Har nyligen köpt hus och då bestämt mig för att ha en ordentlig borr för att slippa hyra när det ska sättas upp saker på betongväggarna.

Hyrde en gång en De Walt borrhammare på Hornbach och det var då jag bestämde mig för att när jag köpt hus ska jag ha riktiga grejer. Var som att borra i smör...

Vad ska man satsa på? Som sagt, normalt hemmabruk.
Är denna ett alternativ t ex?
https://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Bosch-PBH-2500-RE/p/40-8974

Tacksam för all hjälp.

Den du länkar till verkar vara populär. Funkar säkert till lättare hemmabruk men inte i nivå med DeWalten du hyrde. Jag skulle nog valt en Makita, HR2630 typ. Har själv 18v varianten, DHR202 som jag är väldigt nöjd med.

Edit: Eller varför inte en Dewalt om du nu var nöjd med den? Typ D25133 eller liknande.

Snudd inpå alla maskiner kommer att fungera för ändamålet. Det är du som avgör huruvida du vill ha "riktiga" grejer(kvalitet), batteri(smidighet) och effekt. Personligen håller jag med ovan, att en batteridriven borrhammare för hemmabruk är svårt att motivera rent ekonomiskt.
Folk har också en tendens att glömma att borret gör ofta halva jobbet.

Jag skulle personligen köpt en kombimaskin istället, så har du möjlighet att utföra enklare bilningsarbeten också.

Maskinen jag föreslog är en kombi maskin och när du köper maskin kolla så du får med chuck både för SDS plus och vanliga borr så du även kan använda den till vanlig borrning och hålsågning

Inga problem med batteridriven borrhammare, Bosch GBH 18V-20 säljs för 1500 SEK i Danmark (utan batteri) och har kapacitet så det räcker och blir över.

S sulfobus skrev:
Inga problem med batteridriven borrhammare, Bosch GBH 18V-20 säljs för 1500 SEK i Danmark (utan batteri) och har kapacitet så det räcker och blir över.
Mitt problem med batteridrivna borrhammare är inte kraften utan att batteriet tillför väldigt lite och ger ett verktyg med begränsad körtid och som inte håller lika länge.

T topmount skrev:
Mitt problem med batteridrivna borrhammare är inte kraften utan att batteriet tillför väldigt lite och ger ett verktyg med begränsad körtid och som inte håller lika länge.
Jag har en Makita 18v maskin och kunde borra ca 20st 10mm hål, 150mm djupa innan jag behövde byta batteri. Det var med ett 4Ah batteri. Nu finns det både 5 och 6Ah batteri.

Så skall man bara sätta upp lite saker på väggarna så klarar man sig väldigt långt på en batteridriven maskin. Har tom bilat bort lite mindre saker med den.

/N

N niblom skrev:
Jag har en Makita 18v maskin och kunde borra ca 20st 10mm hål, 150mm djupa innan jag behövde byta batteri. Det var med ett 4Ah batteri. Nu finns det både 5 och 6Ah batteri.

Så skall man bara sätta upp lite saker på väggarna så klarar man sig väldigt långt på en batteridriven maskin. Har tom bilat bort lite mindre saker med den.

/N
Jo fast vad tillför batteriet, motsvarande batteri maskin är ju dyrare och lär hålla kortare tid än en nätdriven variant.

T topmount skrev:
Jo fast vad tillför batteriet, motsvarande batteri maskin är ju dyrare och lär hålla kortare tid än en nätdriven variant.
Det är mycket smidigare med en batterimaskin. Skall man borra så tar man bara maskinen, ett batteri och går. Man behöver inte dra fram förlängningssladd osv. Det finns ju en anledning till att de flesta skruvdragare är batteridrivna. Sedan så går sladdar också sönder. Lindar man de för hårt eller drar i sladden i stället för stickproppen så går sladden sönder relativt snabbt. När man bygger är petsäkra uttag svåra för minsta lilla damm eller skräp så är det svårt att få i stickproppen.

/N

• Gilla
Lorpar
  • Laddar…
N niblom skrev:
Det är mycket smidigare med en batterimaskin. Skall man borra så tar man bara maskinen, ett batteri och går. Man behöver inte dra fram förlängningssladd osv. Det finns ju en anledning till att de flesta skruvdragare är batteridrivna. Sedan så går sladdar också sönder. Lindar man de för hårt eller drar i sladden i stället för stickproppen så går sladden sönder relativt snabbt. När man bygger är petsäkra uttag svåra för minsta lilla damm eller skräp så är det svårt att få i stickproppen.

/N
Skruvdragaren är en sak, där kör jag också med batteri. Borrhammare är nått helt annat, dels används de oftast inte lika ofta och när de används är de tyngre jobb.
Sladdar som ofta går sönder snabbt och uttag som inte fungerar, nu sträcker du dig lite väl långt för att sjunga batteriets lov.

Faktum kvarstår att jag regelbundet använder nätdrivna maskiner som är 40 år gamla men har inte kvar några gamla batteridrivna verktyg.

• Gilla
JoachimJ och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skruvdragaren är en sak, där kör jag också med batteri. Borrhammare är nått helt annat, dels används de oftast inte lika ofta och när de används är de tyngre jobb.
Sladdar som ofta går sönder snabbt och uttag som inte fungerar, nu sträcker du dig lite väl långt för att sjunga batteriets lov.

Faktum kvarstår att jag regelbundet använder nätdrivna maskiner som är 40 år gamla men har inte kvar några gamla batteridrivna verktyg.
Vi är alla olika. Jag hatar att jobba med en nätdriven maskin och betalar hellre lite extra för att slippa sladden som är vägen och fastnar i saker. Ha en trevlig dag!

/N

Beror ju också på vilket hus man har, jag har tegel och betong överallt så då används borrhammaren ofta. Det jag vill avråda från är en skruvdragare med slag, de är alldeles för klena (klarar inte betong öht). Satsa hellre på två maskiner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.