Hej.

Kan ni hjälpa mig att förstå och hitta en lösning?:

Vi eldar med ved och har 2,5 m3 vatten med dubbla slingor.
Jag ställer in med en traditionell blandningsventil fullt flöde ur kran till ca 55 grader när tankarna är ny värmda.

Problem 1
Spola jag sedan med 1/3 flöde ur kran kan det plötslig illhett och det ångar.
Varför blir det så? blandningsventilen är precis bytt. Den gamla gjorde likadant därför jag prova att byta.

Problem 2
Jag upplever att värmvattnet blir sämre ju mer tankarna sjunker.
Är blandningsventilen "intelligent" eller bara en konstant inställning.
ex. från tank kommer 90 gradigt vatten som blandas med kallt till ca 55.
När tankarna når tex 70 grader blandas det med samma mängd kallvatten då?

Tack på förhand
 
Blandningsventilen försöker ge den valda temperaturen ut. Dvs den ger maximalt 55 grader tills vattnet är under 55 grader.

Din blandningsventil måste vara felmonterad på något sätt känn på röret direkt efter eller tejpa en termometer och kontrollera.

Normalt sitter den "bara" på varmvattenledningen med ett stick till kallvattnet. Det bör (tror jag) helst vara den kallvattenslinga som matar tanken som "matar" blandningsventilen.
 
Jag har känt på röret efter ventilen och det varierar.
Fullt flöde ur kran så kan jag hålla handen runt röret.

Med ca 1/3 flöde kan jag inte hålla runt röret.

När tankarna sjunker till ca 60 grader blir röret efter ventilen svalare än innan vid fullt flöde.
Känner jag på röret innan ventilen är det avsevärt varmare. Och jag blir tvungen att justera upp ventilen till nästa eldning.
 
_ap_
hur är den monterad?

Sitter den mellan slingorna eller "sist" på röret?

Gör en enkel skiss så kanske nån ser felet.
 
Här kommer en liten skiss:)
Hur det är kopplat i tanken vet jag inte, isolerat och gipsat in dem.

Nyeldat idag.
Hängde på en rörtermometer efter BV, kranen på fullt flöde och rattade in dryga 50 grader.
Minskade flödet till 1/3 flöde och efter 1min var vv uppe i 75 grader :(

Jag behövde för övrigt ställa ner Bv. endel nu när det var nyeldat.
Vi får alltså 50 gradigt vatten när tanken sjunker till tex 65 utan att skruva upp bv. igen.

Tack på förhand.
 
  • vv.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är BV vänd rätt väg då? dvs på varmvattnet finns ett inlopp och ett utlopp.
 
Röret från tanken går in i vv sidan av ventilen.
Det är en rörfirma som gjort detta så kan inte fatta varför det krånglar:(
 
Då ska firman också fixa felet tycker jag ;)

Det låter ju som om allt är som det borde. Kanske ventilen har något fel invärtes typ en grad eller nåt skit som låser den.
 
Han hade ju bytt blandningsventilen, och den nya funkade lika illa som den gamla :(
 
Finns bara tre fel:
1. Fel handhavande
2. Fel montering
3. Felaktig ventil

Bara att köra uteslutningsmetoden.

Jag tippar på att den sitter fel väg på nåt vis så jag skulle prova att vända på den för att kolla. Men om det är firma som monterat ska DE fixa felet inte TS.
 
Nu har jag forskat själv i det ändå:

LK ventilen är gjord för max 20gradig förändring av vv. Den kan alltså bara ge rätt tappvatten med en förändring med 20 i tankarna.

Ventilen klarar bara max 90grader korta stuner sen kan den gå sönder och blanda fel.

Mitt system pendlar ju mellan ca 55 till 95 grader och där är svaret tillsammans med att den redan troligen har blivit dålig, jag kan ligga över 90grader ett par dagar på sommarn.

Jag forskar förbrilt efter en BV som klarar mitt systems behov:
Skall klara minst 100grader vv och har ett spann på ca 50 garder från tankarna, om möjligt

Jag funderar nu på att sätta dit en shuntautomatik som jag har till radiatorerna.
Jag har en Danfoss Comfort 100 över behöver då komplettera men motor, shuntventil och en pt1000

Tips välkomnas;)
 
Redigerat:
Måste vara nåt junk som MatsS säger min har då jag kört in över 100 grader då det blev lite varmt i pannrummet hela tanken över 100°C och pannan över 110°C :D

Tror min är 10 år gammal och den har aldrig krånglat ställde ner den och den blandade snällt ner varmvattnet.
 
Hej igen. Nyheter:

Beställde en Esbe VTA 333 och nu diffar det ca 2grader från fullt flöde till litet. Vilket inte är något att tala om:) Äntligen!
Ska elda upp tankarna ikväll å se vad som händer men än så länge ok.

Läste försent att 320 lämpar sig bättre vid beredare/tank än 330´n, något att 320 klarade bättre flöde...? Någon som kan förklara?

mvh
 
95grader i tankarna.
Esbe håller temperaturen perfekt, ställt in den på 52grader.
Mycket nöjd:)
/Bolian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.