Jag skulle ta bort tesa tavelkrokar som inte ska lämna märken hade en i ett rum och 4 i ett annat rum. Det är olika tapeter i rummena. Jag gjorde allt rätt men i rummet där det satt en lossnade tapeten men inte i det andra rummet där det var 4 st. Panik kommer jag att få betala för det här. Har besiktning snart. Panik 😭😭😭
 
  • Vägg med randigt tapet, skada i tapeten, vit fläck där något lagats, litet hål i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på om ytskikten i övrigt är så gamla att man förväntat sig att de skall bytas ut. Annars har ju värden rätt att at betalt för skador som inte anses vara normalt slitage, vikekt det där tyvärr inte är.
 
M mojjen skrev:
Beror på om ytskikten i övrigt är så gamla att man förväntat sig att de skall bytas ut. Annars har ju värden rätt att at betalt för skador som inte anses vara normalt slitage, vikekt det där tyvärr inte är.
Det är slitna tapeter och det ska egentligen tapetseras om 2025
 
S Starsoffan skrev:
Det är slitna tapeter och det ska egentligen tapetseras om 2025
Är det något som ligger i pipen, dvs beslutat av världen, eller är det en egen uppskattning beroende på när det gjordes sist?
 
M mojjen skrev:
Är det något som ligger i pipen, dvs beslutat av världen, eller är det en egen uppskattning beroende på när det gjordes sist?
Det står i hlu papprena som jag har fått av värden
 
S Starsoffan skrev:
Det står i hlu papprena som jag har fått av värden
Och hur ofta ska det tapetseras det om?
Exempelvis om det tapetseras om vart tionde år så kommer du nog behöva stå för 1/10 av kostnaden eftersom det bara är ett år kvar (möjligtvis 2/10 om värden är petig).
Eller så ser dom mellan fingrarna eftersom det ändå snart är dags, aldrig roligt och trampa in i en lägenhet för om-tapetsering när man har en relativt ny hyresgäst.
Är det en stor (kommunal) eller liten (privat) hyresvärd?
 
Lexington Lexington skrev:
Och hur ofta ska det tapetseras det om?
Exempelvis om det tapetseras om vart tionde år så kommer du nog behöva stå för 1/10 av kostnaden eftersom det bara är ett år kvar (möjligtvis 2/10 om värden är petig).
Eller så ser dom mellan fingrarna eftersom det ändå snart är dags, aldrig roligt och trampa in i en lägenhet för om-tapetsering när man har en relativt ny hyresgäst.
Är det en stor (kommunal) eller liten (privat) hyresvärd?
Det har inte tapetserats om sen 2011. Det är en stor kommunal hyresvärd
 
S Starsoffan skrev:
Det står i hlu papprena som jag har fått av värden
I så fall kan han rimligen avkräva runt 15% av kostnaden. Mao 2 års tidigareläggning på ett snitt 12 år mellan tapetsering.

Känns ju gnidet om han skulle göra det så nära planerat underhåll. Sen innebär det en kostnad för värden som måste tas någonstans. Han måste fixa detta innan inflyttning. Det rummet kan inte samordnas med resten osv. Så det kan ju till och med vara så illa att han anser att rummet måste tapetseras om tillfälligt. men om hela lägenheten skall åtgärdas i övrigt om 2 år, så kommer den kostanden en gång till.

Du kan ju alltid själv dra upp en enkel billigt tapet. Det är gjort på en helg, så kan inte värden säga något. Så länge det blir hantmannamässigt utfört, så har man rätt att tapetsera om i sin hyresrätt. Kostar väl ca 2500 för en billig tapet, lim och spackel för ett rum.
 
M mojjen skrev:
I så fall kan han rimligen avkräva runt 15% av kostnaden. Mao 2 års tidigareläggning på ett snitt 12 år mellan tapetsering.

Känns ju gnidet om han skulle göra det så nära planerat underhåll. Sen innebär det en kostnad för värden som måste tas någonstans. Han måste fixa detta innan inflyttning. Det rummet kan inte samordnas med resten osv. Så det kan ju till och med vara så illa att han anser att rummet måste tapetseras om tillfälligt. men om hela lägenheten skall åtgärdas i övrigt om 2 år, så kommer den kostanden en gång till.

Du kan ju alltid själv dra upp en enkel billigt tapet. Det är gjort på en helg, så kan inte värden säga något. Så länge det blir hantmannamässigt utfört, så har man rätt att tapetsera om i sin hyresrätt. Kostar väl ca 2500 för en billig tapet, lim och spackel för ett rum.
Det är en stor kommunal hyresvärd
 
M mojjen skrev:
I så fall kan han rimligen avkräva runt 15% av kostnaden. Mao 2 års tidigareläggning på ett snitt 12 år mellan tapetsering.

Känns ju gnidet om han skulle göra det så nära planerat underhåll. Sen innebär det en kostnad för värden som måste tas någonstans. Han måste fixa detta innan inflyttning. Det rummet kan inte samordnas med resten osv. Så det kan ju till och med vara så illa att han anser att rummet måste tapetseras om tillfälligt. men om hela lägenheten skall åtgärdas i övrigt om 2 år, så kommer den kostanden en gång till.

Du kan ju alltid själv dra upp en enkel billigt tapet. Det är gjort på en helg, så kan inte värden säga något. Så länge det blir hantmannamässigt utfört, så har man rätt att tapetsera om i sin hyresrätt. Kostar väl ca 2500 för en billig tapet, lim och spackel för ett rum.
Ja hela lägenheten ska åtgärdas om 2 år så känns som dubbeljobb istället för att vänta två år och göra allt samtidigt
 
Brukar va kinkigare med kommunala bolag, dom har sina regler och riktlinjer.
Men som mojjen skriver, mer än 15% bör du inte betala.

Sen borde det väl funka att enbart måla om väggen? Kanske inte blir så mycket billigare med spackel och färg iofs? Sen ska det ju funka med en fondvägg där.

När vi bodde i hyresrätt för många år sedan var vår bovärd med på våra "gårdsfester", det betydde mycket när någon skulle flytta 😉
Har du bra relation med personen så bjud in honom på lite fika och fråga vad du kan göra själv.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
S Starsoffan skrev:
Ja hela lägenheten ska åtgärdas om 2 år så känns som dubbeljobb istället för att vänta två år och göra allt samtidigt
Det är här deras dilemma kan spela in. Dom kan rimligen inte hyra ut den i det skickat. Kanske inte kul för en ny hyresgäst att få höra att tapeten är skadad men eftersom vi ändå renoverar om 2 år så får ni ta det.
Då måste de antingen tidigarelägga en renovering som kostar pengar,. Där har dom rätt att avkräva ansvar. Eller så får dom hyra ut den i försämrat skick. Ponera att de gör det mot tillfälligt nedsatt hyra. Då blir jud en hyresnedsättningen en kostnad dom vill ta igen.

Ovan är ju om man ser strikt ekonomiskt på det. Sen handlar allt om hur värdens inställning är. Det är inte säkert att de bryr sig. Säkert lite olika bedömning, även om det inte borde vara, det om det är en lägenhet i orten eller i innerstaden.
 
Lexington Lexington skrev:
Brukar va kinkigare med kommunala bolag, dom har sina regler och riktlinjer.
Men som mojjen skriver, mer än 15% bör du inte betala.

Sen borde det väl funka att enbart måla om väggen? Kanske inte blir så mycket billigare med spackel och färg iofs? Sen ska det ju funka med en fondvägg där.

När vi bodde i hyresrätt för många år sedan var vår bovärd med på våra "gårdsfester", det betydde mycket när någon skulle flytta 😉
Har du bra relation med personen så bjud in honom på lite fika och fråga vad du kan göra själv.
Ja vi får se vad som sägs hoppas iallafall att det kan ses mellan fingrarna med tanke på att tapeten är allmänt sliten ändå som den var när jag flyttade in. Vet att det tex var en stor missfärgning på en tapet i ett annat rum som aldrig åtgärdades efter förra hyresgästen. Sen kan jag tycka det är märkligt att tapeten i andra rummet inte lossnade men men.
 
M mojjen skrev:
Det är här deras dilemma kan spela in. Dom kan rimligen inte hyra ut den i det skickat. Kanske inte kul för en ny hyresgäst att få höra att tapeten är skadad men eftersom vi ändå renoverar om 2 år så får ni ta det.
Då måste de antingen tidigarelägga en renovering som kostar pengar,. Där har dom rätt att avkräva ansvar. Eller så får dom hyra ut den i försämrat skick. Ponera att de gör det mot tillfälligt nedsatt hyra. Då blir jud en hyresnedsättningen en kostnad dom vill ta igen.

Ovan är ju om man ser strikt ekonomiskt på det. Sen handlar allt om hur värdens inställning är. Det är inte säkert att de bryr sig. Säkert lite olika bedömning, även om det inte borde vara, det om det är en lägenhet i orten eller i innerstaden.
M mojjen skrev:
Det är här deras dilemma kan spela in. Dom kan rimligen inte hyra ut den i det skickat. Kanske inte kul för en ny hyresgäst att få höra att tapeten är skadad men eftersom vi ändå renoverar om 2 år så får ni ta det.
Då måste de antingen tidigarelägga en renovering som kostar pengar,. Där har dom rätt att avkräva ansvar. Eller så får dom hyra ut den i försämrat skick. Ponera att de gör det mot tillfälligt nedsatt hyra. Då blir jud en hyresnedsättningen en kostnad dom vill ta igen.

Ovan är ju om man ser strikt ekonomiskt på det. Sen handlar allt om hur värdens inställning är. Det är inte säkert att de bryr sig. Säkert lite olika bedömning, även om det inte borde vara, det om det är en lägenhet i orten eller i innerstaden.
Ja vi får se vad som sägs på besiktningen håller tummarna att dom ser mellan fingrarna annars får jag snällt betala.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det är här deras dilemma kan spela in. Dom kan rimligen inte hyra ut den i det skickat. Kanske inte kul för en ny hyresgäst att få höra att tapeten är skadad men eftersom vi ändå renoverar om 2 år så får ni ta det.
Då måste de antingen tidigarelägga en renovering som kostar pengar,. Där har dom rätt att avkräva ansvar. Eller så får dom hyra ut den i försämrat skick. Ponera att de gör det mot tillfälligt nedsatt hyra. Då blir jud en hyresnedsättningen en kostnad dom vill ta igen.

2Ovan är ju om man ser strikt ekonomiskt på det. Sen handlar allt om hur värdens inställning är. Det är inte säkert att de bryr sig. Säkert lite olika bedömning, även om det inte borde vara, det om det är en lägenhet i orten eller i innerstaden.
Men jag har läst på google att det egentligen ska tapetseras om var 10 år men det kanske är olika för olika hyresvärdar att sätta tidsintervall själva. Det enda jag vet är att det inte var medvetet ska säga det på besiktingen sen får besiktningsmannen avgöra. Var inte beredd att det skulle lossna tapet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.