Husägare med noll koll här!
Tycker att det blivit så satans kallt i de rummen där vi har vattenburen golvvärme.
Var nere i källaren och kollade om det fanns något att skruva på
Hittade en "termostatratt" som jag drog upp en aning men tycker att rören är för kalla (borde rimligtvis flöde lite varmvatten i dem?)
Kikade runt lite bland rören som går upp och ner och härs och tvärs över bergvärmepumpen. Sitter två blåa kranar på rören, den ena är nog öppen och den andra stängd? För i min värld borde kranen vara öppen då den står uppåt/utmed rören.
Finns det någon anledning till att en kran är stängd eller är det bara någon som varit klåfingrig?
(Se bild)
Tycker att det blivit så satans kallt i de rummen där vi har vattenburen golvvärme.
Var nere i källaren och kollade om det fanns något att skruva på
Hittade en "termostatratt" som jag drog upp en aning men tycker att rören är för kalla (borde rimligtvis flöde lite varmvatten i dem?)
Kikade runt lite bland rören som går upp och ner och härs och tvärs över bergvärmepumpen. Sitter två blåa kranar på rören, den ena är nog öppen och den andra stängd? För i min värld borde kranen vara öppen då den står uppåt/utmed rören.
Finns det någon anledning till att en kran är stängd eller är det bara någon som varit klåfingrig?
(Se bild)
De två "silvriga" rören som du ser i taket åt vänster går i riktning mot de rum jag vill ha upp värmen. Där dom försvinner i väggen sitter ett vitt vred (termostat?) med + / - på. Den vred jag upp en aning.
Värmepumpen är en IVT ca 10 år gammal (kan inte modellbeteckningen om det var det du menade)
Värmepumpen är en IVT ca 10 år gammal (kan inte modellbeteckningen om det var det du menade)
Klicka här för att svara
