1 908 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bryggseglare
Funderar på att skaffa mig/familjen på 4 en båt för att ha som sommarstuga. Det viktigaste är absolut inte att behöva åka runt till gästhamnar och öar utan tänka mig ligga vid bryggan och guppa ett par dagar åt gången några veckor hit eller dit.
Hittar inte så mycket om bryggsegling som jag önskar på nätet så jag provar här.
Kan någon rekommendera någon passande "hamn" mellan Götet och Orust typ.. Gärna Tjörn eller så.
Funkar Björlanda Kile eller behövs någon mindre marina om man vill ha någon sömn på nätterna? Hur fungerar kö system om man som jag inte ens vet vilken eller typ av båt som behövs. Tänker mig att man får mest bang for the buck om man köper typ en 28 segelbåt eller något Saga 27 liknande.
Hur mycket jobb är det ungefär att få upp och ner båten ur vattnet.? Bottenmålning, För och eftersäsong vintertäckning mm.
Har enbart båtvana från insjö med en båt för "vattensport" så därför viss ovana med kusten/navigering osv.
Lever efter någon som sa att det dåliga vädret blåser bort fortare vid kusten....
Hittar inte så mycket om bryggsegling som jag önskar på nätet så jag provar här.
Kan någon rekommendera någon passande "hamn" mellan Götet och Orust typ.. Gärna Tjörn eller så.
Funkar Björlanda Kile eller behövs någon mindre marina om man vill ha någon sömn på nätterna? Hur fungerar kö system om man som jag inte ens vet vilken eller typ av båt som behövs. Tänker mig att man får mest bang for the buck om man köper typ en 28 segelbåt eller något Saga 27 liknande.
Hur mycket jobb är det ungefär att få upp och ner båten ur vattnet.? Bottenmålning, För och eftersäsong vintertäckning mm.
Har enbart båtvana från insjö med en båt för "vattensport" så därför viss ovana med kusten/navigering osv.
Lever efter någon som sa att det dåliga vädret blåser bort fortare vid kusten....
Hm, det är ganska mycket jobb med båt. Förutom att sjösätta och ta upp, kan du behöva ta upp någon gång i mitten av säsongen. Med de nya miljövänligare bottenfärgerna (som jag är för!) blir det mer påväxt. Varje vinter är det något som måste fixas, segel, motor, mögel någonstans.
Har du inte egen brygga behöver du betala för att ha den i hamn. Att sova i en större hamn, du hör andra människor, båtar är inte toppenisolerade.
För mig är behållningen med båt den enorma friheten, jag kan ta mig vart som helst utan att följa en prickad väg. Alla okända obebodda öar jag kan upptäcka. Känslan att segla i medvind, öppet hav framöver, tystnaden.. Kontroll i samverkan med hav och vind. Tyvärr har jag blivit mer och mer sjösjuk med åren, föredrar att åka till ö vid havsbandet för att åtminstone kunna se horisonten.
Har du inte egen brygga behöver du betala för att ha den i hamn. Att sova i en större hamn, du hör andra människor, båtar är inte toppenisolerade.
För mig är behållningen med båt den enorma friheten, jag kan ta mig vart som helst utan att följa en prickad väg. Alla okända obebodda öar jag kan upptäcka. Känslan att segla i medvind, öppet hav framöver, tystnaden.. Kontroll i samverkan med hav och vind. Tyvärr har jag blivit mer och mer sjösjuk med åren, föredrar att åka till ö vid havsbandet för att åtminstone kunna se horisonten.
Börja med att kolla upp priserna för en säsong vid en marina, du kanske inte är beredd att betala för det är inte billigt.
Klicka här för att svara