B
Ska bygga en liten låda som kommer agera som ett trappsteg i ett rum. Då golvet är laminat och "mörk ek", typ grått, så vill jag ju matcha detta med mitt trappsteg. Min plan var att inhandla en obehandlad ekskiva och försöka färga den själv. Men vilken djungel detta är! Det finns olja, oljebets, lackbets, vattenbaserad bets, färg osv osv.

Vad rekommenderas egentligen här för ett trappsteg inomhus? Man vill ju inte slänga på vilket gift som helst heller när man har barn osv. Men man vill ju att det ska hålla också! Kanske denna hade blivit bra? https://www.jemfix.se/lackbets-aqua-jaernvitrol-275-ml-herdins/6114/9069901/

Du kan inte få tag på samma laminatgolv?

B
O Odi et Amo skrev:
Du kan inte få tag på samma laminatgolv?
Jodå, kan köpa ett paket på byggmax. Mest att ändarna blir ju inte så snygga och det är såpass tunt att det blir svårt att fästa mot någon skiva under?

Ändarna kan färgas med lite Soja som blandas med vatten, ta så ljust som möjligt i början, kan bli flera ggr och mörknar mer varje gång. Annars en bets i kulör. Det med att fästa biten, se till att det finns en stadig/kraftig botten och hellimma den.

B
J jonaserik skrev:
Ändarna kan färgas med lite Soja som blandas med vatten, ta så ljust som möjligt i början, kan bli flera ggr och mörknar mer varje gång. Annars en bets i kulör. Det med att fästa biten, se till att det finns en stadig/kraftig botten och hellimma den.
Ja ok men då får man slipa ner klackarna så det blir jämt och fint också. Kanske nån täcklist.

Vi har ju andra mörka ek täcklister i rummet så därför jag tänkte färga ekskivan till ngt liknade.

Ja du, svårt fall doktorn grät. Det med som du skriver i # 1 om något som skulle vara giftigt för barn kan du nog glömma. Finns ingen risk med det. Så en bets som du kan få snarlikt golvet är noh bra. Men ek är ett tätt virke och lite svårt att få bets att suga in, blir lite mer som på ytan. Kan du inte ta en bit furu ( tall ) lite grövre i strukturen eller gran. Är ingen som betsare, men som kanske finns på forumet och kommer in, så avvakta ett tag, så får du kanske svar.

B
J jonaserik skrev:
Ja du, svårt fall doktorn grät. Det med som du skriver i # 1 om något som skulle vara giftigt för barn kan du nog glömma. Finns ingen risk med det. Så en bets som du kan få snarlikt golvet är noh bra. Men ek är ett tätt virke och lite svårt att få bets att suga in, blir lite mer som på ytan. Kan du inte ta en bit furu ( tall ) lite grövre i strukturen eller gran. Är ingen som betsare, men som kanske finns på forumet och kommer in, så avvakta ett tag, så får du kanske svar.
Ja furu skivor finns det gott om. Tänkte mest att ek är lite hårdare. 😃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.