Härom veckan så roade jag mig med att snickra ihop ett par komposter av gamla lastpallar och diverse spillvirke som jag hade liggande. Jag inser att de kommer att murkna bort så småningom men kanske går det att förlänga livslängden några år genom behandla dom.

Men vad ska jag använda? Tjära? Träolja?
Produkten får inte vara för dyr. Då försvinner ju själva vitsen med mina spillvirkeskomposter :)

Linolja är giftfritt, vilken kan vara trevligt om jorden ska användas i trädgården.

Låter vettigt. Ska se om min lokala bygghandel har linolja på hyllan. Spelar det någon roll om den är kokt eller okokt?

Kokt linolja torkar på några dagar, rå linolja tar flera veckor men skyddar å andra sidan bättre. Ett klassiskt alternativ som jag kört mycket är roslagsmahogny, lika delar linolja, trätjära och balsamterpentin.

Kola ytan kanske?
Kör varannan behandlad då och rapportera om två år.
Jag gissar att i kompostsammanhang ger de flesta hemmabehandlingar försumbara skillnader. Stolpar i mark brukar inte göra så stor skillnad på iaf.

O [old rusty] skrev:
Kola ytan kanske?
Kör varannan behandlad då och rapportera om två år.
Jag gissar att i kompostsammanhang ger de flesta hemmabehandlingar försumbara skillnader. Stolpar i mark brukar inte göra så stor skillnad på iaf.
Tryckat virke är nog att föredra men ibland får man ta vad man har. Jag tycker stängselstolpar brukar klara sig ganska bra men en kompost erbjuder nog en tuffare miljö. Ska bli spännande att se hur länge de kommer att leva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.