14 045 läst ·
8 svar
14k läst
8 svar
Blekt ytterdörr, vax, rubbing?
Hejsan,
Kortfattat, Snickarpär ytterdörr, röd, solblekt och allmänt tradig. Har ingen historik på hur den skötts eller inte, så det kan vi skippa
Man rekommenderar en bilvax utan silikon för själva vaxningen. Det jag undrar är om man ska/bör köra med ngn mildare bil-rubbing/polermedel innan?
Någon som gjort ngt liknande på sina dörrar och har erfarenhet på tillvägagångsätt och tips på produkter?
Ville iaf testa med något åt detta hållet innan jag bestämmer mig för att antingen måla om den eller byta ut helt.
Tack!
Kortfattat, Snickarpär ytterdörr, röd, solblekt och allmänt tradig. Har ingen historik på hur den skötts eller inte, så det kan vi skippa
Man rekommenderar en bilvax utan silikon för själva vaxningen. Det jag undrar är om man ska/bör köra med ngn mildare bil-rubbing/polermedel innan?
Någon som gjort ngt liknande på sina dörrar och har erfarenhet på tillvägagångsätt och tips på produkter?
Ville iaf testa med något åt detta hållet innan jag bestämmer mig för att antingen måla om den eller byta ut helt.
Tack!
Svarar mig själv.....försökte först med enbart VAX, då det rekommenderades, men det hjälpte inte ett dugg. Använde Sonax polish (mild) trotts att man avråder från det och det blev riktigt bra, det solblekta och "oxiderade" ytan är nu nästan som ny.
Det är ofta oxid i någon form, från lacken. Kör med maskin och medelhård trissa, samt någon form av polish/rubbing så blir dörren som ny. Efteråt kan man ju vaxa den eller lägga på någon form av lackförsegling.S sharif skrev:
Börja med milda grejor coh går sen sakta upp till grövre och grövre tills man får effekt. Lacker är olika.
Rengör trissan ofta annars blir resultatet inte så bra.
/S
Hej!S sharif skrev:
Har samma problem med min ytterdörr då färgen har oxiderat.
Körde du polering med maskin eller för hand?
Hej!S sharif skrev:
Har du någon länk till vilken Sonax polish du använde? Är i samma situation.
Med vänlig hälsning
Klicka här för att svara