1 012 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Bänkskiva
Hej jag har en skarv på en bänkskiva där kant skarven har nog rest sig nån millimeter emot den andra antagligen fukt har torkat och varit försiktig var bra med silicon emellan tog sig tydligen in ändå, torkat under dagen tycker att det gått tillbaka en del, en sträcka på 10cm, ska jag försöka trycka till baka och peta in silicon i skarven.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Har du kollat att det inte är köksstommarna under som har rört sig i förhållande till varandra?
Vårt kök börjar bli 20 år och har två stenskivor i vinkel som allt eftersom under de 10 år vi har bott här har rört sig i förhållande till varandra så att det nu är ungefär 1 mm höjdskillnad i ena änden. Eftersom det är sten kan det ju inte bero på fukt.
Vårt kök börjar bli 20 år och har två stenskivor i vinkel som allt eftersom under de 10 år vi har bott här har rört sig i förhållande till varandra så att det nu är ungefär 1 mm höjdskillnad i ena änden. Eftersom det är sten kan det ju inte bero på fukt.
Vad är skivorna i för material?björnuf skrev:
Hej jag har en skarv på en bänkskiva där kant skarven har nog rest sig nån millimeter emot den andra antagligen fukt har torkat och varit försiktig var bra med silicon emellan tog sig tydligen in ändå, torkat under dagen tycker att det gått tillbaka en del, en sträcka på 10cm, ska jag försöka trycka till baka och peta in silicon i skarven.
Verkar vara fukt laminat men det har nog bara kommit in vid ett tillfälleBirgitS skrev:
Har du kollat att det inte är köksstommarna under som har rört sig i förhållande till varandra?
Vårt kök börjar bli 20 år och har två stenskivor i vinkel som allt eftersom under de 10 år vi har bott här har rört sig i förhållande till varandra så att det nu är ungefär 1 mm höjdskillnad i ena änden. Eftersom det är sten kan det ju inte bero på fukt.
Har du väl fått in fukt i dem kommer du inte få tillbaka det så att det blir "osynligt" igen.
Men om det finns möjlighet att pressa ihop den *hårt* så kan du, efter att den har torkat, försöka få in lite lim i det upplösta, pressa tillbaka allt till så platt som möjligt och låta det torka.
Därefter täta skarven så att du inte får i ny fukt.
Mer silikon är sällan bättre än lagom med silikon.
Men om det finns möjlighet att pressa ihop den *hårt* så kan du, efter att den har torkat, försöka få in lite lim i det upplösta, pressa tillbaka allt till så platt som möjligt och låta det torka.
Därefter täta skarven så att du inte får i ny fukt.
Mer silikon är sällan bättre än lagom med silikon.
TacksamDowser4711 skrev:
Har du väl fått in fukt i dem kommer du inte få tillbaka det så att det blir "osynligt" igen.
Men om det finns möjlighet att pressa ihop den *hårt* så kan du, efter att den har torkat, försöka få in lite lim i det upplösta, pressa tillbaka allt till så platt som möjligt och låta det torka.
Därefter täta skarven så att du inte får i ny fukt.
Mer silikon är sällan bättre än lagom med silikon.
Tack för svar Birgit, mfl
Klicka här för att svara