572 läst ·
4 svar
572 läst
4 svar
Bergvärme för luft?
Vi har ett elektrisk luft-värme system med återvinning i huset, nu undrar jag om det finns något sätt att koppla in bergvärme som kan tillföra värme till det luftburna systemet. Vi vill inte montera in vattenburen värme i huset då det skulle innebära alltför stora ingrepp i huset som har en glasvägg från golv till tak som är 18 meter lång.
Ja ett vattenburet värmebatteri i luftvärmesystemet. Men blir nog inte så effektiv och ekonomisk lösning med en BVP eftersom värmebatterier oftast kräver en relativt hög framledningstemperatur.R R.v.S skrev:Vi har ett elektrisk luft-värme system med återvinning i huset, nu undrar jag om det finns något sätt att koppla in bergvärme som kan tillföra värme till det luftburna systemet. Vi vill inte montera in vattenburen värme i huset då det skulle innebära alltför stora ingrepp i huset som har en glasvägg från golv till tak som är 18 meter lång.
Jo man kan dimensionera för lägre temperaturer men då får man högre tryckfall över batteriet så pumpar och fläktar drar mer el.V Vector skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har man plats går det att lägga fler i serie som är gjorda för högre flöde, då får man ner både mottryck och delta T temperatur.
Ex har du 250mm rör så gå upp till 400mm värmebatteri.
Jag har två värme/kylbatterier i serie och med 8grader in på vatten får jag ut strax under 10 gradig luft i tilluftsventilerna när det är 30 grader ute.
Ex har du 250mm rör så gå upp till 400mm värmebatteri.
Jag har två värme/kylbatterier i serie och med 8grader in på vatten får jag ut strax under 10 gradig luft i tilluftsventilerna när det är 30 grader ute.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden