Hej jag har en skarv på en bänkskiva där kant skarven har nog rest sig nån millimeter emot den andra antagligen fukt har torkat och varit försiktig var bra med silicon emellan tog sig tydligen in ändå, torkat under dagen tycker att det gått tillbaka en del, en sträcka på 10cm, ska jag försöka trycka till baka och peta in silicon i skarven.
 
BirgitS
Har du kollat att det inte är köksstommarna under som har rört sig i förhållande till varandra?
Vårt kök börjar bli 20 år och har två stenskivor i vinkel som allt eftersom under de 10 år vi har bott här har rört sig i förhållande till varandra så att det nu är ungefär 1 mm höjdskillnad i ena änden. Eftersom det är sten kan det ju inte bero på fukt.
 
björnuf björnuf skrev:
Hej jag har en skarv på en bänkskiva där kant skarven har nog rest sig nån millimeter emot den andra antagligen fukt har torkat och varit försiktig var bra med silicon emellan tog sig tydligen in ändå, torkat under dagen tycker att det gått tillbaka en del, en sträcka på 10cm, ska jag försöka trycka till baka och peta in silicon i skarven.
Vad är skivorna i för material?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vad är skivorna i för material?
Laminat och spånskiva då Ikeas, hade på mycket silicon så jag hade svårt att få ihop skivorna
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat att det inte är köksstommarna under som har rört sig i förhållande till varandra?
Vårt kök börjar bli 20 år och har två stenskivor i vinkel som allt eftersom under de 10 år vi har bott här har rört sig i förhållande till varandra så att det nu är ungefär 1 mm höjdskillnad i ena änden. Eftersom det är sten kan det ju inte bero på fukt.
Verkar vara fukt laminat men det har nog bara kommit in vid ett tillfälle
 
BirgitS
Så skivan har svällt och blivit tjockare i en del av skarven?
 
Har du väl fått in fukt i dem kommer du inte få tillbaka det så att det blir "osynligt" igen.
Men om det finns möjlighet att pressa ihop den *hårt* så kan du, efter att den har torkat, försöka få in lite lim i det upplösta, pressa tillbaka allt till så platt som möjligt och låta det torka.

Därefter täta skarven så att du inte får i ny fukt.
Mer silikon är sällan bättre än lagom med silikon.
 
  • Gilla
björnuf och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du väl fått in fukt i dem kommer du inte få tillbaka det så att det blir "osynligt" igen.
Men om det finns möjlighet att pressa ihop den *hårt* så kan du, efter att den har torkat, försöka få in lite lim i det upplösta, pressa tillbaka allt till så platt som möjligt och låta det torka.

Därefter täta skarven så att du inte får i ny fukt.
Mer silikon är sällan bättre än lagom med silikon.
Tacksam
Tack för svar Birgit, mfl
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så skivan har svällt och blivit tjockare i en del av skarven?
Ja det är ca10 cm knappt och på två ställen där ska göra som föregående sa i inlägg ska ta en bild,
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.