Byggahus.se
S
Jag har 115kr kWh inklusive allt, dvs skatt och moms. Men det tillkommer överförningsavgift på det ca 35 öre också. Jag har bundit men har rätt att få byta elavtal under bindningstiden 1 gång. Det är ändå under vintern jag förbrukar mest. Jag hade nog blivit ruinerad om jag haft rörligt pris.
 
Det är ju knappast i avtalets mening att man kan säga upp avtalet genom en adressändring. Det är ju någon form av bedrägligt beteende, borde ju vara straffbart kan man tycka.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Det verkar för mycket jobb att behöva flytta till en annan adress bara för att bli fri från ett elabonnemang. Flyttkostnaden är bara den på kring 10000 kr och allt jobb med att bära flyttkartonger och möbler.
 
  • Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju knappast i avtalets mening att man kan säga upp avtalet genom en adressändring. Det är ju någon form av bedrägligt beteende, borde ju vara straffbart kan man tycka.
jo det kan man tycka..men det är det tyvärr inte.
 
A Arnodt skrev:
Det verkar för mycket jobb att behöva flytta till en annan adress bara för att bli fri från ett elabonnemang. Flyttkostnaden är bara den på kring 10000 kr och allt jobb med att bära flyttkartonger och möbler.
är du ironisk eller saknar du en mutter?:crysmile:
 
Agge87 Agge87 skrev:
omständigt? Tar 2 minuter genom skatteverkets sida. Varför ska man betala när man kan ta sig ur. Bara för att du kan betala så betyder det inte att alla andra kan.

helt orimligt att binda sig i ett år på 75/90 öre för sedan om elpriset går ner så är man fast med de för att man inte ”orkar” göra ett steg som tar 2 min.

lätt värt tiden om man kan halvera sin faktura :)
Du har inte funderat på hur laglig en sådan manöver är?
 
D Daniel 109 skrev:
Du har inte funderat på hur laglig en sådan manöver är?
finns ingen lag som går emot den.
Jag säger bara vad elbolagen har sagt till mig :)

Sedan om du nu vill tävla med din granne om vem som har bäst elpris så får du gärna göra det.

ta upp det med maggan annars. Dom verkar ju ta alla beslut som är rätt.

Hittade detta. Så tydligen är det inget olagligt men som sagt är elbolagen är medvetna om det. Därav klausul osv.
 
  • Skärmdump från Konsumenternas energimarknadsbyrå om uppsägning och överlåtelse av elavtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
useless useless skrev:
Jo, folkbokföringslagen. Läs t ex paragraf 7.
[länk]
Absolut! Erkänner, tänkte inte ens på det. Men när det kommer till överlåtelse.

Men det görs tyvärr ingen störa insats mot just det. De e ju det som är problemet.
 
Agge87 Agge87 skrev:
jo det kan man tycka..men det är det tyvärr inte.
Dels som ovan, du får inte skriva dig där du inte bor, dels står det i det inlägg du gjorde om flytt, inte om adressändring.
Vad du gör iom adressändringen är att du försöker lura bolaget att du flyttar när du i själva verket bor kvar. Bedrägeri?
 
D
MultiMan MultiMan skrev:
Vi har ett läge som till största delen beror vilka politiker svenska folket röstat fram, och den politik de drivit igenom. De har varit, och är tydliga, med att de vill fortsätta på samma sätt. Är det en viktigt fråga för er, glöm inte att rösta på en annan inriktning vid nästa val.

Jag tecknade 3 år med Skellefteå Kraft för 2 år sedan, 39 öre + alla avgifter/skatter. Byte nästa sommar. Förhoppnings kan jag bo kvar.
Eftersom det höga priset i första hand beror på avreglering och utförsäljning antar jag att det är partier som Syndikalisterna du promotar, det finns ju inte så många andra som har återtagande av egendom i sitt partiprogram?
 
D
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det sjukaste jag hört faktiskt, ska man inte bo i hus bara för att man inte räknat med att elpriset skulle gå upp med 1000% på några månader?
Nja, nu är det ju en enögt elprisfokus här men av kostnaden för att bo i hus är det ju bara en mindre del, så kanske ska man planera så att man har viss marginal, det är nog en klok tanke iaf. Det kan ju komma andra kostnader, räntor, reparationer osv.
 
  • Gilla
Simonstahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.