3 034 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Byte av frånluftsvärmepump
Behöver råd ang värmepump.Min son bor i hus 208m2 byggt 2008 med frånluftsvärmepump Nibe F315 där kyltekniker varit för felsökning och konstaterat att kompressorn är paj samt även expansionsventilen.Ingen ide att reparera utan nu funderar han på utbyte mot en Nibe F750.Dock så krämar den ut mer energi genom att sänka temperaturen i frånluften .Den nuvarande sänker temp.i frånluften från +20C till +5C och nya pumpar sänker från +20C till -15C och då kondenseras även fukten i frånluften vilket kan medföra kondensbildning och fuktproblem längs kanalerna. Detta måste då åtgärdas
Min fråga till er kunniga gärna någon ventilationstekniskt kunnig: räcker det att tilläggsisolera kanalerna eller hur gör man ,vill inte bygga om ventilationssystemet då det blir mkt dyrt
Alt 2 Borra efter bergvärme samt bara ha en frånluftfläkt och blåsa ut luften genom yttervägg
En Nibe F750 kostar runt 100tkr med installation ,är det ekonomiskt försvarbart och lägga runt 150-200tkr på bergvärme?
Hur resonerar ni,vad skulle ni gjort? Tack
Min fråga till er kunniga gärna någon ventilationstekniskt kunnig: räcker det att tilläggsisolera kanalerna eller hur gör man ,vill inte bygga om ventilationssystemet då det blir mkt dyrt
Alt 2 Borra efter bergvärme samt bara ha en frånluftfläkt och blåsa ut luften genom yttervägg
En Nibe F750 kostar runt 100tkr med installation ,är det ekonomiskt försvarbart och lägga runt 150-200tkr på bergvärme?
Hur resonerar ni,vad skulle ni gjort? Tack
F315 - mycket ovanlig modell, har inte läst om den tidigare. Problemet med de nya frånluftsvärmepumparna är att avluftskanalen från värmepumpen blir mycket kall, -15 °C, och behöver vara ordentligt kondensisolerad. Har man haft frånluftsvärmepump tidigare ska avluftskanalen vara kondensisolerad men frågan är om det är tillräckligt. Var i landet står huset och hur mycket el går åt per år i nuläget?
Hej! Huset finns i Stockholm kylteknikern sa F315 ,men trodde själv F730 men men,elförbrukning ca 17000kWh ,han rekommenderade i övrigt ny FLVP och ej bergvärmepump ,men tog även upp detta med kondens i frånluftskanaler vid effektivare pump
Finns ingen information om frånluftsvärmepump 315 på NIBE's svenska sajt. Däremot på den internationella sajten finns "Fighter 315P" med produktblad på tyska så den har bara gått på export. Skiljer mycket på 315P och F730 så man behöver veta vilken han har.
Kollar med sonen
Kolla t med sonen F370 skall det vara ,Sorry! Förbrukning ca 17000kWh
Det handlar ju bara om frånluftkanalen, var går den i ditt hus, lätt åtkomlig ??
För att göra en vinst med bergvärme måste du lägga till FTX ventilation som kostar en slant, ska få plats, dras nya rör till.
Bergvärme och bara blåsa ut ventilationsluften är ingen hitt.
För att göra en vinst med bergvärme måste du lägga till FTX ventilation som kostar en slant, ska få plats, dras nya rör till.
Bergvärme och bara blåsa ut ventilationsluften är ingen hitt.
Ok,kanalerna går på vinden ,vet inte om dom är inbäddade i vindsisoleringen eller ligger fritt,det bör väl räcka att isolera på tjockt utanpå isåfall eller lägga på mer isolering på vindsbjälklaget som har lösull idag
Förstår att Ftx går bort då det blir oförsvarligt dyrt
Förstår att Ftx går bort då det blir oförsvarligt dyrt
Ok,tack bra info
Jag har en kollega som bytte ut sin IVT ES480 till en Nibe F7xx nyare modell. Han valde att extraisolera frånluftskanalen pga kondensrisken så det blev en del extrajobb. När jag byter ut min FLVP (21 år gammal) så kommer jag också att extraisolera. Det är lika bra att planera för det jobbet i samband med ett byte.
ClasseClas skrev:
Jag har en kollega som bytte ut sin IVT ES480 till en Nibe F7xx nyare modell. Han valde att extraisolera frånluftskanalen pga kondensrisken så det blev en del extrajobb. När jag byter ut min FLVP (21 år gammal) så kommer jag också att extraisolera. Det är lika bra att planera för det jobbet i samband med ett byte.
Men jag hade valt att räkna på den installationen istället för att bara göra den.
Kollade ventilationsritningen och det var isolerat till Pe 30 vilket Nibe F 730 kräver så ingen ytterligare isolering då vi isåfall får riva innerväggar
Klicka här för att svara