Jag är filmjölksberoende. Under många år har Bollnäsfil varit min favorit. Men på senare tid har jag blivit mindre nöjd, och efter hand snarare missnöjd. I söndags var måttet rågat och jag skickade följande till deras konsumenkontakt:

-----

Subject: "Tiden går Bollnäsfil består"

Hej,

Det måste vara den mest missvisande slogan jag sett på många år. Jag har varit trogen Bollnäsfilfantast i över tio år. År efter år har Bollnäsfil ingått i varje frukost. Men på senare tid har jag blivit mindre och mindre nöjd. Igår satt jag vid frukostbordet och undrade vad som hänt. I morse hällde jag ut resten av förpackningen som jag hade öppnat igår och gick in på nästa förpackning. Men även den var oätbar och hälldes ut. Jag kommer med sorg aldrig mer köpa Bollnäsfil. Lyckligtvis är Fjällfil nästan lika bra som Bollnäsfil brukade vara!


Vad har hänt? Vad blev så fel?

Nya maskiner, ny personal, kraftigt ökad produktion? Ta ett steg tillbaka och fundera på vad ni ställt till med.


/Jarl


-----

Idag fick jag föjande svar:

-----

Hej Jarl,

Tack för ditt mail.

Vi har för närvarande lite inkörningsproblem då vi flyttade produktionen till ett nytt mejeri. Vi har tät kontakt med mejeriet för att säkerställa att produkterna håller samma kvalitet (vi har inte bytt recept) som tidigare. Med andra ord jobbar vi på att detta blir åtgärdat så snart som möjligt!

Vi vill gärna ha en adress till dig för att kunna skicka hem en värdecheck som kompensation för det problem och besvär som orsakats dig. Tyvärr är vår handläggningstid är längre än vanligt, så det kan dröja upp till 4 veckor innan du får återkoppling. Vi beklagar detta.


Allt gott och ha en fortsatt fin dag!

Bästa hälsningar
Konsumentkontakt

O. Kavli AB
------------------------------

Postadress: Box 30, 125 21 Älvsjö
Besöksadress: Armborstvägen 7, Älvsjö
Telefonnr: +46 (0)8-727 05 00

Internet: www.kavli.se
E-post: kundservice@kavli.se

-----

Jag köps inte, så lätt, så jag svarade:

-----

Nej tack, jag behöver ingen värdecheck - jag är innerligt trött på Bollnäsfil vid det här laget.

-----

Bakgrunden är tydligen:

"På onsdagsmorgonen kom beskedet att Kavli som har delar av sin produktion hos Gefleortens Mejeri flyttar sin produktion till Falköpings mejeri i månadsskiftet april/maj 2020." (2019)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...jeri-drabbas-nar-kavli-flyttar-sin-produktion

Vilket man kan se som kontrast till

"Enligt Kavlis vd Gerhard Bley ser man Bollnäsfils lokala förankring som en styrka, men att man samtidigt uppskattar att produkten har en stor potential i resten av Sverige.

[...]
Bollnäsfil skapades någon gång under 1950-talet, då den utvecklades i det dåvarande mejeriet i Bollnäs. Produktionen sker i dag i Gävle, något som kommer att fortsätta även efter att varumärket bytt ägare." (2017)

https://www.food-supply.se/article/view/544721/bollnasfil_saljs_nar_gefleortens_blir_del_av_arla
 
Har dom bytt mjölkkor ?
 
Tack för ditt inlägg vilket ger svar på varför den med tiden har känts som vilken fil som helst och gjort att jag gått över till A-fil eller annan billig vanlig fil..( krämighet och konsistens är mer blaskig )
 
Mazen Mazen skrev:
Tack för ditt inlägg vilket ger svar på varför den med tiden har känts som vilken fil som helst och gjort att jag gått över till A-fil eller annan billig vanlig fil..( krämighet och konsistens är mer blaskig )
Fjällfil är helt ok.

Arlas långsyrade var fantastisk. Den ska ha bytt namn till lantfil eller något liknande och jag har inte köpt den sedan dess. Ser med spänning fram mot det dock!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
engs
Borde finnas någon generell regel om produkter namngivna efter en viss ort eller region inte får flyttas, eller de får men inte också behålla namnet, lite mer som i Frankrike men inte nödvändigtvis att vissa regioner typ Champangne skyddas utan som sagt en generell regel/lag. Samma med Boxholmsost där Arla la ner mejeriet och flyttade produktionen till Östersund. Falu knäckebröd görs i Filipstad osv.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
harry73
Antagligen har man fortfarande samma bakteriekultur, och då är det inte svårt att göra egen fil.
Det räcker med några matskedar bollnäsfil i en skål och sen häller man mjölk i skålen och rör om ( helst mjölk med hög fetthalt)
Låt det stå 24 timmar under en ren bakduk på rumstemperatur.

Vi hade ett liknande problem med långfil som blev kortare och kortare och öht svårt att få tag på i Skåne.
Gör man eget blir den bra igen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
engs engs skrev:
Borde finnas någon generell regel om produkter namngivna efter en viss ort eller region inte får flyttas, eller de får men inte också behålla namnet, lite mer som i Frankrike men inte nödvändigtvis att vissa regioner typ Champangne skyddas utan som sagt en generell regel/lag. Samma med Boxholmsost där Arla la ner mejeriet och flyttade produktionen till Östersund. Falu knäckebröd görs i Filipstad osv.
Hade varit bra idé för några decennier sedan, men numera finns det för få mindre mejerier kvar.

Köper gärna Coops yoghurt som iaf förut kom från Grådö, samt all mjölk o fil så blir det Värmlandsmejeriet, bor i det landskapet. Träffat några på Värmlands Näs som är med o driver det o det är stentufft ekonomiskt , men de har kul nog klarat sig länge.

Men de o Grådö är rätt så unika, tyvärr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har dom bytt mjölkkor ?
Det verkar ha blivit viss förändring.

"Den 1 december 2017 gick föreningen samman med Arla Foods och den hade då 59 mjölkbönder i Gästrikland, Dalarna och Norduppland och 60-talet anställda på mejeriet i Gävle, som planerade att producera 30 miljoner kilo mejeriprodukter 2018.

Fredagen den 8 maj 2020 var sista produktionsdagen i Gävle. Mejeriet i Gävle startade 1951. I framtiden förs mjölken till mejeriet i Kallhäll.
"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gefleortens_mejeriförening

Men Bollnäsfilen görs inte i Kallhäll utan av Falköpings mejeri, som samarbetar med Grådö mejeri i Hedemora. Hur mycket av Grådös mjölk som är från samma kossor som Gefleortens har jag inte koll på.

Jag skyller hellre på nya mejeriet än på korna.
 
harry73 harry73 skrev:
Antagligen har man fortfarande samma bakteriekultur, och då är det inte svårt att göra egen fil.
Det räcker med några matskedar bollnäsfil i en skål och sen häller man mjölk i skålen och rör om ( helst mjölk med hög fetthalt)
Låt det stå 24 timmar under en ren bakduk på rumstemperatur.
Jag måste lära mig det där!

Fast nu när Bollnäsfilen är som den är väljer nog någon annan som grund.
 
harry73
Arla tog över messmör och hade väldigt stora problem att hitta rätt recept. Och stora leveransproblem.
Jag förstår inte att det inte fanns någon affär som importerade norska alternativ istället.
 
Hade jag varit ansvarig på Kavli hade jag inte sålt den nuvarande undermåliga filmjölken som Bollnäsfil, jag hade sålt den som någon budgetfilmjölk. Först när full kvalitet uppnåtts hade jag sålt den som Bollnäsfil.
 
  • Gilla
PerOF och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Borde finnas någon generell regel om produkter namngivna efter en viss ort eller region inte får flyttas, eller de får men inte också behålla namnet, lite mer som i Frankrike men inte nödvändigtvis att vissa regioner typ Champangne skyddas utan som sagt en generell regel/lag. Samma med Boxholmsost där Arla la ner mejeriet och flyttade produktionen till Östersund. Falu knäckebröd görs i Filipstad osv.
I Boxholms fall älskade jag deras gräddost och borgmästarost, köpte den jämt

Provade även efter att de flyttade produktionen, men det smakar nu exakt likadant som Arlas gräddost :cry:
 
tippz tippz skrev:
I Boxholms fall älskade jag deras gräddost och borgmästarost, köpte den jämt

Provade även efter att de flyttade produktionen, men det smakar nu exakt likadant som Arlas gräddost :cry:
Min mormor brukade bjuda på Boxholms gräddost. Ibland tänker jag att jag skulle köpa den av nostaligiska skäl. Men det är tydligen för sent för det,
 
Annars om man bara pratar fil i allmänhet så är coops egen fil som kommer från Grådö bäst. Alla andra är som utspädda i jämförelse.
 
S Stefan1972 skrev:
Annars om man bara pratar fil i allmänhet så är coops egen fil som kommer från Grådö bäst. Alla andra är som utspädda i jämförelse.
Ska testa då jag handlar där nästa gång!

Mina favoriter är Arlas lantfil (tror jag, har inte smakat efter namnbytet från långsyrad filmjölk) och Fjällfil.

Andra som är ok är någon från Hjo som jag inte kommer ihåg vad den heter, och mot alla odds, Skånemejeries ekologiska A-fil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.