Byggahus.se

Cirkla rakt!

1. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    finns lite blandade trådar runt cirkelsågar med skena på forumet men alla brukar sluta med en total hyllning till Festools 55/75 EBQ.... men då blir man ju typ 5-6000 fattigare.

Jag vill ha en såg som i princip ska användas då-o-då för att såga raka långa snitt i spånskivor eller mdf. Mao en cirkel/sänksåg med skena som inte kostar en förmögenhet.

Sänksågar finns ju idag
    Festool 55 kostar från 4500 med skena o moms
    Dewalt 520 3800
    Makita 6000 3300
    Mafell 40 (mjuk skena) 3300
    Mafell övriga 3500-20000

Vanliga Cirkelsågar så är jag osäker på vilka som har riktig skena, mao sågen sitter fast o snittet ligger helt i linje med kanten på skenan.

Blå Bosch har det iaf men prislappen verkar landa på typ 3000kr:mad:
    Går väl att koppla Festo, Dewalt, Makita o Mafell cirkelsågar till sänksågsskenorna...tror jag...kanske...

Hemmapular maskiner verkar aldrig finnas med skena.....

Känner inte att jag direkt har behov av sänk-funktionen....trots att det är väldigt coolt.......

Ska det vara så svårt att göra fynd inom detta område?????????????

2. bbits
    Medlem Nivå 4

Wolfcraft styrskena?

Den här har varit uppe tidigare på forumet

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57505322

men jag vet inte riktigt om det finns någon gemensam syn på om den funkar / är prisvärd. Finns ju även förlängare och då kommer man upp i dryga två meter.

Själv har jag en Hitachi C6BU som jag är störtnöjd med men skulle gärna vilja komplettera med en skena. Någon som provat Hitachin med Wolfcraft-skenan?

3. G
    Medlem Nivå 9
    Jaha, men varför inte en vanlig cirkelsåg och en rätskiva...? Har själv gjort luckor till ett helt kök tillsammans med lådstommar och fronter med denna konstillation innan jag insåg att jag faktiskt behövde en sänksåg. Har kört med Makita 5604 cirkelsåg med en rätskiva i alu i 5 år innan jag föll till föga för Festool trycket.

Pratar vi då-o-då så är det ingen tvekan att cirkel och rätskiva är bäst (billigast), eller en kombination av masonit med pålimmad rak plywood, då får man så att säga en "skena" med enkel riggning. Per på detta forum har en kalas ide om det som han själv använder.

Eller... är det helt enkelt så att du egentligen söker anledningar till att köpa en riktig sänksåg, bara folk ger dig bra argument?? :)

4. G
    Medlem Nivå 9
    Kolla under tips och tricks i forumet så hittar du en del som inte kostar och funkar perfekt för både då-o-då och oftare sågning

5. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Kanske jag vill ha argument för att få byta ut min B&D Cirkel...
    Kanske jag vill läsa att Lidl säljer en Mafell 40 kopia för 1495 nästa vecka..
    Kanske jag vill blunda för home-brew tool accessories..
    Kanske jag vill kunna stå o köra maskinen med vänster hand då skivan är för stor för att stå till vänster om den..
    Kanske inte forumets sökfunktion funkar längre..
    Kanske............

6. G
    Medlem Nivå 9
    Ohh, jag har haft en B&D cirkel, den byttes raskt ut till en Makita... har full förståelse.

Fast home-brew tbh är inte att förakta, det är dom som gör verktyg användbara eftersom många tbh inte existerar plus att om dom existerar så kanske dom kostar skjortan

7. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    kom på ett bra argument till... cirkelsågen är det enda verktyg som frugan vägrar att befatta sig med.. tjuter, rycker, otrevligt att köra in fingrarna för att dra undan skyddskåpan, slutar aldrig att snurra... riktigt j...a monster mao

8. hahel
    Medlem Nivå 5
    Jag köpte en av dessa för att kapa lite skivor (Laminat & MDF) tillsammans, har tidigare lånat en festool TS-55 för ett fåtal snitt och kan göra några hempular-observationer.

Volfcraft + Makita BSS611 Battericrikel.
    + Raka och rena snitt.
    + Inga urslag på sparsidan.
    - Inte festoolens (och andra sänksågarars?) förmåga att bibehålla klingans skärningspunkt i materialet oavsett kapvinkel.
    - Cirkelsågsfästet är gjort för lite större bottenplattor, gränsfall att det fungerade med min Makita batterisåg
    - Konstruktiononen stjäl några mm i kapdjup.

Sammanfattningsvis så är tycker jag att det är en prisväd produkt, visst kunde jag ha gjort en egen skena enlig någon av de förlagor som cirkulerat här, men jag tyckte inte att det var värt tiden.

9. G
    Medlem · Nivå 7
  10. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Intressant, ett par hundralappar billigare en Blå Bosch 55 CE med 140 skena och utan låda...

11. jac
    Medlem · Nivå 14
    Nu blir jag inte riktigt på det klara om det är detta du vill komma ifrån eller bibehålla;)

Om det nu är så att du vill få henne att använda sågen så tycker jag nog att TS55 löser det hela. Tyst för att vara en handcirkel, tycker jag, ligger stabilt och stilla på skenan, ingen kåpa att "pilla på" pga sänkfunktionen, ligger inte och snurrar när man släpper på "gasen".

Hoppas inte detta var fel svar...:rolleyes:

12. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Rätt men endå fel..:confused:.. Jaag vill inte att tråden ska sluta som alla andra, "Festool till folket"........... tycker det är för dyrt.............

13. T
    Medlem Nivå 5
    Jag håller med. Festool till folket. Vad alla skulle va lyckliga då.

14. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    alla vill vi ju dö urfattiga;)

15. T
    Medlem Nivå 5
    Men vi ( staten) har ju så mycket pengar. Så vi kan väll få en av staten.