Sitter och klurar på hur det är att bygga med FoamSystem. Finns inte så många referenser att tillgå på nätet. De enda som kommer upp är deras egna sida.
Vi funderar på Villa västanvind och undrar om någon ännu har erfarenhet därifrån?

Efter första samtal med företaget är de iaf väldigt trevliga! :) Fattar beslutet senast i morgon...

Utöver byggsats har vi räknat på:
Mark,
Grund,
Bygglov,
VA-anslutning,
El-anslutning,
Lagfart
Pantbrev.
Inredning, (allt ifrån golv och tapet, till sista skruven i lådmontering)

Är det någonting mer som tillkommer som vi inte tänkt på ?

Lägg på 200 000 för tillval. Nu är jag kortfattad, men EL kommer du välja till, köket kommer bli dyrare än standard om du vill ha mer än 5 små lådor, kamin? Multimedia, dyrare kakel/klinker o.s.v.
Det är bra att ha en rejäl buffert för sådant. Sedan brukar kostnader för Container, såvida du inte ska slänga skräp själv. Även temporära kostnader för byggelskåp + el innan den vanliga elen kopplas in.
Sen trädgård kostar också att anlägga, såvida du inte räknat in det i Mark-arbetet. Gräs, trädäck, buskar, plattor etc.

Kontroll Ansvarig.
All invändig arbete med VVS och El.
Ev fyllnadsmassor/förstärkning av grunden...

Tillval? Jag vill inte ha några tillval. Det Foam System gör är ju enbart uppförandet av stomme. inkl material. Grundmålat så jag har räknat på färg två strykningar oxå.. Kamin med rör+montering är beräknat redan. Multimedia tar vi ju med oss det vi har. Det behöver inte uppgraderas bara för att vi flyttar. Kakel och klinker är oxå redan beräknat även fog och sätt,materia. :) Jag har fört en noga kalkyl över alla kostnader. Allt sådant går på "inredning". Där räknar jag även med gardinstänger. Då har jag inte heller gjort en "glädje kalkyl utan rundat av mot nästkommande 100´000 kr.

Plattan har jag lite svårt med.. räcker 200´000 ? Har läst att det vanligaste brukar ligga runt 150´000 så jag tog i lite extra där oxå. Fyllnadsmassor finns redan gott om :D El och VVS inne, vad går det på ungefär?
Har räknat med fjärrvärme och pump och även element så jag tror inte jag missat ngt. Men vissa saker kan ju vara svårt att beräkna rent allmänt som tex El VVS inne?!

Ja, det är såklart lite skillnad med Foamsystem eftersom du bara köper stommen. Nu menade jag sådant som blir tillägg om man köper mer åt det nyckelfärdiga hållet, eller har en entreprenör som står för resten inklusive viss inredning efter stomresning. Med multimedia menar jag multimediaskåp, kontakter, kablar i väggarna och sådant. Inte dina tv, stereoprylar som du tar med dig. :) Men förstår du har med det mesta i inredningsdelen då.
Grunden ligger du nog rätt på ungefär, men EL och VVS får du kanske kika på lite mer i detalj.

blizzet skrev:
Ja, det är såklart lite skillnad med Foamsystem eftersom du bara köper stommen. Nu menade jag sådant som blir tillägg om man köper mer åt det nyckelfärdiga hållet, eller har en entreprenör som står för resten inklusive viss inredning efter stomresning. Med multimedia menar jag multimediaskåp, kontakter, kablar i väggarna och sådant. Inte dina tv, stereoprylar som du tar med dig. :) Men förstår du har med det mesta i inredningsdelen då.
Grunden ligger du nog rätt på ungefär, men EL och VVS får du kanske kika på lite mer i detalj.
Hahaha.. Ok :) Det var ju en annan femma. Ngn som vet ungefärligt pris på el, vvs för storlek ca 130 kvm (ca pris alltså så man har ett "humm")

Saxar från vår produktionskalkyl bara, 170kvm.
- Värme Sanitetsinstallation 178 000
- Elinstallation 88 000 (sen lade vi till 50 000 för diverse spotlights, bubbelbad, media osv)

Blev det beställning? Erfarenheter så här långt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.