Jag har en gammal fjärrvärmeväxlare med ett reglersystem av märket Landis & Gyr RVP 30.610. Reglersystemet har en elektromekanisk klocka som styr dag/nattemperatur. Klockan krånglar, och saktar sig flera timmar per dygn. Jag gissar att klockan är utsliten, eller möjligen att spänningsmatningen inte fungerar som den skall.

Jag har försökt få tag i schema för att om möjligt kunna laga den, men har inte lyckats. Google hjälper mig inte, och den lokala Siemens-reparatören kan inte hjälpa till.

Fråga 1: Vet du har jag skall kunna få tag i schema?
Fråga 2: Finns begagnade/skrotade system att få tag på (förutom Blocket och Tradera)
Fråga 3: Jag kan tänka mig att köpa ett nytt styrsystem. Vilka leverantörer finns?

Jag har hittat LK Acaso med sina Automix-system, men jag kan itne se att de klarar av att styra både värme och varmvatten. Stämmer det?

m.v.h, ByggarePer

ByggarePer skrev:
Jag har en gammal fjärrvärmeväxlare med ett reglersystem av märket Landis & Gyr RVP 30.610. Reglersystemet har en elektromekanisk klocka som styr dag/nattemperatur. Klockan krånglar, och saktar sig flera timmar per dygn. Jag gissar att klockan är utsliten, eller möjligen att spänningsmatningen inte fungerar som den skall.

Jag har försökt få tag i schema för att om möjligt kunna laga den, men har inte lyckats.
Det brukar vara en rätt enkel princip; klockan kortsluter eller öppnar kontakten mellan två ledare när man vill ha natt- resp. dagtemperatur. Det brukar därför inte vara så svårt att byta mot ett annat kopplingsur. Förutom att det kan vara svårt att hitta ett kopplingsur som passar där det förra satt förstås, så man kan behöva montera det på sidan om.

(Tyvärr har jag inga svar på dina konkreta frågor.)

Den gång jag råkat ut för en gammal Landis regulator som gjort sitt kunde Siemens direkt peka ut en ersättare som passade.

Hej
Jag efterlyser en RVP30.610 för jag tror min har något fel. Om du inte lyckas laga din. Får jag köpa den då?
Eller vet du någon som kan ersätta den. Den är till en värmepump men jag behöver egentligen ingen klocka, vilket den har.

En sak till: Om klockan till min RVP30.610 bara kan tas ur så får du den gärna, men jag är inte säker på att det andra funkar då. Vill vara säker på det först.
Om du tänker skrota din så behöver jag en sådan styrbox och att klockan inte funkar gör inget.
Mejla mig gärna.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.