858 läst ·
4 svar
858 läst
4 svar
Bedrägeri?
Förra veckan blev vi uppringda på fasta telefonen av någon sms-tjänst och uppmanade någon av oss att gå in på försäkringskassan angående ett bostadsbidrag någon av oss hade rätt till. Vi loggade inte in någonstans utan ringde försäkringskassan. De sa att det var båg, de skickar aldrig några sådana sms och dessutom är det pensionsmyndigheten som har hand om de ev bostadsbidragen till oss eftersom vi är pensionärer.
I kväll blev vi åter uppringda angående en ansökan som skulle gjorts 01/11. Sen kunde man få veta vem som skickat sms vilket vi också avstod från då man inte vet var i kedjan ett ev bedrägeri ligger.
ska vi då tolka det som att någon har sökt bostadsbidrag i vårt namn?
Eller är de ute efter våra BankID? Kan de ta det från ADSL uppkoppling?
Vad kan man riskfritt göra?
Har ringt 3 ggr nu, de har väl inte fått förväntat resultat. antagligen vill de att vi ska vara nyfikna och vilja veta vem som sänt meddelandet.
I kväll blev vi åter uppringda angående en ansökan som skulle gjorts 01/11. Sen kunde man få veta vem som skickat sms vilket vi också avstod från då man inte vet var i kedjan ett ev bedrägeri ligger.
ska vi då tolka det som att någon har sökt bostadsbidrag i vårt namn?
Eller är de ute efter våra BankID? Kan de ta det från ADSL uppkoppling?
Vad kan man riskfritt göra?
Har ringt 3 ggr nu, de har väl inte fått förväntat resultat. antagligen vill de att vi ska vara nyfikna och vilja veta vem som sänt meddelandet.
Redigerat:
Hej, helt rätt att inte logga in någonstans när du blev ombedd och istället själva ringa upp myndigheten eller företaget som det påstås handla om.
Det är ofta inte helt uppenbart om hur bedrägeriet går till, men det landar som du misstänker ibland i att få dig att logga in med ditt BankID och därmed få åtkomst till din bank eller liknande. Exempel - via telefon utger de sig för att vara från banken och ber dig logga in, men istället är det bedragare som tack vare din inloggning kan komma åt dina konton. Ofta använder de hot om skulder, inkasso eller annat för att luras. Det är gärna bråttom.
Grundregeln är enkel - använd aldrig BankID på någon annans initiativ. Speciellt inte om någon ringer upp och ber dig använda ditt BankID på något sätt. Om du däremot själv har ringt upp banken och pratar med en handläggare kan de be dig använda BankID för att legitimera dig, och då går det ofta bra. Så länge man vet att man själv ringt upp banken i något ärende.
ADSL har inget med det att göra, utan du behöver bara ha koll på att bara använda BankID på eget bevåg så att du inte "hjälper" en bedragare att logga in på dina konton.
Gällande bostadsbidrag vet jag inte hur det funkar, men ring Pensionsmyndigheten och fråga om det är de som har hand om det. Förklara läget så hjälper de säkert till.
Det är ofta inte helt uppenbart om hur bedrägeriet går till, men det landar som du misstänker ibland i att få dig att logga in med ditt BankID och därmed få åtkomst till din bank eller liknande. Exempel - via telefon utger de sig för att vara från banken och ber dig logga in, men istället är det bedragare som tack vare din inloggning kan komma åt dina konton. Ofta använder de hot om skulder, inkasso eller annat för att luras. Det är gärna bråttom.
Grundregeln är enkel - använd aldrig BankID på någon annans initiativ. Speciellt inte om någon ringer upp och ber dig använda ditt BankID på något sätt. Om du däremot själv har ringt upp banken och pratar med en handläggare kan de be dig använda BankID för att legitimera dig, och då går det ofta bra. Så länge man vet att man själv ringt upp banken i något ärende.
ADSL har inget med det att göra, utan du behöver bara ha koll på att bara använda BankID på eget bevåg så att du inte "hjälper" en bedragare att logga in på dina konton.
Gällande bostadsbidrag vet jag inte hur det funkar, men ring Pensionsmyndigheten och fråga om det är de som har hand om det. Förklara läget så hjälper de säkert till.
Redigerat:
Ett lite tydligare (förenklat) exempel på hur det kan gå till:
1. Bedragaren får tag i ditt fullständiga personnummer. Mycket enkelt att göra.
2. Bedragaren går in på t.ex. www.forsakringskassan.se och anger DITT personnummer samt BankID-inloggning.
3. Nu ringer bedragaren dig, säger att han är från Försäkringskasan och säger att du FORT måste verifiera din identitet genom att öppna ditt BankID och knappa in din kod, annars kan han inte godkänna din utbetalning.
4. Du öppnar ditt BankID och ser att det är en inloggning från Försäkringskassan som väntar på ditt godkännande. Försäkringskassan låter tryggt och han sade ju att han var från Försäkringskassan, eller hur?
5. Du knappar in koden.
6. Nu loggas bedragaren in på DITT konto hemma hos sig.
Det finns varianter, fortsättningar och besläktade tillvägagångssätt, men det ovan är bra att tänka igenom. Det bör göra det tydligt att man aldrig ska logga in när någon annan ber om det, och att det inte är helt enkelt att identifiera ett lurendrejeri.
1. Bedragaren får tag i ditt fullständiga personnummer. Mycket enkelt att göra.
2. Bedragaren går in på t.ex. www.forsakringskassan.se och anger DITT personnummer samt BankID-inloggning.
3. Nu ringer bedragaren dig, säger att han är från Försäkringskasan och säger att du FORT måste verifiera din identitet genom att öppna ditt BankID och knappa in din kod, annars kan han inte godkänna din utbetalning.
4. Du öppnar ditt BankID och ser att det är en inloggning från Försäkringskassan som väntar på ditt godkännande. Försäkringskassan låter tryggt och han sade ju att han var från Försäkringskassan, eller hur?
5. Du knappar in koden.
6. Nu loggas bedragaren in på DITT konto hemma hos sig.
Det finns varianter, fortsättningar och besläktade tillvägagångssätt, men det ovan är bra att tänka igenom. Det bör göra det tydligt att man aldrig ska logga in när någon annan ber om det, och att det inte är helt enkelt att identifiera ett lurendrejeri.
Betyder det att jag inte kan använda bank id när vi ska logga in någonstans? Bank id börjar ju bli standard för alltingB Bamboozled skrev:Hej, helt rätt att inte logga in någonstans och istället själva ringa upp myndigheten eller företaget som det påstås handla om.
Det är ofta inte helt uppenbart om hur bedrägeriet går till, men det landar som du misstänker ibland i att få dig att logga in med ditt BankID och därmed få åtkomst till din bank eller liknande. Exempel - via telefon utger de sig för att vara från banken och ber dig logga in, men istället är det bedragare som tack vare din inloggning kan komma åt dina konton. Ofta använder de hot om skulder, inkasso eller annat för att luras. Det är gärna bråttom.
Grundregeln är enkel - använd aldrig BankID på någon annans initiativ. Speciellt inte om någon ringer upp och ber dig använda ditt BankID på något sätt. Om du däremot själv har ringt upp banken och pratar med en handläggare kan de be dig använda BankID för att legitimera dig, och då går det ofta bra. Så länge man vet att man själv ringt upp banken i något ärende.
ADSL har inget med det att göra, utan du behöver bara ha koll på att bara använda BankID på eget bevåg så att du inte "hjälper" en bedragare att logga in på dina konton.
Gällande bostadsbidrag vet jag inte hur det funkar, men ring Pensionsmyndigheten och fråga om det är de som har hand om det. Förklara läget så hjälper de säkert till.
Jodå, läs resten av det jag skrev. Så länge det är du själv som initierar inloggningen på en känd sajt så är det säkert. Det farliga är att logga in när någon annan ber dig, även om det ser "rätt" ut i BankID-appen.Marike skrev:
Klicka här för att svara