Hej på er!

Jag och min sambo gjorde ett eget stort matsals bord häromåret och använde oss då av 3 gamla golvplankor från min fars gamla rivna lada. Vi vaxade bordet men tycker tyvärr att färgen på träet är för gul för att passa bra med resterande möblemang.

Finns det något sätt att betsa/lacka/vaxa bordet så det får en mer omättad ton, mindre gul? Antar att man måste slipa bordet först, innan man gör någonting?

Tack för hjälpen!

Photo 12-02-16 17 21 21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ClasseClas
Hej, jag skulle slipa bort vaxet och köra med Osmo hårdvaxolja ofärgad sidenmatt (3032) eller möjligtvis Osmo 3040 Vitpigmenterad. En burk på 0.125 liter räcker långt.

Tack för ditt enormt snabba svar! Toppklass!

Egentligen har vi inget emot om det blir något mörkare, bara det inte är så gult.
Antar att vitpigmenterat slår ut de gula tonerna och drar det mer mot det grå hållet? Perfekt isf.

Rekommenderar också osmos hårdvaxolja, 3040 har jag hört mycket bra om även om jag själv använt just den. Har ni gjort underredet själva eller är det köpt? Letar efter ett liknande.

Ja vi beställde av en plåtslagar-kompis :)

Tycker tonen på detta bordet är super snyggt, går det att komma ditåt på något sätt?
Det är säkert gammalt torrt virke men gillar färgen.

db6a23bd9dbcddc1eb2b0d13622eea19.jpg
Skapa konto

Rätt säker på att det är denna vi använt i nuläget

topoil-s_979__0.png
Skapa konto

ClasseClas
carlfredrik skrev:
Rätt säker på att det är denna vi använt i nuläget

[bild]
Ok, då tror jag inte det är så mkt bevänt med att använda Osmo sidenmatt olja. Vill du ha drivveds-look så skulle jag köra med Osmo 3074 Grafit pigmenterad olja och avsluta med Topoil.

Först skulle jag slipa bort befintlig behandling och därefter använda en strukturborste för få lite mer rå och sliten struktur,
http://verktygsboden.se/cirkulaerstalborstar/traestrukturborste-80-mm

Därefter behandling som ovan.

• Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
ClasseClas
Sebastian Thuné
C carlfredrik skrev:
Tusen tack för hjälpen ClasseClas! Är det denna du menar? [länk]
Hej CarlFredrik.

Vi sitter i nästan exakt samma situation som du var i här. Löste det sig någonsin för dig? Hur blev resultatet? Vilken Hårdvaxolja blev det tillslut?

Sebastian Thuné Sebastian Thuné skrev:
Hej CarlFredrik.

Vi sitter i nästan exakt samma situation som du var i här. Löste det sig någonsin för dig? Hur blev resultatet? Vilken Hårdvaxolja blev det tillslut?
Hej! Nej vi kom aldrig så långt så att vi testade. Har skjutit på det och tar det troligtvis till våren. Hinner du före får su gärna berätta hur det går :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.