Jag tror inte jag kommer ha några preoblem med körningen men jag vill inte betala 15000 kr mer för något jag inte kommer att använda.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Kan du övningsköra i företagets bilar?
Ett eksempel från 2018. Jag betalade (privat) för behörighet C ca 9.000kr, och om jag minns rätt var kostnaderna fördelade ungefär så här :S Stefansod68 skrev:
Läkareintyg : 1000kr
3 stk dubbel-lektioner + hyra av lastbil till körprov : 6000kr
Alla andra avgifter/kostnader (foto, teoriprov, app med teorifrågor, praktiskt prov, körkort, förarkort, m.m.) : 2000kr
Ett par tips :
Kör upp med en automatväxlad lastbil då slipper du ett stressmoment (om nu inte du är van vid split/range på jobbet så klart). Du får ändå lov att köra båda manuel och automat efteråt (förutsatt att du inte har B-kort med enbart automat-behörighet).
Det är ganska få lastbilsfrågor på teoriprovet (10 av 55 om jag minns rätt), stressa inte om du är osäker på dom. Får du alla B-frågor rätt klarar du dig ändå.
det låter väldigt billigt. jag har hört om priser på 30000 kr eller mer.P peter_73 skrev:Ett eksempel från 2018. Jag betalade (privat) för behörighet C ca 9.000kr, och om jag minns rätt var kostnaderna fördelade ungefär så här :
Läkareintyg : 1000kr
3 stk dubbel-lektioner + hyra av lastbil till körprov : 6000kr
Alla andra avgifter/kostnader (foto, teoriprov, app med teorifrågor, praktiskt prov, körkort, förarkort, m.m.) : 2000kr
Ett par tips :
Kör upp med en automatväxlad lastbil då slipper du ett stressmoment (om nu inte du är van vid split/range på jobbet så klart). Du får ändå lov att köra båda manuel och automat efteråt (förutsatt att du inte har B-kort med enbart automat-behörighet).
Det är ganska få lastbilsfrågor på teoriprovet (10 av 55 om jag minns rätt), stressa inte om du är osäker på dom. Får du alla B-frågor rätt klarar du dig ändå.
En normal vettig människa behöver inte så många körlektioner. Googla lite så får du se vad dom tar per lektion i ditt område. Nej du behöver inte YKB om du inte ska ta betalt för transport av andras saker (lite förenklat).
Verkar vara andra priser i dag.P peter_73 skrev:Ett eksempel från 2018. Jag betalade (privat) för behörighet C ca 9.000kr, och om jag minns rätt var kostnaderna fördelade ungefär så här :
Läkareintyg : 1000kr
3 stk dubbel-lektioner + hyra av lastbil till körprov : 6000kr
Alla andra avgifter/kostnader (foto, teoriprov, app med teorifrågor, praktiskt prov, körkort, förarkort, m.m.) : 2000kr
Ett par tips :
Kör upp med en automatväxlad lastbil då slipper du ett stressmoment (om nu inte du är van vid split/range på jobbet så klart). Du får ändå lov att köra båda manuel och automat efteråt (förutsatt att du inte har B-kort med enbart automat-behörighet).
Det är ganska få lastbilsfrågor på teoriprovet (10 av 55 om jag minns rätt), stressa inte om du är osäker på dom. Får du alla B-frågor rätt klarar du dig ändå.
- Körlektion - C 3200:-
Körlektion för tung lastbil på 100 minuter. - Teoripaket - Tunga fordon 2900:-
Bokpaket för all teori gällande ditt lastbilskörkort, samt tillgång till övningsprov på internet. - Paketerbjudande - C (Lastbil) 26600:-
7 körlektioner på 100 minuter, teoripaketet samt lån av lastbil till körprov.
Blir minst 17000 kr med tre lektoiner teoriprov uppkörning läkarintyg och tillstånd.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Jag hade ingen vana av tyngre fordon och jag tyckte också det var i stort sett som att köra vanlig bil, nästan enklare då man får mycket bättre överblick.
Enda som var trixigt var ju att lära sig växla men idag är det väl mycket automat även i tunga fordon.
Men visst får man ju tänka lite mer i början, hålla ut i rondeller osv.
Var spännande att ge sig ut med släp första gången, backning med släp lärde jag mig aldrig 😄 men har bara C
Enda som var trixigt var ju att lära sig växla men idag är det väl mycket automat även i tunga fordon.
Men visst får man ju tänka lite mer i början, hålla ut i rondeller osv.
Var spännande att ge sig ut med släp första gången, backning med släp lärde jag mig aldrig 😄 men har bara C
Hade C tidigare men inte längre då det var väldigt krångel att få de läkarintyg som
behövdes var femte år. 1983 kunde man ju få både C och taxikort utan någon som
helst utbildning , ansökte hos polisen och kommer ihåg att polisen frågade om jag
ville ha ett taxikort också. Men det var jag inte intresserad av.
På ansökningsformuläret var en ruta där man skulle fylla i antal körda mil men
frågade poliskvinnan att det var ju inte lätt att veta (😉) men hon svarade att de
som fyllt i xxx antal mil hade inte fått det så det var ju bara att lägga på mer än det
hon sa.🤔
behövdes var femte år. 1983 kunde man ju få både C och taxikort utan någon som
helst utbildning , ansökte hos polisen och kommer ihåg att polisen frågade om jag
ville ha ett taxikort också. Men det var jag inte intresserad av.
På ansökningsformuläret var en ruta där man skulle fylla i antal körda mil men
frågade poliskvinnan att det var ju inte lätt att veta (😉) men hon svarade att de
som fyllt i xxx antal mil hade inte fått det så det var ju bara att lägga på mer än det
hon sa.🤔