Hej!
Jag gjorde bort mig vid en beställning av Cortenplåt och beställde utan förborrade hål. Tog fram min Metabo och mina standard metallborrar. Men det funkar inte riktigt, tar en evighet att ta sig igenom 3mm Corten. Behöver lite tips om hur jag tar det vidare på enklaste sätt. Jag har inte tillgång till pelarborr eller liknande. Inte heller har jag några kontakter där jag bara kan glida förbi och få det ”fixat”. Finns det något bättre borrstål jag kan köpa som kommer klara detta? Min Metabo känns som den har tillräcklig kraft för att lösa detta.
Tack på förhand.
Jag gjorde bort mig vid en beställning av Cortenplåt och beställde utan förborrade hål. Tog fram min Metabo och mina standard metallborrar. Men det funkar inte riktigt, tar en evighet att ta sig igenom 3mm Corten. Behöver lite tips om hur jag tar det vidare på enklaste sätt. Jag har inte tillgång till pelarborr eller liknande. Inte heller har jag några kontakter där jag bara kan glida förbi och få det ”fixat”. Finns det något bättre borrstål jag kan köpa som kommer klara detta? Min Metabo känns som den har tillräcklig kraft för att lösa detta.
Tack på förhand.
Besserwisser
· östergötland
· 2 757 inlägg
Någon typ av olja brukar göra mirakel
Visade sig efter lite Googling att jag gjort alla fel man kan göra, högt varvtal på borren, hårt tryck och utan kylning. När jag gjorde tvärtom funkar det bättre.
Jag kylde med vatten då jag inte har någon oljekanna hemma. Om jag skulle försöka använda något jag har i förrådet, skulle 5-56 kunna funka som olja?
Jag kylde med vatten då jag inte har någon oljekanna hemma. Om jag skulle försöka använda något jag har i förrådet, skulle 5-56 kunna funka som olja?
Bästa svaret
Skulle precis svara det du hittar men ja 5-56 fungerar men ju tjockare olja desstu bättre värmebortledande egenskaper/smörjning , har du lite motorolja eller liknande hemma så ta det, när du kör sakta minskar du värmeutvecklingen samt slitaget på borret.J Jesrel skrev:Visade sig efter lite Googling att jag gjort alla fel man kan göra, högt varvtal på borren, hårt tryck och utan kylning. När jag gjorde tvärtom funkar det bättre.
Som tidigare nämnt så förborra gärna med en mindre diameter för att förenkla för då kommer det stora borret ”äta” sig igenom.
Om du vill undvika att glida slå först en markerare med en tjörnare har du ingen så ta ett stort spik och slå en gång med en hammare
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Har du en batteriskruvdragare så använd den istället, borrmaskiner är gjorda för höga varvtal och brukar sakna kraft på låga.
När man borrar för hand kan man i princip inte borra för långsamt (tar såklart längre tid) men för snabbt och för lite/ojämt tryck dödar borrar snabbt. Borrar måste skära hela tiden och det är mycket lättare att kontrollera när det går långsamt.
När man borrar för hand kan man i princip inte borra för långsamt (tar såklart längre tid) men för snabbt och för lite/ojämt tryck dödar borrar snabbt. Borrar måste skära hela tiden och det är mycket lättare att kontrollera när det går långsamt.
Jag gjorde allt som rekommenderas här och nu funkar det bättre. Jobbade mig upp från 3, 4, 5 och slutligen 6mm borr. Det var det mest effektiva sättet. Och så bonusen att det blev hål utan fula kanter även om det inte var så viktigt i detta fall
Jag som självsäkert lade skruvdragaren åt sidan för att här behövde det rejält med borrkapacitet. Så fel man kan ha!Rickard. skrev:
Har du en batteriskruvdragare så använd den istället, borrmaskiner är gjorda för höga varvtal och brukar sakna kraft på låga.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Inte helt enkelt att veta, jag tycker borrmaskiner av den där storleken helt tappat sin plats då vanliga skruvdragare är bättre på allt.J Jesrel skrev:
Prova förborra med 3mm och sen gå direkt på 6mm, det är så man "bör" göra då det inte är så bra för borrarna att bara ta bort 1mm men är det de som får jobbet gjort så kör på det.
Klicka här för att svara