Hej!

vi köpte hus för fyra år sedan, det var ett visningshus så det var mer eller mindre nybyggt (2016) I huset sitter ett kök från Ballingslöv. Helt Ok, utseendemässigt men inget speciellt märkvärdigt. Nu, några år senare så börjar det hända små, men irriterande saker. En bänkskiva på köksön som släppt från stödet under, luckor som är mer eller mindre omöjliga att justera, flisor som gått i lacken och lite andra saker. Dessutom en del lösningar där vi upplever att man har valt en för enkel/billig väg helt enkelt.

Det kan sägas att vi varken har barn elker djur hemma, så vårt slitage är tämligen lågt.

I vårt förra boende satte vi in ett Kvänumkök och jag upplever att kvalitetsskillnaden är rätt stor, i ärlighetens namn. I Kvänumköket var allt perfekt injusterat och hade mycket bättre passform, stadigare och bättre lådor i massiv ek, bättre lack, bättre lådinredning med perfekt passform osv. Känns som om det i varje liten detalj håller betydligt högre kvalitet än köket från Ballingslöv.

Hur är er upplevelse av Ballingslöv, anser ni att kvaliteten är på topp?

• Gilla
Köksnörden och 2 till
  • Laddar…
Är väl så att Ballingslöv har som så många andra olika kvalitéer på sina kök.
I ett hus som ska säljas så monteras i regel ett kök från det lite billigare segmentet.
Samma sak med vitvaror, låter väldigt bra med Siemens som standard i ett Ballingslövs kök.
Det innebär per automatik inte att det är värstings grejer från nån av dom.

• Gilla
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har fått intrycket av att prislappen på ett Kvänumkök är en helt annan än på ett Ballingslövkök, även om de senare inte är billiga de heller.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har fått intrycket av att prislappen på ett Kvänumkök är en helt annan än på ett Ballingslövkök, även om de senare inte är billiga de heller.
Faktum är att det inte skiljde speciellt mycket i pris när vi bytte sist. Kanske 10-20% max.

BirgitS
J jocke31 skrev:
Faktum är att det inte skiljde speciellt mycket i pris när vi bytte sist. Kanske 10-20% max.
10-20 % extra är väl inte så lite och det bör ju räcka till lite bättre målning, lite bättre material osv.

Har du varit i kontakt med Ballingslöv?
De har ju lång garanti på en del: https://www.ballingslov.se/om-oss/garanti

BirgitS BirgitS skrev:
10-20 % extra är väl inte så lite och det bör ju räcka till lite bättre målning, lite bättre material osv.

Har du varit i kontakt med Ballingslöv?
De har ju lång garanti på en del: [länk]
Tycker inte det är så mycket i sammanhanget faktiskt, med tanke på kvalitetsskillnaden. Men jag ska nog kontakta Ballingslöv för att se om det går att få något på garantin, ingen dum idé.

J jocke31 skrev:
Hur är er upplevelse av Ballingslöv, anser ni att kvaliteten är på topp?
Vårat kök är inne på sitt 21:a år och har inga direkta skavanker. Vaxade ekluckor kanske inte får den roligaste färgen med tiden, men de är relativt enkla att fräscha upp. Täcksidor klädda i fanér.

Tyckte att gångjärnen på hörnskafferiet hade lite slö returfjäder efter 16 år och Ballingslöv skickade nya efter uppvisat kvitto.

Bytte 1/4 av luckorna vid köp pga stora färgvariationer i ekstavarna. Antar att ett mindre snickeri väljer virket med större omsorg.

Av de modulkök som säljs i Sverige tror jag att Ballingslöv tillhör den övre halvan. Grannens Puustelli som installerades något år innan vårat har redan skickats till återvinning.

• Gilla
byggakök och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Vårat kök är inne på sitt 21:a år och har inga direkta skavanker. Vaxade ekluckor kanske inte får den roligaste färgen med tiden, men de är relativt enkla att fräscha upp. Täcksidor klädda i fanér.

Tyckte att gångjärnen på hörnskafferiet hade lite slö returfjäder efter 16 år och Ballingslöv skickade nya efter uppvisat kvitto.

Bytte 1/4 av luckorna vid köp pga stora färgvariationer i ekstavarna. Antar att ett mindre snickeri väljer virket med större omsorg.

Av de modulkök som säljs i Sverige tror jag att Ballingslöv tillhör den övre halvan. Grannens Puustelli som installerades något år innan vårat har redan skickats till återvinning.
Dock har ju många märken ändrat sin kvalite över åren och lever lite på sitt rykte

• Gilla
EddieHansson och 3 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Dock har ju många märken ändrat sin kvalite över åren och lever lite på sitt rykte
Ballingslöv tror jag inte har ändrat sina moduler nämnvärt. "Birka", luck-modellen vi har, finns fortfarande i sortimentet, dock bara i lackad mdf. De gånger jag varit förbi Ballingslövs show room har jag bara sett skillnad på inredning, men modulerna ser lika ut.

BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
Ballingslöv tror jag inte har ändrat sina moduler nämnvärt. "Birka", luck-modellen vi har, finns fortfarande i sortimentet, dock bara i lackad mdf. De gånger jag varit förbi Ballingslövs show room har jag bara sett skillnad på inredning, men modulerna ser lika ut.
De kan ju ha gjort som Ikea och valt mer porösa spånskivor och tunnare färglager.

arneri68 arneri68 skrev:
En släktings Marbodalkök sitter fortfarande kvar i huset som byggdes -74.
Lackad ekfaner och masonitsidor. Faneret har släppt på luckan bredvid diskmasinen, men annars ser det bra ut. För ca 15 år sedan bytte de ut skåpsinredningen i bänkskåpen och lådhurtsen. Inredningen köpte de på IKEA. Men det är samma luckor, lådfronter och skåpstommar som 1974.

J jocke31 skrev:
Men inga lådor i massiv ek hos Ballingslöv, väl? Det är en fin detalj i Kvänumköken. [länk]
Kan inte säga om det påverkar hållbarheten i praktiken, men det är verkligen en detalj som höjer kvalitetskänslan rejält.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Men inga lådor i massiv ek hos Ballingslöv, väl? Det är en fin detalj i Kvänumköken. [länk]
Hm, lådsidorna är gediget trä men inte botten. I övrigt är det mest ’möbelskiva’, melamin och faner i deras delar. Inte ens luckorna är i bara trä. Kanske hästlängder bättre än standard kemikaliekök men man får gå någon annanstans om man vill ha ett rent träkök.

• Gilla
Kenlee
  • Laddar…
BirgitS
M magnu skrev:
En släktings Marbodalkök sitter fortfarande kvar i huset som byggdes -74.
Lackad ekfaner och masonitsidor.
Jo, men att bygga stommar på det sättet försvann på 80-talet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.