Hej!
Jag gjorde bort mig vid en beställning av Cortenplåt och beställde utan förborrade hål. Tog fram min Metabo och mina standard metallborrar. Men det funkar inte riktigt, tar en evighet att ta sig igenom 3mm Corten. Behöver lite tips om hur jag tar det vidare på enklaste sätt. Jag har inte tillgång till pelarborr eller liknande. Inte heller har jag några kontakter där jag bara kan glida förbi och få det ”fixat”. Finns det något bättre borrstål jag kan köpa som kommer klara detta? Min Metabo känns som den har tillräcklig kraft för att lösa detta.

Tack på förhand.

• Svart skiva med hål ligger på gräs, skrapmärken syns, sannolikt borrning eller skada har inträffat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk borr, Metabo-märke, ligger på gräs nära behållare med borrar eller bits. Arbetsverktyg, dagsljus, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvirring med mindre dimension verkar vara effektivt. Kommer köra på det men om någon har en geniidé hur jag ska göra så tas det tacksamt emot.

Någon typ av olja brukar göra mirakel

• Gilla
Jesrel
  • Laddar…
Visade sig efter lite Googling att jag gjort alla fel man kan göra, högt varvtal på borren, hårt tryck och utan kylning. När jag gjorde tvärtom funkar det bättre.

Jag kylde med vatten då jag inte har någon oljekanna hemma. Om jag skulle försöka använda något jag har i förrådet, skulle 5-56 kunna funka som olja?

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

P
J Jesrel skrev:
Visade sig efter lite Googling att jag gjort alla fel man kan göra, högt varvtal på borren, hårt tryck och utan kylning. När jag gjorde tvärtom funkar det bättre.

Jag kylde med vatten då jag inte har någon oljekanna hemma. Om jag skulle försöka använda något jag har i förrådet, skulle 5-56 kunna funka som olja?
Skulle precis svara det du hittar men ja 5-56 fungerar men ju tjockare olja desstu bättre värmebortledande egenskaper/smörjning , har du lite motorolja eller liknande hemma så ta det, när du kör sakta minskar du värmeutvecklingen samt slitaget på borret.

Som tidigare nämnt så förborra gärna med en mindre diameter för att förenkla för då kommer det stora borret ”äta” sig igenom.

Om du vill undvika att glida slå först en markerare med en tjörnare har du ingen så ta ett stort spik och slå en gång med en hammare

• Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Har du en batteriskruvdragare så använd den istället, borrmaskiner är gjorda för höga varvtal och brukar sakna kraft på låga.
När man borrar för hand kan man i princip inte borra för långsamt (tar såklart längre tid) men för snabbt och för lite/ojämt tryck dödar borrar snabbt. Borrar måste skära hela tiden och det är mycket lättare att kontrollera när det går långsamt.

• Gilla
Jesrel
  • Laddar…
Jag gjorde allt som rekommenderas här och nu funkar det bättre. Jobbade mig upp från 3, 4, 5 och slutligen 6mm borr. Det var det mest effektiva sättet. Och så bonusen att det blev hål utan fula kanter även om det inte var så viktigt i detta fall

• Gilla
Anonymiserad 156139
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Har du en batteriskruvdragare så använd den istället, borrmaskiner är gjorda för höga varvtal och brukar sakna kraft på låga.
När man borrar för hand kan man i princip inte borra för långsamt (tar såklart längre tid) men för snabbt och för lite/ojämt tryck dödar borrar snabbt. Borrar måste skära hela tiden och det är mycket lättare att kontrollera när det går långsamt.
Jag som självsäkert lade skruvdragaren åt sidan för att här behövde det rejält med borrkapacitet. Så fel man kan ha! :D

Rickard.
J Jesrel skrev:
Jag som självsäkert lade skruvdragaren åt sidan för att här behövde det rejält med borrkapacitet. Så fel man kan ha! :D
Inte helt enkelt att veta, jag tycker borrmaskiner av den där storleken helt tappat sin plats då vanliga skruvdragare är bättre på allt.

Prova förborra med 3mm och sen gå direkt på 6mm, det är så man "bör" göra då det inte är så bra för borrarna att bara ta bort 1mm men är det de som får jobbet gjort så kör på det.

• Gilla
Jeppe_99
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Bra att det löste sig.

Jag kan varmt rekommendera en stegborr till nästa gång.

Fu kar superbra i plåt.

Tips är väl att köpa ett nytt set borrar nu för jag gissar att de du använt blivit ganska slitna och nästa gång du ska borra nåt kommer du svära över att du inte köpt nya tidigare :cool:

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Eller svetsa istället? 3 mm korten är väldigt enkelt att svetsa med en liten pinnsvets :D

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Eller svetsa istället? 3 mm korten är väldigt enkelt att svetsa med en liten pinnsvets :D
jag tror att kanterna jag köpte var ämnade att svetsas med tanke på avsaknaden av hål. Dessvärre är svets inte något jag har tillgängligt i mitt nätverk. Annars hade det nog varit idealt

J Jesrel skrev:
jag tror att kanterna jag köpte var ämnade att svetsas med tanke på avsaknaden av hål. Dessvärre är svets inte något jag har tillgängligt i mitt nätverk. Annars hade det nog varit idealt
Då gick du miste om ett ypperligt tillfälle att uppgradera nätverket :)

Nya borrar gjorde susen. Nu är det som att borra i smör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.