Snailman skrev:
Det har de troligen, men nu har jag redan gjutit in rör i plattan för en massa uttag här och där, så det lär sättas dit en centraldammsugare vare sig den kommer att användas eller ej.:)
Jag har en lösning! Du köper en dammsugare för 399:- på ICA, ställer i "centraldammsuragutrymmet" och monterar sugslangen på röret med lite silvertejp och kopplar in den i en clas-ohlsson dosa med fjärrkontroll för start. Sedan monterar du fjärrkontroller snyggt på väggen bredvid centraldammusgaruttagen i huset, tryck på knappen och sugen startar!

VOILA! En centraldammsugare för under 600:-! :-)

Electrolux centraldammsugare som tuffar på fint i 16år nu, ni som stör er på slangen. Backar ni när ni suger?

De får ggr. jag dammsuger (köper städhjälp) har jag startat i mitten av huset och sugit utåt och klarar mig med ett uttag och 12 meter slang.

Det ultimata är slang på rulle i städskåpet där slang alltid ansluten, då är det bara rulla ut och flippa på handtagsknappen när ni vill suga.

Har inte saknat dammsugarpåsinköp och skulle aldrig i livet välja lös maskin. de små jävlarna slår ju i hälarna (ja, jag är fullvuxen ~2 meters totalhöjd)

Tokslut skrev:
Electrolux centraldammsugare som tuffar på fint i 16år nu, ni som stör er på slangen. Backar ni när ni suger?

De får ggr. jag dammsuger (köper städhjälp) har jag startat i mitten av huset och sugit utåt och klarar mig med ett uttag och 12 meter slang.

Det ultimata är slang på rulle i städskåpet där slang alltid ansluten, då är det bara rulla ut och flippa på handtagsknappen när ni vill suga.

Har inte saknat dammsugarpåsinköp och skulle aldrig i livet välja lös maskin. de små jävlarna slår ju i hälarna (ja, jag är fullvuxen ~2 meters totalhöjd)
Ja det är svårt att köra en dammsugare , men min 4 åring är faktiskt ganska duktig .

Tokslut skrev:
Kan inte låta bli att lägga in en röst trots att denna fråga väl är som baken och har diskuterats många gånger på byggahus:

Jag har också en Electrolux på minst 16 år som aldrig har krånglat. Dessutom har jag hund som producerar 10 liter hundhår per månad.

Installationen var allt annat än så trivial som reklamen basunerade ut. Håltagning i betong underifrån för att komma upp i en mellanvägg till exempel. Men jag tycker det var värt besväret.

Fördelar:
- En rejäl dammbehållare på 40 liter utan filter att leta efter.
- Det luktar rent när man suger istället för apa.
- Det går att lyssna till musik och prata under dammsugningen.

Nackdel:
-Installationen var bökig. Sedan är det en smaksak om det ska anses som en engångs utmaning som man löste eller bara ont.

Vad gäller slangen har jag 10 meter och det är ändå helt hanterbart. Rullas upp runt halsen på 20 sekunder och ut med samma metod.

Pen

Pen skrev:
- Det luktar rent när man suger istället för apa.
Det är just det som HEPA-filter fixar för "vanliga" dammsugare. Dvs eftersom man filtrerar bort de små dammpartiklarna från utblåsluften så luktar det "rent". (Man skall naturligtvis inte använda en dammsugare som sprider ut de små partiklarna i huset istället för att fånga dem...)

Har centraldammsugare hemma och en ny dyrare vanlig Miele i fritidshuset. Oavsett filter tycker jag inte att det går att jämföra! Det luktar inte illa men jag föredrar helt klart luften efter ett varv med centraldammsugaren.

Ang slangen så visst kan den väl upplevas som otymplig ibland, men hellre bara en slang än en slang med klump och sladd på :-)

Självklart var en dammsugare inte så bra som den är nu som för 15 år sedan . Dom flesta centraldammsugare låter mycket mer i rören än min vanliga dammsugare , men det är väl troligtvis mer kraft där av mer ljud . Sen är nackdelen små påsar på dom nya smidiga dammsugarna .
Men det går så mycket smidigare och gå med en liten dammsugare än en lång bökig slang .

Polos skrev:
Men det går så mycket smidigare och gå med en liten dammsugare än en lång bökig slang .
bökig slang? har du strömuttagen i midjehöjd? Om inte ,springa runt och vika sig dubbel i onödan för att dra ur och stoppa i strömsladden är ingen jag gör frivilligt ;)

Tokslut skrev:
bökig slang? har du strömuttagen i midjehöjd? Om inte ,springa runt och vika sig dubbel i onödan för att dra ur och stoppa i strömsladden är ingen jag gör frivilligt ;)
Har du centraldammsugarutagen i midjehöjd?
Ja varför inte , men inte så snyggt och ha det i midjehöjd .

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi har c-dammsugaruttagen i jämnhöjd med strömbrytarna, vi har även några väl valda vägguttag i samma höjd.

Ska jag någon gång ha centraldammsugare så ska det vara med hide-a-hose, så att slangen förvaras inne i röret.

Finns det någon robot som kan koppla sig till ett centraldammsugarsystem och tömma sig?

Vi har också uttagen till centraldammsugaren i samma höjd som strömbrytarna. Enkelt och praktiskt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Polos skrev:
Har du centraldammsugarutagen i midjehöjd?
Ja varför inte , men inte så snyggt och ha det i midjehöjd .
de sitter vid ljusknapparna typ, så inget som stör.

Men som jag skrev tidigare är det optimala en slangrulle med redan kopplad slang som göms i skåp som lätt rullas ut vid sugbehov. Men eftersom jag köpte huset typ klart lägger jag inte energi på att bygga om sådant.

Men hade jag flera plan (skulle aldrig köpa mig trappor) hade jag haft slang på varje plan. släpa runt på saker gör jag inte i onödan

Redigerat:
Snailman
Blev en Husky Centraldammsugare Cyklon2 var billigast här med nio meters slang, hittade nån rabattkod som gav ett par hundra till. näst bästa skulle ha 8300kr för samma paket
http://www.buildor.se/husky-centraldammsugare-cyklon2 8000kr

uttagen blir i stömbrytarhöjd :) (i tidigare hus har jag ett i golvet och ett i strömbrytarhöjd, på var sin våning med livet som insats vid förflyttning av slangen mellan våningarna som nån påpekat) nya huset blir i ett plan

ska komplettera med lite sockeldosor och några vanliga dosor till, sockeldosorna blir nog från tyskland, då det blir typ halva priset om jag köper två, då det är lite dyr frakt typ 150kr, sockeluttagen kostar 200kr st

rördelar och uttag är också halva priset från tyskland (ebay) men frakten är för dyr, får se om jag mejlar om klumpsumma för alla prylarna eller ej (för att förhandla ner frakten)

Redigerat:
När jag bestämde mig för centraldammsugare var i januari månad (för måååånga år sedan) då jag dammsög i köket och i det låga motljuset såg allt damm som snurrade runt och bars upp av luftströmmen från dammsugarens utblås. Inget hepafilter i värden kan ju ta det damm som virvlar runt pga utblåset. Numera snurrar det inte damm runt i rummet när man dammsuger för det åker in i påsen eller i värsta fall ut genom utblåset :thumbup:

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.