Hej,

Jag hade behövt byta ut mitt slutbleck till vår ytterdörr då Fallkolven inte glider in i dörren längre då avrundningen på slutblecket slitits ned, en BODA/ASSA säkerhetsslutbleck 004014 / 4014 om man frågar AI 😅

Verkar dock svårt att hitta. Är det någon som vet huruvida det finns ngt annat slutbleck som helst hade funkat per automatik? eller om det finns andra alternativ men det kräver att man gör ngn korrigering av dörr eller karm?

Eller kan man kanske fila ner kanten på ngt sätt till att glida igen?

Tack på förhand

• IMG_6479.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det finns information i en annan tråd på forumet.
[länk]
Boda 004014 har plösmått 14,5mm medan ASSA 1887-2 har plösmått 15,5mm därför brukar det rekomenderas att byta ut mot ett ställbart slutbleck t.ex 1889-11
Tack 🙏

Jag har förvisso bara antagit att jag behöver byta slutblecket och att det kommer lösa problemet med att den kilformade fallkolven inte går in i dörren om exempelvis dörren blåser igen. Istället står dörren och slår.

Dock har jag kollat de två andra slutblecken som inte alls är lika slitna och det är knappt så jag kan dra igen dörren där heller utan att trycka ner handtaget. Kanske ska börja med att smörja delarna först och potentiellt fila ner kanten lite

Bästa svaret

Ta en fil och fila lite så du jämnar ut och det inte finns en vass kant precis i över och underkant av fallkolven då detta kan göra att det strular när dörren ändras lite i höjdled med årstiderna.
Lägg lite låsfett på fallkolvens anläggningsyta och dra igen dörren några gånger dra sedan av överblivet fett med fingret, då bildas en glidyta som underlättar stängning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.