3 754 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Behöver jag byta cirkulationspump?
Har haft enrörsvärme i mitt hus vilket innebar att när solen lyste in i huset blev alla elementen kalla och varmvattnet cirkulerade igenom ca 30 meter oisolerade rör.
Har ny själv rivit ut enrörsvärmen och monterat in nya element och till och från rör " dubbelpaneler och en meter breda" klart överdimensionerade. Har dessutom monterat in termostater av typen Danefors som ställer om temperaturen till 17 grader på dagen och natten och 21 grader på morgon och kväll samt helger.
När jag kollar på termometern som sitter på värmeväxlaren "CTC modell stor tunna från år 1966" Är allt ok när värmeelementen är varma men när termostaterna drar ner till 17 grader stannar cirkulationen av och termostaten på värmeväxlaren går upp till 60 grader på utgående vatten när vattnet står stilla i röret.
Funderar på om jag måste byta ut cirkulationspumpen och om det finns pumpar som känner av temperaturen och vattentrycket och automatiskt drar ner varvtalet på motorn. Min nuvarande pump går på tre faser och har bara en hastighet. Dessutom luktar det lite bränt i källaren där värmeväxlaren står. Vill helst inte råka ut för pumphaveri en kall vinterdag. Funderar också på om det är standardmått på gängorna. Vill helst själv välja och köpa in en passande pump som elkillen får koppla in. Eller kan jag själv skruva fast kabeln och sticka in kontakten i vägguttaget. Antar att moderna pumpar går på enfas. trefasdosan får sitta kvar på väggen.
Har något mystiskt fel på nuvarande pump. När elkillen bytte lite kablar och monterade in ett nytt säkringsskåp med jordfelsbrytare löste jordfelsbrytaren ut. Vet inte om han kopplade ut nollan eller jordkabeln för att jordfelsbrytaren inte skulle lösa ut. "Har lite problem med att jag inte kan luta familjelyckan mot handfatet när jag ska borsta tänderna så jag gissar att jag har krypströmmar i värme och vattenrören". Slipper jag krypströmmar med en jordad enfaspump?
Har ny själv rivit ut enrörsvärmen och monterat in nya element och till och från rör " dubbelpaneler och en meter breda" klart överdimensionerade. Har dessutom monterat in termostater av typen Danefors som ställer om temperaturen till 17 grader på dagen och natten och 21 grader på morgon och kväll samt helger.
När jag kollar på termometern som sitter på värmeväxlaren "CTC modell stor tunna från år 1966" Är allt ok när värmeelementen är varma men när termostaterna drar ner till 17 grader stannar cirkulationen av och termostaten på värmeväxlaren går upp till 60 grader på utgående vatten när vattnet står stilla i röret.
Funderar på om jag måste byta ut cirkulationspumpen och om det finns pumpar som känner av temperaturen och vattentrycket och automatiskt drar ner varvtalet på motorn. Min nuvarande pump går på tre faser och har bara en hastighet. Dessutom luktar det lite bränt i källaren där värmeväxlaren står. Vill helst inte råka ut för pumphaveri en kall vinterdag. Funderar också på om det är standardmått på gängorna. Vill helst själv välja och köpa in en passande pump som elkillen får koppla in. Eller kan jag själv skruva fast kabeln och sticka in kontakten i vägguttaget. Antar att moderna pumpar går på enfas. trefasdosan får sitta kvar på väggen.
Har något mystiskt fel på nuvarande pump. När elkillen bytte lite kablar och monterade in ett nytt säkringsskåp med jordfelsbrytare löste jordfelsbrytaren ut. Vet inte om han kopplade ut nollan eller jordkabeln för att jordfelsbrytaren inte skulle lösa ut. "Har lite problem med att jag inte kan luta familjelyckan mot handfatet när jag ska borsta tänderna så jag gissar att jag har krypströmmar i värme och vattenrören". Slipper jag krypströmmar med en jordad enfaspump?
Särskilt äldre el-pannor och liknande kan ha betydande läckströmmar mot skyddsjord. Man rekommenderar ofta en egen separat 300 mA jordfelsbrytare för brandskyddet. Trefas cirkulationspump i ett vanligt hus låter antikt. Finns moderna tryckstyrda och enfas.
Glömde att jag har fjärrvärme. Kollade hur mycket min lokala vvs butik tog för en cirkulationspump och vad en liknande kostar på nätet. Kunde konstatera att det var stor skillnad på priset. Funderar på om det är stor skillnad på kvaliten mellan olika pumpar eller om lokala vvs butiken tar bra betalt bara för att dom är ensamma i stan och klassar sina varor som lyx kvalite?
Kollade på elmätaren och kunde konstatera att min pump drar ganska rejält med ström. Får nog införskaffa en ny så fort som möjligt eftersom jag är lite orolig för att krypströmmen kan resultera i att elementen och kopparrören kommer att frätas sönder av krypströmmen.
Kollade på elmätaren och kunde konstatera att min pump drar ganska rejält med ström. Får nog införskaffa en ny så fort som möjligt eftersom jag är lite orolig för att krypströmmen kan resultera i att elementen och kopparrören kommer att frätas sönder av krypströmmen.
Har kvar originalpumpen som kom med CTC värmeväxlaren som i sin tur tillverkades 1966.krilleman_215 skrev:
Har varit ute på nätet och kollat vilka cirkulationspumpar det finns. Gillar inte riktigt konstruktionen där elektroniken sitter monterad på den varma motorn. Tycker att värmen från vattnet och motorns lindning borde förkorta livslängden på datorkretsarna som sitter i lådan. Tveksamt om företagen som säljer pumparna har några reservdelar om jag skulle behöva byta ut elektroniken?
Är fjärrvärmecentralen från 1966? Då har den verkligen gjort sitt med råge. Särskilt om det är problem med krypströmmar från den. En ny cirkulationspump kommer förmodligen inte att hålla så rekord-länge men de kostar inte så farligt mycket. Att byta efter t.ex. 15 år blir inte så kostsamt.
Klicka här för att svara
