaret om det inte står i manualen.

Ni kan även kolla vad som står på Gforce 2000 sidorna eftersom basstationen är samma.

Tänker köpa en rustarobot idaģ, men jag undrar hur avgränsningskabeln dras när man som jag har gräsmatta runt så gott som hela huset? Måste kabeln även dras längs med husvägg "innervarv" eller räcker det med yttervarvet/tomtgräns? Samt hur mycket behöver man generellt efterputsa med trimmer alternativt motorklippare kring träd och staket/hörn etc?...

Magnus, det enkla svaret är ja, du behöver även lägga slinga på "innervarv". Allt beror på hur din tomt och hus ser ut. Om du bara lägger yttervarv, så kommer roboten gå ut på din uppfart och in under bilen, den kommer köra över/in i/upp på allt som inte har minst en 10 cm hög fast kant. Om du inte har slinga måste den kunna "studsa" mot allt den stöter på.

Kolla installationsvideon som finns på Rustas hemsida alt youtube. Den är informativ.

Till viss del måste du efterputsa med trimmer, klipparen kan inte ta ända in i hörn eller ända ut längs med ett staket osv, men å andra sidan så gör inte en vanlig manuell motorklippare det heller. Allt beror lite på hur du lägger slingan. Jag la ut min ovanpå först och kollade av under flera veckor att allt fungerade, fick justera på olika ställen osv. Men jag upplever inte att jag måste trimma mer nu än innan, och motorklippare behöver jag inte använda längre alls, där robotklipparen arbetar.

Lycka till!

• Gilla
Magnus Österlund
  • Laddar…
Tack för svar och tips Tim. Jag skall kolla in deras videos samt som du skrev, lägga slingan ovanpå jord tills jag ser att allt funkar. //M

• Gilla
Tim G
  • Laddar…
peternicklas
Tim G skrev:
Gällande störningen så har de förhoppningsvis kollat av sin produkt, men de väljer också att slugt nog skriva i manualen att de vill ha 7 meter mellan sin slinga och annan robots slinga. Och 7 meter är rätt hyfsat långt.
Är väl så att de misstänker att deras klippare blir störd av vissa märke. Med 7 m. till annan slinga så kan man aldrig kräva reklamation/återköp för detta. Ska bli intressant att se om den är känslig för andra klippare. Jag har själv varit ute för att en annan klipparen blev störd av annat märke men fick reklamera då de hade ett lägre avstånd som minsta avstånd till annnat märke.

• Gilla
fredriktech och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.