I mitt hus byggt i början på 90talet har jag långt från varmvattenberedaren till kökskranen, det är närmre 20 meter rör emellan. Detta gör att man måste spola väldigt länge i köket för att få fram varmvatten.

Nu har jag förvisso levt med detta problem i 27 år, men jag tänkte att det kanske är dags att ta tag i det nu...

Hur ska man lösa det på bästa sätt? Jag antar att man behöver en liten cirkulationspump, men sen då?

Går det överhuvudtaget att lösa med återfyllning i varmvattenberedaren? Jag har en Nibe F370 frånluftsvärmepump.

Framdragning av isolerat rör går att lösa i krypgrunden så det är det minsta problemet. Alla ideer mottages tacksamt!

C
Har samma problem som jag småningom tänkte lösa.
Nackdelen med VVC är förstås värmeförlusten och strömförbrukningen för pumpen.
Kolla på cirkulationspump för VVC, det finns "smarta" pumpar som reglerar flödet på returtemperaturen och därmed optimerar pumpens strömförbrukning, samt att de kan styras med natt/bortaläge så att du inte behöver köra cirkulationen när det inte behövs. Jag kan tänka mig att det dessutom lönar sig att se till att varmvattenledningarna är extra bra isolerade om de går i krypgrunden.

Jag har (äntligen) fått dit en rörelsevakt i köket som startar den lilla cirkulationsumpen för VVC, den går sedan i 15 min (justerbart). Innan tog det mellan 30-45 sekunder att få varmvatten i kranen så vi är helnöjda :D

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
smart lösning med röreslevakt på cirkulationspumpen!

Ja, från början var den styrd på en mekanisk timer som tappade tidssynk vid strömavbrott, servicearbeten m.m. så med rörelsevakten är det numer betydligt bättre precision på varmvattnet :)

O
Det känns som att de riktiga VVC-pumpar som finns är relativt dyra, och har många smarta funktioner för att minska energianvändningen, men är konstruerade för att gå konstant vilket är något helt annat din lösning. Det känns som att för din lösning räcker enklast möjliga pump, och att en riktig VVC-pump bara är bortkastade pengar. Vad använder du för pump?

Håller med om onödiga finesser och min VVC-pump är en 13 år gammal Grundfos VVC med mekanisk timer som rörmokaren installerade når kåken byggdes.
Hittade en gammal bild och VVC:n är längst upp till höger i bild:
vvs_installationer_9.jpg

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
C
O Steamboy skrev:
Det känns som att för din lösning räcker enklast möjliga pump, och att en riktig VVC-pump bara är bortkastade pengar.
Du behöver dock en pump avsedd för tappvatten, och en liten sådan kallas nog generellt för VVC-pump. Men om man enbart är intresserad av att styra den av/på så kan man såklart välja en enkel modell.

Vanligast idag är Wilo Star-Z som drar mellan 3-5W så den förlusten är försumbar. Det kan inte nog
understrykas hur viktig rörisoleringen är, kolla i LK´s tabell över förluster per m så fattar man snart!
Tids- och flödes (rörelse) vakt har funnits i många år, problemet är att det tar tid innan systemet
kommer igång, varför de flesta i praktiken låter det stå på i alla fall, och reglerar ned temp. istället.

• Gilla
Tionolltre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.