Jag har precis köpt ett hus från 60 talet, varpå huset har en nibe bergvärmepump F1245-C, ägaren har inte tagit hand om huset riktigt och jag är ny med bergvärmepump. Jag gissar att pumpen är 15~ år gammal
Den blå (kylar?)vätskan är över markerade sträcket och jag har inte upplevt något problem med systemet ännu så länge.

Kan denna behöva få en service? Om, vad görs på en service?

Hej!
Grattis till husköp!

1245 är en fin maskin.

Brinevätska eller köldbärarsprit/köldbärare brukar det kallas.

Ja - jag tycker du ska ta ut service - och vara med när de går igenom maskinen och ställa frågor. Finns filter och påfyllningskranar som är bra att ha koll på. De luftar säkert av systemet m.m. Sådant du kan göra själv sedan om du vill och ser ut de gör.
De gör även en hel del kontroller av funktioner, temperaturer i systemet och kollar att inställningarna är bra.

Jag tror inte det är någon fara i ditt expansionskärl. Vätskan kan röra sig lite upp och ner i det.

MVH
Robin

• Gilla
lofstrand och 1 till
  • Laddar…
Grymt, tack!

Mellan tummen och pekfingret, vad brukar en service kosta för en bergvärmepump? För mig kan det vara allt mellan himmel och jord 🫣

T
L lofstrand skrev:
Grymt, tack!

Mellan tummen och pekfingret, vad brukar en service kosta för en bergvärmepump? För mig kan det vara allt mellan himmel och jord 🫣
Vi får årlig service från samma firma som installerade vår BVP och det kostar i storleksordningen 1700-1800 per gång.
De går igenom filter, tryckkärl och vattennivåer samt kontrollerar att pumpen fungerar som den ska (gissar att det är loggfiler som de kollar på etc). Om det är för låga nivåer på vätskor så fyller de på, filter byts eller rensas osv.

Eftersom det var en förutsättning för att garantierna skulle gälla första 7 åren så har vi gjort det och sen har vi fortsatt för att vara säkra på att BVPn ska fungera och eventuella fel upptäckas så tidigt som möjligt.

Om ni har en helt ny servicekontakt kanske de tar lite mer för att gå igenom ett okänt system.

Det låter ju som en rimlig peng - tack!

Du som bor i Stockholm @Testarn - vilken firma har du använt dig av? Så har jag någonstans att börja i min research för servicepartners.

T
Vi använder Vi värmer Sverige, som under projekteringen av vår nya BVP var de som kändes mest seriösa och lyssnade på våra frågor och funderingar.

De har även "egna" montörer och servicetekniker som gör jobbet och använder inte underleverantörer så det har aldrig varit någon fundering om ansvarsfördelning etc som vi var lite oroliga för med några andra som vi pratade med.

Det låter proffsigt och som ett seriöst bolag, tack!

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.