Hej,
Skall nu bygga en köksö av mindre modell, blir ett 80cm skåp med lådor och ett 60 med hyllplan.
140x90cm, kommer med andra ord att bli ca 28-29cm överhäng bänkskiva emot vardagsrummet där vi skall placera 3st barstolar. (bänkskiva, ek laminat)

Dock har jag nylagd parkettgolv och det är ännu lite oklart vart vi kommer vilja ha köksön, finns risk att vi vill flytta den inom en snar framtid och skulle därför önska att inte förankra i golvet så man förstör parketten.

Hört om flera som inte behövt förankra alls och att den står stabilt, hur ser ni på detta som själva byggt?

Har köpt 8st plastben ifrån ikea samt 8st stål capita som jag tänkte montera strax bakom som stöd. Behöver jag regla under skåpen alt. bygga en egen sockel?

Ni som inte har förankrat köksön i golvet, hur har ni gjort för att den skall vara stabil och klara av kvällar fyllda av alkohol och vinglande människor?

Tack på förhand, alla tips mottages :)

Jag hade skippat plastbenen och byggt en egen sockel/ram under som du sedan kan limma bitar av täcksida/sockel mot så den står stabilt. Du kan ju avvakta med att fästa den tills vidare. Alt. bara använda dubbelhäftande tejp. Det kommer sitta ordentligt.

Jag byggde en köksö med samma mått som du på en låda av spånskiva som sockel. I sockeln placerade jag trädgårdssten för att förhindra tippning om man skulle luta sig tungt mot överhänget.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
funderade också på det men tänkte sen att man kanske kunde skruva fast en regel under som man fäster med dubbelhäftande tejp i golvet plus benen, blir mindre meck men samtidigt så vill man göra det så säkert som möjligt så då kanske en hel sockel/ram är det enda att tänka på. Alltid skönt med genvägar annars;)

Har ni några andra bra ideer? :)

Lennart, de va en smart lösning! Hur kändes det innan du monterade sockeln, hade det behövts?

Det vet jag inte säkert men jag har en massiv 40 mm ekskiva så köksön verkade ha rätt hög tyngdpunkt. Därför byggde jag lådan och skruvade fast skåpsbotten i denna. Lådans botten klädde jag med filt för att kunna prova ut placeringen utan att repa golvet. Från början hade jag långt mer stenar än nödvändigt så jag plockade ur en del tills det var stabilt nog och samtidigt hjälpligt gick att förflytta den.

Vår köksö består av två IKEA-skåp, 60 cm breda, med lådor. På den har vi ekskiva med ett överhäng på 30 cm på "baksidan" som bardisk.
Tvärtemot killens på IKEAs köksavdelning råd, köpte vi 4 st Capita stålben som vi skruvade i bottenskivan av 16 mm MDF som skåpen står på. Detta borde enligt honom inte bli stabilt nog.
Köksön står alltså oförankrad mitt på köksgolvet och vi har inga som helst problem med svajighet eller tendenser till tippning. I lådorna förvarar vi div husgeråd, plastbunkar, mått och annat, men inget särskilt tungt.
Köksön är nu sju år gammal tror jag och har stått pall för ett antal fester och tillställningar av olika slag – inga problem.

//Ronnie

Pysslarn,

MDF i botten då? Ganska smart att fördela tyngdpunkten över hela skåpet på det sättet istället för att bygga en sockel, riskerar man inte att tippa benen lika lätt heller. Dock kanske ön blir något för hög om man gör på det sättet, hem och mäta efter jobbet.

Gizel, ber om ursäkt, kom på att vi har ett stöd mitt under köksön också. När MDF-skivan fått sina ben och skåpen skulle ställas på plats blev jag lite orolig för att skivan kanske skulle bågna. För att undvika det sågade jag till (som en tillfällig lösning...) en kloss av en 45 x 70 mm regel och ställde centrerat under skivan där skarven mellan skåpen skulle hamna. Tänkte ersätta den med ett ben såsmåningom — självklart är den kvar än idag!
Trots det står köksön där den ska och hittar inte på några hyss; om än på 5 ben istället för fyra som jag först skrev.

//Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.