Brummande flipperspel

1k läst  27 svar

  1. J
    Medlem Nivå 4
    Efter att ha fått god hjälp i min förra tråd provar jag här att presentera ett elektronik-problem som kanske är lite svårare att fixa. Vi har ett Gottlieb Buck Rogers flipperspel vars ljudkort genererar en hel del brum i högtalaren. Eftersom jag har för avsikt att sälja det försöker jag nu fixa de få fel det har, och brummet är det mest påtagliga.

    Spelet tillverkades i slutet av 70-talet. Den elektriska plattformen kallas System 1 och är gemensam för 16 olika flipperspel. Det har en fyrbitars dator för att sköta spelplanen, men ljudmodulen är helt skild från datorn. De spelspecifika delarna styrs av två PROM, ett för datorn och ett för ljudkortet. Massor av bra tips har jag hittat på www.pinrepair.com. Dock beskrivs inte brum där.

    Så här mycket brummar det (YouTube):

    Så här ser ljudkortet ut:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2019-02-14 21.17.12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2019-02-14 21.16.45.jpg


    Här är komponentplaceringen:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Component layout.jpg


    Kopplingsschemat:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sound2.gif


    Specifikationen för förstärkarkretsen LM380 (pdf hos Texas Instruments).

    Följande har jag kollat:
    • Brummet varierar INTE med volymen – därför tror jag att det är vid LM380-förstärkaren (i schemats högra del) som brummet uppstår
    • De tre stora elektrolytkondensatorerna är bytta av en tidigare ägare. En av dem, glättningskondensatorn C6 (se schemats nedre, vänstra del), är utbytt från 1000uF till 4700uF. Jag har lött loss den och kontrollerat kapacitansen med Fluken.
    • Det kommer 14VDC och 5VDC som det skall. När jag mäter 14VDC med oscilloskopet är där förstås en del skvalp.
    • När jag har kortet på plats i flipperspelet och dubblerar jordanslutningen med en sladd från regulatorns (MLM309) kapsling till jordplinten, så sjunker brumvolymen en hel del (typ en tredjedel, men volym är ju svårt att uppskatta).
    Några tips på var 'brummet sitter'?
     
  2. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 8
    I signalen mellan ljudkortets ut och förstärkardelens in.
    Har du något lysrör i närheten av spelet?
     
  3. J
    Medlem Nivå 4
    Bra idé, där finns flera lysrörsarmaturer. *ner i källaren för att kolla* Nix, det är samma brummande när flipperspelet är på i mörkret.
     
  4. J
    Medlem · Nivå 9
    Inget tips på lösning, men jag hade ett något nyare flipper för 20 år sen (från mitten 80-tal kanske, hade multiball iallafall) och det hade också ett väldigt brummande och stördes av när lampor blinkade osv. Provade aldrig att fixa det, bytte till ett annat som åxå brummade lite men inte lika mkt. De verkar iallafall väldigt robust byggda... Skulle vara kul ha ett igen men de har gått upp endel i pris tror jag...
     
  5. L
    Medlem Nivå 7
    En chansning; testa att vända på fas och nolla, alltså, rotera väggkontakten 180 grader.
     
    • Laddar…
  6. A
    Medlem · Nivå 17
    Jag antar att du har oscilloskopet inkopplat på utgående signal till högtalaren. Hur ser det ut om du mäter på andra intressanta punkter? -12V, Vref på DA-omvandlaren (U3), signalen mellan DA-omvandlare och förstärkare.
     
  7. slacker
    Renoverare · Nivå 15
    Gamla elektrolyt-kodningar är alltid en möjlig källa till fel - C19 och C7 - Dom ser ut att vara original!?
    Förstärkare är heller aldrig bättre än spänningen dom matas med, kan det inte vara så att svajet du ser på 14V som skapar brummet?

    Usch så dammiga mina elektronikkunskaper har blivit!:p
     
  8. S
    Husägare · Nivå 4
    Jag är inte så haj på el, men det är inte så att du får brum på grund av jordslinga (ground loop)
     
  9. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 9
    Ser lite konstigt ut på undersidan av kretskortet.
    Någon har skrapat bort jordplanet runt LM380 och sedan kladdat ihop alla ben som skall till jord/noll med någon tunn tråd.
    Svårt att se om den tunna tråden sedan är kopplad till skruven till +5V regulatorn.
     
    • Laddar…
  10. H
    Medlem Nivå 10
    Hur är det med jorden? Jag byggde billjud förr, och jorden var dålig på RCA kontakten till slutstegen, och då hördes blinkers, generator och precis allt, jordade denna så försvann allt..
     
  11. J
    Medlem Nivå 4
    Detta är från tidigare ägare, som lödde loss LM380 och satte dit en sockel. Kanske räknade han med att få byta den igen? Kretskortet är dubbelsidigt och därmed ganska svårt att löda loss IC-kretsar från. Min egen metod är att slipa av benen med en Dremel och sedan löda loss benen ett i sänder med en tång.

    I beskrivningen från Texas Instruments (se ovan) kan man läsa att 14-bensvarianten är menad att kylas genom de sex mittre benen och då behöver det vara mycket metall på mönstersidan för att fånga upp värmen. Jag har provmätt den enkla kardelen (tråden) och den ger god jordförbindelse mot kortet och sedan vidare i sladden bort till MLM309:ans kapsel. Jag antar att man var orolig att skruvarna skulle oxidera och därför ville säkra kapselns förbindelse till jord med en extra kabelanslutning utan skruvar. (Jag har sedan bilden togs lagt till ytterligare en sladd från kapseln, och det kan man se i videon).
     
  12. J
    Medlem Nivå 4
    Bra idé, skall kolla när jag lött tillbaka kondingarna.
     
  13. J
    Medlem Nivå 4
    Övriga matningsspänningar är bra, och eftersom ljudgenereringen funkar OK så har jag koncentrerat mig på förstärkardelen. Din idé med att kolla insignalen till förstärkarsteget skall jag följa upp.

    Och då dyker det förstås upp två nya problem. Mitt old-school Philips-oscilloskop vet jag precis hur man använder, varenda knapp, varenda vred, men det tappar tyvärr lätt synken. Mitt digitala Velleman-oscilloskop funkar nog precis som det skall, men jag vet inte hur. Det finns en massa menyer och fönstret är ornamenterat med en massa små symboler. Kanske man skulle ta sig till att läsa igenom manualen? Jo, så får det nog bli. Läsa manual. Men då måste man hitta den först. Ack, problemen radar upp sig... Filmtiteln "No country for old men" passar bra för att beskriva läget.
     
  14. J
    Medlem Nivå 4
    Tack för alla goda råd, webbkamrater! Jag följde Slackers råd och lödde loss de små elektrolyterna. Fluken mätte upp goda värden, men jag tar det säkra för det osäkra och byter alla. Nu är det ju helgdag så jag får vänta tills Tema-elektronik öppnar imorgon. (Hur gör ni som bor på landet? Behöver ni vänta en vecka på att postorderleveransen skall komma efter varje ny vändning i projektet, eller bunkrar ni upp med allt ni kan tänkas behöva? Eller kör ni full amish och ringer runt till grannarna, Måns i Torpet och Pettson och Findus för att få tag i rätt grejor?)
     
  15. S
    Medlem Nivå 4
    En klassisk orsak till brum i äldre utrustning är dåliga filterkondingar i nätdelen, du nämner att det är en del skvalp på 14V, överlagrad 50 Hz möjligen? Sedan så kan jag tipsa om https://elektronikforumet.com, men det känner du säker redan till.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: