C
MoaSB MoaBrittis skrev:
Nu har jag googlat mig fram att jag inte vet och inte kan hitta information om vad en kapjigg är?
Någon form av anordning, färdig eller hemmabyggd, för att "förvandla" cirkelsågen med skena till en improviserad kapsåg. Finns lite olika varianter, men i grund och botten handlar det om att fixera skenan i höjd och vinkelrätt mot materialet.

Men behåller du kapsågen behöver använder du så klart den och behöver ingen kapjigg.

En inte kanske helt uppenbar nackdel med att använda cirkelsågen som kapsåg är att de vanligtvis har en mycket mindre dimension på klingan och därmed inte samma kapacitet.

Som jag förstod det skrev TS i sitt första inlägg att det finns en kap/ger i arsenalen så just kapandet av ämnen är nog inget problem... ;)

Återstår behovet av att klyva ämnen vilket ju inte görs med kap/ger utan med maskin som handcirkelsåg, bordssåg eller lämplig handsåg.
Div förslag har lagts på bordet men som jag förstår det har TS begränsade erfarenheter av snickeri och att då börja med handverktyg innebär en oerhört brant inlärningskurva om man någorlunda snabbt vill ha acceptabla resultat.

I mina ögon är det då bättre att komplettera kap/ger:en med en handcirkelsåg som ger en möjlighet att klyva brädor och kapa upp skivmaterial mm. (Med en "Kapmojäng" kan man iofs snabbt och enkelt grovdimensionera virke på längden.)
Man kan tillverka en enkel men exakt styrskena till cirkelsågen eller använda sidoanhåll för att få till längre raka snitt.

Summa summarum — två maskiner som kompletterar varandra och arbetar ihop: kap/gersågen och handcirkelsågen. Väldigt effektivt och tar dessutom liten plats! :)
//Ronnie

• Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.