Byggahus.se
Vi har nyligen flyttat in i vårt nybyggda hus. Nästan varje dag får vi besök av bålgetingar som cirkulerar runt altanen och även inomhus ibland. Vad kan man göra för att slippa dessa besök? Ringa anticimex är väl bra om man vet var de har sitt bo. Vet inte om de letar efter ett bo eller om de redan har ett. Obehagligt är det i alla fall när dessa "monster" kommer flygande. Är ju även rädd att katterna ska jaga dem och få dem i munnen. Tacksam för hjälp och svar.

Hej, bålgetingarna ser nog farligare ut än vad de är.

B%u0025C3%A5lgeting%202%20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har stött på två stycken i sommar, varav en kom in i huset.
Kapow så finns de inte mer :p

Tycker att de flyger långsammare, och alltså är lättare att träffa med vad man har till hands, än vanliga getingar.

Minns också att jag har läst att de inte är farligare/giftigare än vanliga getingar,
och egentligen ganska fredliga. Samt att de faktiskt äter vanliga getingar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bålgeting

Så, grips inte av panik, utan sätt myggnät för öppna fönster så kan ni sova lugnt (y)

Redigerat:
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Det är inte omöjligt att det är drottningar som letar ett bra och lugnt ställe att bygga bo på.

Om ni sett flera så kan det vara tecken på att det finns bon.

Har huset stått stilla ett tag?

Hur ser det ut på taket?

Du ser getingar och eventuella boplatser från marken om de kollar efter dem. Ser du en eller två som landar och kryper in någonstans så har du garanterat ett bo, verifiera med en boll och ring Anticimex.

Bålgetingen är väldigt fredlig av sig och kan närmast liknas vid en stor humla. Vi har massor med bålgetingar ute vid vår stuga men de gör aldrig någon illa. Viftar man lite med armen mot en som blir närgången så tar den till flykt och drar fortare än en avlöning i januari.

Även om bålgetingen sedan en tid tillbaka inte anses akut hotad i Sverige så är den i det närmaste utrotad I exempelvis Finland. Personligen tycker jag att man kan göra sig besväret och ta ut getingen levande om den flyger in i huset.

• Gilla
Ulltand och 6 till
  • Laddar…
Skaffa lite Radar om du hittar var de tar vägen, garanterat betydligt billigare än att koppla in Anticimex.

Anticimex kan ingå i försäkringen.

Trygg-hansa tex hjälper till helt gratis vid skadedjursproblem dit getingar ingår. Testade själv och efter drygt en vecka kom en kille med rymdklädsel och likviderade boet. Smidigt och gratis.

joflopp skrev:
Bålgetingen är väldigt fredlig av sig och kan närmast liknas vid en stor humla. Vi har massor med bålgetingar ute vid vår stuga men de gör aldrig någon illa. Viftar man lite med armen mot en som blir närgången så tar den till flykt och drar fortare än en avlöning i januari.

Även om bålgetingen sedan en tid tillbaka inte anses akut hotad i Sverige så är den i det närmaste utrotad I exempelvis Finland. Personligen tycker jag att man kan göra sig besväret och ta ut getingen levande om den flyger in i huset.
Jodå, även om jag är livrädd för getingar så tar det emot och ha ihjäl dem. Försöker verkligen att få ut dem levande.

Bålgetingen är väl fridlyst? Anticimex får iaf inte ta bort ett bålgetingbo vad jag vet.

Vi har själva haft några vanliga drottningar (geting) som cirkulerat hemma och sökt boplats, i lekstugan hann de bygga fyra bon innan jag upptäckte dem. bålgetingens bon vet jag inte om det ser likadant ut men den är så pass mycket större än en vanlig geting att man ser skillnad. Har man ett bålgetingbo så kan man vara lugn, de är den fredligaste arten det ska mycket till att de sticks.

• Gilla
Nisse100 och 2 till
  • Laddar…
Skulle gissa på att bålgetingar på besök letar efter mat och i vårt fritidshus är de rena välgörarna. De rensar bort andra getingars bon under takfoten och ser till att vi slipper merparten av vanliga getingar.
De stör oss inte utan brummar runt lite grann på sin jakt efter föda.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
ursäkta en fråga från en korkad:
Hur ser man skillnad på en bålgeting och en vanlig?

En bålgeting är betydligt större än en vanlig geting så det går inte att ta miste. Den dagen du ser en bålgeting så kommer du direkt att förstå. Den är dessutom mycket fredligare i sitt temperament och flyr direkt utan försök till attack. Tyvärr är det inte alla som har turen att få se bålgetingar då det är en art som kämpar för att inte bli utrotad.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Bålgetingarna som besöker oss är ca 5cm så det missar man inte och så har de ett mycket mera lågfrekvent ljud när de flyger, inte ilsket utan mera brummande.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Mikael_L
När det kommer något som är nästan stort som en blåmes men låter som en B-17 bombplan från WW2 så är det ofta en bålgeting. :)

Jag har nu plötsligt i mitt liv fått äran att bekanta mig med sorten, fram till förra sommaren hade jag aldrig sett en bålgeting i mitt liv.
Och nu inser jag att det aldrig går att miste, dom är ju grymt stora, typ 5 cm långa.

Jag har läst på och insett att dom är ovanliga, fredliga och käkar vanliga getingar, så jag slår aldrig ihjäl någon. Jag hoppas istället att dom äter upp så många som möjligt av alla de vanliga getingar vi har omkring oss.

Ja hela mitt inlägg var ju totalt redundant, men ni vet ju att jag samlar på inlägg så ... ;)

• Gilla
Emeliesylvie och 2 till
  • Laddar…
harry73
Bålgetingar lever inte i stora samhällen, så om du bara har några på besök blir det inte tusentals i slutet av augusti. Det kanske lungnar ner dig.

Jag tycker inte man ska slå ihäll bålgetingar, men om de är envis och kommer in i huset hela tiden får de skulla sig själv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.