Hej!

När vi köpte vårt hus för ungefär ett år sedan var jag aldrig uppe på vinden och kollade hur det såg ut. Det var dumt. Visserligen visste jag inte då vad jag skulle kolla efter men jag hade nog reagerat på det jag upptäckte i ett senare skede.

Avluftningen till avloppsstammen verkar inte vara helt korrekt, åtminstone inte sista delen. Man har nämligen använt sig av den tunnaste form av plastslangar för att dels sammanfoga, men också leda ut luften till huven på taket. Dessutom har man förlitat sig lite väl mycket på gaffatejp.

Felaktigt monterad avluftningsslang för avloppsstammen på vind, tejpade och lösa delar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konsekvensen blev att slangen till vänster till slut hade släppt från fästplattan (tejpad), dessutom var den vattenfylld - som tur är hann det inte läcka ut.

Som tillfällig lösning lossade jag helt på slagen och låter avluftningen ske direkt ut på vinden istället genom det styva plaströr som pekar uppåt.

Den stora frågan: Hur ska jag på bästa sätt koppla samman detta plaströr och huven på taket?

- Ska jag använda en sån här flexibel aluminiumslang som många av byggvaruhusen verkar ha?3266450A.jpg
- Behöver den isoleras?
- Ska jag använda samma typ även för att ersätta slangen till höger på bilden?

Tacksam för tips och råd!

/Peter

Bästa svaret

Schenkmanis Schenkmanis skrev:
Hej!

När vi köpte vårt hus för ungefär ett år sedan var jag aldrig uppe på vinden och kollade hur det såg ut. Det var dumt. Visserligen visste jag inte då vad jag skulle kolla efter men jag hade nog reagerat på det jag upptäckte i ett senare skede.

Avluftningen till avloppsstammen verkar inte vara helt korrekt, åtminstone inte sista delen. Man har nämligen använt sig av den tunnaste form av plastslangar för att dels sammanfoga, men också leda ut luften till huven på taket. Dessutom har man förlitat sig lite väl mycket på gaffatejp.

[bild]
Konsekvensen blev att slangen till vänster till slut hade släppt från fästplattan (tejpad), dessutom var den vattenfylld - som tur är hann det inte läcka ut.

Som tillfällig lösning lossade jag helt på slagen och låter avluftningen ske direkt ut på vinden istället genom det styva plaströr som pekar uppåt.

Den stora frågan: Hur ska jag på bästa sätt koppla samman detta plaströr och huven på taket?

- Ska jag använda en sån här flexibel aluminiumslang som många av byggvaruhusen verkar ha?[bild]
- Behöver den isoleras?
- Ska jag använda samma typ även för att ersätta slangen till höger på bilden?

Tacksam för tips och råd!

/Peter
Vad är det för dimension på plaströret? Det bästa är kanske att fortsätta med plast. Om det är 75mm rör som stickar upp så kunde du dra vidare med 75mm rör. Du behöver ett längd 75mm avlopps rör, en dubbelmuff och några böjer och nåt att hänga upp det med.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Vad är det för dimension på plaströret? Det bästa är kanske att fortsätta med plast. Om det är 75mm rör som stickar upp så kunde du dra vidare med 75mm rör. Du behöver ett längd 75mm avlopps rör, en dubbelmuff och några böjer och nåt att hänga upp det med.
Jag tror att det 75mm, måste dubbelkolla. Men det låter ju rimligt, måste bara få till upphängningen på ett bra sätt samt övergången till huven. Tror att det är en grövre dimension där nämligen.

Tack!

N NoOne2k skrev:
Det finns färdiga produkter för att ansluta avluftningen. Vad har du för takbeklädnad? Sitter det en huv på utsidan eller hur ser det ut där?
Det finns Tex. [länk]
Ok! Ska kolla om det kan vara ett alternativ.

Det är ett tegeltak med huv så där ska det vara ok, gäller bara att få till anslutningen mellan stammen och huven helt enkelt :)

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.