Vet någon om det går att skärma av grannens HQ? Den stör nämligen min clipper

Det går inte skärma av, men HQ har ofta flera signaler / frekvenser att skifta mellan, be din granne prova en annan av de 3? som finns att välja på.

• Gilla
kardborren och 1 till
  • Laddar…
Senhöst...Lämnade in min 2 år gamla "Molly1" för vinterservice. De får fixa en del fel (batteribackup, lyftsensorer, mm.)
Köpte en till maskin ("Molly2") när de var som billigast i sommer. Nu funkar det där med klipptiden! Körde några svänger innan jag skulle ställa undan den. Tycker att drivmotorerna låter (ylar) mera än på på den inlämnade roboten och varför visas ibland "max lutning" när den rör sig på en helt plan yta när den träffar tråden?
Idag hände det..."Molly2" tappade ett framhjul! Vad i helsicke...en helt ny robot. Hittade efter ett antal timmar alla(?) delar. Upptäckte då att man har gått över till segeringssäkringar istället för "Starlocklåsbrickor", men spåret i hjulaxeln är under all kritik! Vad göra? Imorgon ska jag försöka att fördjupa det yttre spåret med en röravskärare så att segeringen fastnar ordentligt. Eller tar ett gängsnitt och få dit en mutter med låsolja...kanske fixa båda axlar? Maskinen måste ju kunna svänga utan risk att förlora framhjul!!
Fattar Kineserna fortfarande ingenting?
Robotgräsklippares avtappade framhjul och exponerad hjulaxel med segeringssäkring, mot smutsig svart plastbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett viktskivshål nära en toalett, tre pluggar, mönstrad tapet i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
Jodå, det gick att fixa. Nu sitter låsningen ordentligt! Provade även hjulet på den andra axeln, men där verkar det vara problemfritt? Idag får "Molly2", efter en batteriuppladdnig, gå i vinteride.
Låsmekanism på hjulaxel med tång och frisättare, bekräftande reparation av "Molly2"s låsning före vinterförvaring.
Skapa konto

Redigerat:
Och nu har Rusta slutat sälja denna robotklippare...blev kanske för mycket missnöjda kunder som de inte orkade med..

De har en nöjd kund i mig iallafall. Inne på fjärde året för en spottstyver. Tror inte Clipper-kunderna har mer problem än andra robotklipparägare, men om du köpt en snarlik klippare för mellan 15 900 - 25 900 kr så är du mindre benägen att beklaga dig offentligt... ;-)

• Gilla
Micke0 och 1 till
  • Laddar…
T Tim G skrev:
De har en nöjd kund i mig iallafall. Inne på fjärde året för en spottstyver. Tror inte Clipper-kunderna har mer problem än andra robotklipparägare, men om du köpt en snarlik klippare för mellan 15 900 - 25 900 kr så är du mindre benägen att beklaga dig offentligt... ;-)
kör du julas?

R Rolle85 skrev:
kör du julas?
Nej Clipper 1200, Rustas modell.

Kör med likasamma och ökade i dag klippbredden till 250 mm med "Bosch-knivar" ;)
Tre Bosch-knivar med olika tjocklekar och håldiametrar, placerade på en grov betongyta.
Skapa konto

De har visserligen större håldiameter och är 1,1 mm tjocka, men det funkar ändå!

• Gilla
Tim G
  • Laddar…
Hej alla här,
eftersom jag äger 2 st. Clipper och har 2 skilda ytor som skall klippas, installerade jag en till laddstation i det andra slingområdet.
Förrut var det andra området hopkopplad med det första (en laddstation), men fick då bära över roboten till det andra och sedan tillbaka när batteriet tog slut...det vill jag nu komma ifrån!
Det är ca. 4 meter mellan områdens trådar och jag har för mig att båda maskiner nu blir förvirrade ibland?

Nu läste jag nogånstans:
"Om grannen har en likadan robotgräsklippare. Se till att robotgräsklipparna inte är inställda på samma signal."
Vad menas? Se till? Ändra signal på den ena....hur? Inte köra samtidigt?

Osb, Micke.

Tror inte det går att ändra inställningarna för det på Clipper...

Tack för det snabba svaret! Skall fortsätta att testa! ;)
Vill fortsätta med systemet med 2 maskiner som skall kunna klippa oberoende av varandra under vissa (olika?) tidpunkter när jag är en längre tid hemifrån!
Tyvärr går det ju inte att avbryta strömmen (220 V) med en timer på den ena eller den andra tråden/laddstationen, då åker robotrarna bara ut ur stationen...letar signal, stannar och stänger av sig!
Det går ju sedan inte att få fart på de igen utifrån.

Jag och min granne har båda varsin Clipper 1200. De blev förvirrade ibland. Vi löste det förr med att min gick på morgonen och hans på kvällen, satt med robotarnas egna inställningar och konstant ström timl båda systemen dygnet runt. Vi har väl... 1-2 meter mellan slingorna, båda sidör om en häck. I år har det blivit så att de är ute samtidigt, och jag kan inte säga att det märks någon skillnad på driftstörningarna. Tror inte heller att det går att ändra signalerna. Dock borde det gå att köra ström vars 12 timmar till dina laddningsstationer och styra detta med timer på eluttagen, eftersom robotens inre klocka är håller reda på schemat oberoende av extern ström så länge batteriet hunnit ladda sig. Lycka till!

Sätta timer på slingan? Ett tidsrelä? På plus på slingan, så stör dom inte varandra? Jag har en manuell switch på min slinga, som jag switchar typ var tredje dag. Har alltså dubbla slinger. En till baksida och en för resten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.