23 328 läst ·
18 svar
23k läst
18 svar
Bastubad vid feber
Sida 1 av 2
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Utan att veta skulle jag säga nej.
Och det kan väl inte vara särskilt behagligt för den febrige att bli ytterligare upphettad?
Två Alvedon och ett stort glas kallt vatten är nog bättre!
Och det kan väl inte vara särskilt behagligt för den febrige att bli ytterligare upphettad?
Två Alvedon och ett stort glas kallt vatten är nog bättre!
Beror helt på orsaken till varför du har feber. Är den orsakad av bakterier så kan det inte rekommenderas. Är det en förkylning virusrelaterad och ditt allmäntillstånd bra så kan man känna sig bättre efteråt då fuktig/varm luft kan lindra besvären i luftrör. Så ett bad behöver inte vara negativt.
Jag själv som badar bastu 1-2 ggr/veckan vintertid brukar ta ett bad om jag känner att något är på gång och det fungerar för mig.
Jag själv som badar bastu 1-2 ggr/veckan vintertid brukar ta ett bad om jag känner att något är på gång och det fungerar för mig.
I Finland där ju folk badar mycket bastu är det allmänt känt att man inte skall bada bastu med feber i kroppen.
Det lär vara stor risk för att man överbelastar hjärtat.
Jag är inte läkare så jag vet inte men såhär sägs det allmänt.
Det lär vara stor risk för att man överbelastar hjärtat.
Jag är inte läkare så jag vet inte men såhär sägs det allmänt.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Det testade jag en gång! Jag svimmade. Har faktiskt helt slutat bada bastu sedan dess eftersom det var så obehagligt.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Nej gör inte det. Jag har lågt blodtryck och är van vid att tuppa av lite då och då. Har man inte svimmat förut så är nog risken att stor du ramlar ner från bastulaven och slår dig. Dessutom kan nog något annat allvarligt hända. Första gången jag svimmade slog jag ut en framtand.
Bastar oavsett feber/sjuka men anpassar bastubadet efter det också. Går inte in och Bastar varmt och länge om jag är febrig utan då ljummar jag bara på lite är jag förkyld brukar jag basta lite hårdare med mycket ånga.
Har aldrig lyckats svimma i bastun men däremot bastat tills jag bokstavligen kräktes
Har aldrig lyckats svimma i bastun men däremot bastat tills jag bokstavligen kräktes
Har man lätt förkylning och låg feber och är annars vid god hälsa är det inte farligt och kan vara riktigt skönt att rensa upp näsa/hals.
Kom dock ihåg vätskebalansen, Resorb kan vara bra!
Vid allvarligare sjukdom och högre feber där allmäntillstånd är påverkat (=du känner dig svag eller yr t.ex.) ska man undvika bastubad.
Kom dock ihåg vätskebalansen, Resorb kan vara bra!
Vid allvarligare sjukdom och högre feber där allmäntillstånd är påverkat (=du känner dig svag eller yr t.ex.) ska man undvika bastubad.
Jag vidhåller min tidigare ståndpunkt, ingen bastu när man har feber. Risken är att man belastar hjärtat och har man t.ex. en bakteriell infektion (eller vissa virus) så kan man få endokardit/myokardit vilket inte är så roligt.heimlaga skrev:
Jag har både finskt påbrå och är läkare
Angående det anders07 skriver ovan så håller jag med, är man täppt i näsan och mår bra i övrigt är det ingen större fara och kan kännas bra men drick mycket vatten och sitt inte högst upp.
Ett förtydligande kan vara på sin plats... feber är >38 grader C. Är man inte allmänpåverkad så mäter man väl inte heller tempen eftersom det inte tillför något...
