Byggahus.se
Det här ser spännande ut.
 
  • Gilla
lambo
  • Laddar…
Själv tycker jag om både vin och smörjgropar. Vill inte bli av med något av det. Var sak på sin plats. Så min smörjgrop får fortsatt vara just smörjgrop...:)
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Smörjgrop är grymt i ett garage, men i ett SPA-rum har man inte mkt nytta av en smörjgrop. Då passar vinkällare eller pool bättre :)
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Formarna borta och betongen målad. Tilluften kommer att regleras med ett spjäll och frånluften kommer att bli mekanisk. Den gamla trappen var sliten men efter lite fix, trix och målning så är den med i matchen igen

Ifåååån 205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Både till- och frånluften kommer att gå igenom ytterväggen. Väggen är rätt tjock 50 cm, så det blir att hyra in håltagningsfirma.

Ifåååån 432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hål i väggen!!!! Fläkt installerad. Elektriker har även byggt om elen för belysning, nya uttag samt för styrning av den automatiska luckan.

Ifåååån 508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 384.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Grymt kul projekt ju! Undra just om man skulle kunna gräva upp en sån grop i källaren... hmmmmm. Vinkällare under källaren..... varför inte.
 
  • Gilla
lambo
  • Laddar…
Kör bara! :)
 
Då var trappen installerad, LEDslinga på plats, golvet fogat, automatiken för luckan klar. Det är egentligen motorer för ventilation som vi använder. Första vinställen e oxå på plats, har även installerad en liten vinkyl för de riktiga dyrgriparna. Luckan i sig är av trä, lättast att arbeta så. Sen limmas en svart glasskiva ovanpå luckan. Eftersom glaset ska vara svart och inte går att se igenom så blev det smidigast att göra den bärande delen av trä.


Ifåååån 441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifåååån 389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas.M och 5 till
  • Laddar…
Luckan öppnas via en knapp som kommer att sitta på väggen, kommer även att finnas en knapp i vinkällaren om man vill stänga in sig och njuta lite.

Installerade även en saftblandare på luckan som blinkar när luckan öppnas och stängs, rätt cool effekt.
 
Nu dricker inte jag vin, men detta var ett väldigt spännande projekt att följa. Tack för att du delar med dig!
 
  • Gilla
lambo
  • Laddar…
Häftigt! Jag tycker det ser trångt ut, är inte luckan i minsta laget?
 
Tycker med den ser lite liten ut.
Vet hur det är på jobbet när lastbilarna kommer förnära trappan ner i smörjgropen.
Brukar bli lite halvkrångligt att ta sig upp och ner utan att slå i huvudet i fronten eller ryggen i extraljusena på väg upp.
Smart med lampan som varnar för att lucka är öppen om man skulle missa varningstejpen och hålet.
 
erik5678 skrev:
Nu dricker inte jag vin, men detta var ett väldigt spännande projekt att följa. Tack för att du delar med dig!
Det är aldrig för sent att börja, många maträtter blir så mycket bättre med vin till!
 
  • Gilla
lambo
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det är aldrig för sent att börja, många maträtter blir så mycket bättre med vin till!
Ibland finns iofs anledning att sluta istället för att börja. Men jag håller med dig om smaken.

Vad händer om motoriken krånglar eller vid strömavbrott. Går det att öppna luckan även om man inte har verktyg med sig? (Nu kanske man alltid ska ha verktyg i en smörjgrop... Eller om man är där uppe och luckan vägrar?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.