OK i sommar ska tvillingarna uppgradera från balanscyklarna till större pedalcyklar. Hos farmor och farfar har dom 14 " cyklar med pedaler som dom redan tränat med lite. Dom är 5½ år gamla och ca 112-114cm långa.

Har kollat på 16 och 20 tummare i affären, en 20 tummare verkar för stor, fast det rekommenderas på flera sidor jag sett, andra rekommenderar 16 förstås, åsikterna verkar gå isär. Men en 16 tummare verkar bättre. Igår kollade vi på Jupiter cyklar i Prisma, ett klassiskt märke men det är nu gjort i Filippinerna stod det. Men pojkarna verkade tycka om cykeln som dom testade. Har dock läst byggkvalitén är sisådär och det krävs mycket fipplande innan den är som den ska ibland...

Vi har också ett XXL här nära och dom har en 18 tums cykel, lite dyrare kanske, men kan gå, vi måste ju köpa två av allting... 18 tum låter intressant som mellanstorlek, kanske kan funka och så kan dom ha den längre än en 16 tummare.
https://www.xxl.se/white-xc-160-lite-18-barncykel/p/1143934_1_style

Jag har ut förfrågningar efter begagnade cyklar också, vi tar hellre begagnad kvalitét om det går, islabikes läste jag om och dom såg fina ut med aluminium ram, men aj så dyra, hittar inget begagnat heller. Men hur är det, är aluram något att ha i en barncykel? Exempel på islabikes:
https://www.islabikes.co.uk/product/bikes/cnoc/

Har ni några rekommendationer på cyklar? Någon som har XXL cykeln åt sitt barn?
 
Frog, brorsan köpte dom till sina barn. Riktigt bra och framförallt väger dom inte så mycket, vilket gör det klart roligare för barn att cykla på dom. Ångrar att jag köpte blyvarianter från Crescent etc till mina egna.
 
tommib
Vi har också Frog till barnen. Suveräna cyklar som det är lätt att lära sig på eftersom de är så lätta. Dyra dock, runt 4000 kr.

En stor fördel med Frog är att de har handbroms på bägge hjulen. Barns normala reflex när det går för fort är nämligen att sträcka ut benen för bättre balans vilket omöjliggör fotbromsning.

Här i Sverige är det vanligt att butikerna erbjuder halva nypriset tillbaka på en gammal cykel när man köper nästa storlek. Kan definitivt vara värt att kolla på om det finns något liknande där på andra sidan.
 
Här cyklar sonen på en early rider belter 16 tum. En väldigt lätt cykel som är anpassad för korta ben. Två stora fördelar är den låga vikten och handbromsar. Han cyklar nu utan problem i vårt tempo drygt 5km och är 4 år. Ca 105cm lång. Tyvärr är många barncyklar onödigt tunga. Tänk själv att cykla på en cykel som skulle väga 50kg. Handbromsar gör att han tryggt kan bromsa till stillastående och ändå sätta ned fötterna för att hålla balansen. Mitt tips är att fokusera mer på ramstorleken och vikten än tum storleken på hjulen för att hitta en passande cykel.
 
U
En gång i tiden hittade jag hit tack vare ett cykelforum. Dags att återgälda det nu. Gå gärna in på https://happyride.se/ och kolla. De har ett eget köp och sälj. Såg några Islabikes och frog just nu.
Och som alla andra vill jag också slå ett slag för handbromsar. Fotbroms är ett onaturligt moment som gör cyklandet onödigt svårt.
 
Ja men jag gissar de flesta är i Sverige så det hjälper inte oss så värst. Tyvärr. Kollade upp Frog cyklar och det finns en riktigt, riktigt sjukt lokal ÅF för dessa cyklar, kör om varje dag till jobbet. Jävligt dyra dock. Svårt det här... men om de gå att sälja sen kanske det ändå kan gå runt.
 
tommib
Kolla om de har något återköpsprogram. Vi satsar på att använda våra cyklar relativt länge samt att vi har tre barn som i följd kan använda dem, därför är kostnaden inte så farlig. Värre för dig som måste ha två likadana hela tiden.
 
richardtenggren
Tycker commencal verkar ha schyssta barncyklar, jag fyndade min cykel på deras fjolårsrea till bra pris tidigare :)
 
Köpte ifjol en crescent 16" åt pojken och tycker den var riktigt fint ihopsatt.
Vägde väldigt lite och hade bra utväxling för att kunna cykla sakta utan att bli tungtrampad. Dock var den dyr.

Men i år såldes den för lite mer än halva nypriset, så jag hade haft bevakning på blocket och ringt direkt det dyker upp nå.
 
  • Gilla
swirve
  • Laddar…
Sambon satte ner foten och tycker inte alls vi bör köpa en så dyr cykel som Frog eller Isla så jag tror inte det blir av. Men de där cyklarna på XXL ser jag är aluram och väger 8kg, det är ändå mycket lättare än 11-14kg för en stålcykel.
 
Japp, det är så det är. Man kan inte prioritera allt och även ”blycyklar” fungerar bevisligen. När dom blir lite äldre vill dom ändå cykla runt på ”tantcyklar” ”, för det anses coolast...
 
White 160 är 16". 18 står för att det är 2018 års modell.

White är helt ok. Köpte just en 260 pro till dottern och den har cykelnörden i mig inga problem med.
 
S StenQL skrev:
Japp, det är så det är. Man kan inte prioritera allt och även ”blycyklar” fungerar bevisligen. När dom blir lite äldre vill dom ändå cykla runt på ”tantcyklar” ”, för det anses coolast...
Ja men XXL cyklarna var ju inte så värst blyaktiga, aluram och 8kg låter acceptabelt.
 
Precis min tanke också.

Näst hoj åt henne blir troligen kinakol och lite avlagda 26" prylar.
 
Nja, missförstånd. Jag menade inte att den cykel ni tittar på är tung. Jag menar att så länge cykeln funkar och är säker, så är lägre vikt mer att betrakta som en bonus. Hur mycket lättare är oftast en prisfråga (=prio-fråga). Vi valde själva att inte köpa lättare cykel förrän äldste sonen fick plats på en vuxenram. Sen vill han lik förbannat cykla på en annan, tyngre cykel för att den är ”coolare”... :lying:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.