Byggahus.se
K kortis skrev:
Jag läste vidare i lagtexten och skulle nog säga att det nog tyvärr är kört för ts. Man undrar varför han inte accepterade el förkastade den inom typ två veckor
att han inte accepterade den direkt kan jag förstå, bygga hus är dyrt och Ts ville vet om budgeten gick ihop, eller om man var tvungen att vänta med att bygga "extra" saker

nu verkar budgeten gå ihop, och då säger man ok till det extra

i normalafall så är det ju inga konstigheter, entrepenören säger, det har ju gått såpass långtid, så gamla offerten gäller ju inte, men jag skickar en ny

där är det kanske nån prisjustering på några tusenlappar, eller så slutar det faktiskt på samma summa

nu har vi ju en extraordinär situation, så TS får ju helt enkellt fundera på om TS vill vänta med det extra eller betala vad det kostar

förstår att TS är frustrerad, men det är ju vad det är..
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Alla här säger att TS är helt ute och cyklar pga. att matrialpriserna har stigit så otroligt mycket.
Då undrar jag om någon vet hur mycket de stigit från feb.2021 till aug.2021 ?
Nä inte jag.
Jag anser dock att TS valt att godkänna en offert som inte är giltig längre... Då det bör ha varit inom begränsad tid som man kan svara på den...

Vilken diskussion hade vi haft om vederbörande hantverkare hade behållit offerten levande med sommarens priser på virke, men prisbilden varit det omnämnda..
Alltså rejält mycket billigare än den utskrivna offerten....

då hade vi hört att byggaren varit oseriös mm.. Men nu tar han alltså ansvar för både sitt företagsekonomi och även för att vara seriös på marknaden... :thinking:.. Då är han oseriös iallafall... :thinking::thinking:
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
När vi byggde hus var grannen smart nog att ta fast pris för x antal lass med utfyllnadsmassor (tror det var 300 lass). Det blev extrem brist på dessa när vår gata byggdes, vi kunde fylla ut 2/3 av tomten sen fick vi vänta ca 1 år innan resten kunde fyllas ut, då vi hade löpande pris som bara steg och steg. Grannen fick uppfyllt direkt, grävaren gick duktigt back på det då han fick köpa svindyra massor, han kom och svor och beklagade sig för oss nästan varje dag.

Det var aldrig något tal om att ändra på ingånget avtal...

/H
Fast det är väl inte riktigt jämförbart. Det är ju skillnad på ingånget avtal och en offert.
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
B
I det aktuella fallet hade ni kunnat undvika meningsskiljaktigheter genom att hålla en dialog. Om ni behövde avvakta 5-6 månader så borde ni rimligtvis informerat entreprenören om det och frågat om det offerten skulle vara aktuell när ni handlat upp grundarbeten senare samma år. Om ni fick offerten och därpå inte svarade utan väntade ett halvår innan ni tar kontakt och säger att ni accepterar så förstår jag att entreprenören inte är intresserade.

Det handlar ju inte bara om prissättning av jobbet utan även resursättning. Mycket kan hända under en så pass lång period.
 
det är ju förstås extra frustrerande att entrepenören i detta nu, är och jobbar på TS hus

men jag tycker faktiskt inte det förändrar sakfrågan
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Alla här säger att TS är helt ute och cyklar pga. att matrialpriserna har stigit så otroligt mycket.
Då undrar jag om någon vet hur mycket de stigit från feb.2021 till aug.2021 ?
Nja, cykeln är nog framplockad framförallt för att det har gått så många månader sedan offerten lämnades. Att priserna råkar ha stigit under samma period är bara bonusargument.
 
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Alla här säger att TS är helt ute och cyklar pga. att matrialpriserna har stigit så otroligt mycket.
Då undrar jag om någon vet hur mycket de stigit från feb.2021 till aug.2021 ?
Jag säger att han är ute och cyklar för att offerten är svingammal och inte längre relevant!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
A astarmo skrev:
Hej alla,

Har en fråga till Er som kanske kan detta bättre än mig.

I början av året så förde vi samtal med flera husbyggare gällande bygget av vårt hus.
Till slut valde vi en lokal förmåga.

Bidragande faktor till varför vi valde just de var bla de prisförslagen för tilläggsarbeten som de gav oss innan vi skrev på. T.ex. så mailade jag de och frågade vad det skulle kosta att bygga ett större förråd, jag fick ett svar med ett prisförslag av de, detta hände i februari.

Nu när det är dags att köra igång med markarbeten så säger byggaren att han inte kan stå för det priset då materialpriser har skjutit i höjden.

I mailet skrev han inte hur länge offerten gällde och vi antog självklart att den gällde mitt i byggprocessen. Vi accepterade priset när det var dags för det momentet så att säga.
Vi valde de bla trots allt på grund av deras prissättning så detta känns inte rätt alls.

Nu känns det som om offerterna innan avtalspåskrift var lockpriser och nu när vi har skrivit på så vill de inte stå för de. Det får man väl inte höra tänker jag?

De får väl inte backa från en offert som man nu då har accepterat? Eller?

Jag blir inte klok på detta…
Du har ställt en fråga i forumet som många har svarat på. De flesta tycker du har fel. Men ändå så framhärdar du i alla dina svar att du har rätt. Varför frågar du ens i forumet om du ändå inte tar till dig svaren??
Jobbar själv med försäljning och skickar dagligen offerter ( med sista datum för giltighet ). Även om jag skulle missa datumet så skulle aldrig mina kunder kunna kräva priset i en sex månader gammal offert de inte svarat på.
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
Om priset var vettigt i februari så lär ju samma pris vara vettigt idag med en faktor extra för ökade materialkostnader? Du vill väl inte tvinga fram ett förlustprojekt hos den som skall bygga ditt hus?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
C
elpaco elpaco skrev:
Om priset var vettigt i februari så lär ju samma pris vara vettigt idag med en faktor extra för ökade materialkostnader?
Instämmer. Det självklara här är att be om en uppdaterad offert och gå vidare därifrån. Att "gå halva vägen var" som TS är inne på förstår jag inte riktigt.

P.s. läser lite mellan raderna att TS ser det som en option med fast pris i ett redan ingånget avtal, och om det formellt är så är det så klart en annan sak. Men nu verkar det ju vara en option som offererats separat.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Om priset var vettigt i februari så lär ju samma pris vara vettigt idag med en faktor extra för ökade materialkostnader? Du vill väl inte tvinga fram ett förlustprojekt hos den som skall bygga ditt hus?
Tvinga fram ett förlustprojekt? Du kanske tycker att entreprenören ska ha samma moral när det gäller vinst el och för mycket pålägg.
 
P
I inlägg #63 skrev TS nedanstående, så indignerade inlägg om att TS ställer orimliga krav på byggaren är nog överspelade.

A astarmo skrev:
Jag var bara allmänt nyfiken. Jag har givetvis pratat med byggaren och föreslagit att vi går halva vägen var så att det känns ok för båda.
Det tycker jag är ett ganska bra utgångsbud för en förhandling.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Anlitar du byggaren och han får ökade kostnader pga sent accepterad offert från din sida så kan jag garantera att han kommer hitta ÄTA arbeten under resans gång för hutlöst mycket pengar.
För du tror väl inte han jobbar gratis eller mot förlust.

Samt kommer han vara sur under byggets gång om du tvingar fram ett avtal.
Mvh
Hantverkare
Så vilka fel en entreprenör än gör så ska han få rätt och kunna överdebitera, nej men vad säger jag det är ju bara kunder som för fel och betalar för lite
 
B
K kortis skrev:
Så vilka fel en entreprenör än gör så ska han få rätt och kunna överdebitera, nej men vad säger jag det är ju bara kunder som för fel och betalar för lite
*gäsp*
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
A astarmo skrev:
Det finns inget att vara mörkrädd för. Det offererade priset avser tilläggsarbeten som kan uppstå och beställas till under byggets gång. Nu vi mitt i bygget, att jag väljera att beställa detta till det offererade priset inom den aktuella tidsramen är fullt rimligt tycker jag.
Din inställning till hantverkare är ju bedrövlig. Ska de inte kunna bedriva verksamhet som håller över tid? Ska de inte få lön? Hur tänker du? Så oförskämt och dumt .
 
  • Gilla
Björkdahl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.