Hej på er!
Jag antar att enklaste svaret på min fråga egentligen är att skruva av nuvarande handtag och testa med det nya, men frågar ändå!
Bor i brf och hittade i vårt vindsförråd lägenhetens gamla dörrar (bild 1). Dörrarna är väldigt slitna, men jag gillar handtagen (som dessutom rimmar bättre stilmässigt i vår lägenhet).
Bild 2 är lägenhetens nuvarande dörr med inte lika snyggt dörrhandtag.
Så till min fråga, brukar dörrhandtag generellt sett vara kompatibla med alla dörrar? Är det troligt att jag bara kan skruva av från de gamla dörrarna och montera på våra nya?
Tack på förhand!
Jag antar att enklaste svaret på min fråga egentligen är att skruva av nuvarande handtag och testa med det nya, men frågar ändå!
Bor i brf och hittade i vårt vindsförråd lägenhetens gamla dörrar (bild 1). Dörrarna är väldigt slitna, men jag gillar handtagen (som dessutom rimmar bättre stilmässigt i vår lägenhet).
Bild 2 är lägenhetens nuvarande dörr med inte lika snyggt dörrhandtag.
Så till min fråga, brukar dörrhandtag generellt sett vara kompatibla med alla dörrar? Är det troligt att jag bara kan skruva av från de gamla dörrarna och montera på våra nya?
Tack på förhand!
Mest troligen kommer det att passa men du kommer få skruvhål som inte täcks av brickan.
Japp som du noterat är det bästa att du skruvar bort och provar hur det ser ut med de gamla handtaget med långskylt. Det tar 5 minuter.
Och tar du bort det nya handtaget kan du även ta mått på vad som gäller för låskistan om du skulle välja nya.
Sedan finns det nya handtag med långskylt liknande de gamla som du kan jämföra med om det behövs längre långskylt för att dölja skruvhål.
Bara att googla "handtag innerdörr långskylt"
Och tar du bort det nya handtaget kan du även ta mått på vad som gäller för låskistan om du skulle välja nya.
Sedan finns det nya handtag med långskylt liknande de gamla som du kan jämföra med om det behövs längre långskylt för att dölja skruvhål.
Bara att googla "handtag innerdörr långskylt"
Skulle handtaget "hänga" efteråt kan det ha en "fyrkantpinne" roddarpinnen som den heter, som är lite mindre än hålet i låskistan. Då finns det adapter som bygger på lite så det passar perfekt.
https://www.specialbeslag.se/produk...MIoN6OwsbR9QIVOBoGAB0KHwMkEAYYBCABEgIcdPD_BwE
https://www.specialbeslag.se/produk...MIoN6OwsbR9QIVOBoGAB0KHwMkEAYYBCABEgIcdPD_BwE
Problem jag stött på är att de gamla roddarna också blivit slitna och då kan behöva bytas även om dimensionen stämmer.J Jocke Best skrev:
Trycken (handtag) brukar man kunna flytta över från gamla dörrar till nya.
Om handtagen är jättegamla så kan fyrkantspinnen vara 9mm istället för modern standard som är 8mm men även 9mm trycke passar i låshus 2020 men inte i låshus 2014.
Ditt handtag hänger beroende på vad du har för låshus så kan det vara möjligt att byta roddarfjäder om den gått av men du kan även köpa ett nytt låshus.
Att handtaget hänger kan även bero på att det nya tryckets fyrkantspinne är 8mm medan låshusets roddare är 9mm och då åtgärdas problemet med en fyrkantshylsa 8-9mm (det spelar ingen roll om den är av plast eller stål).
Du kan även köpa nytt i liknande stil.
https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrtillbehor/langskyltar/langskylt-3004
https://habo.com/se/sortiment/handt...dorrtrycken/innerdorrhandtag/dorrhandtag-2303
Om handtagen är jättegamla så kan fyrkantspinnen vara 9mm istället för modern standard som är 8mm men även 9mm trycke passar i låshus 2020 men inte i låshus 2014.
Ditt handtag hänger beroende på vad du har för låshus så kan det vara möjligt att byta roddarfjäder om den gått av men du kan även köpa ett nytt låshus.
Att handtaget hänger kan även bero på att det nya tryckets fyrkantspinne är 8mm medan låshusets roddare är 9mm och då åtgärdas problemet med en fyrkantshylsa 8-9mm (det spelar ingen roll om den är av plast eller stål).
Du kan även köpa nytt i liknande stil.
https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrtillbehor/langskyltar/langskylt-3004
https://habo.com/se/sortiment/handt...dorrtrycken/innerdorrhandtag/dorrhandtag-2303
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

