Hej!

Vi är väldigt förvirrade här hemma. Vi har en tydlig lukt, likt avloppslukt, som kommer och går under dagen och vissa dagar känner man inget alls. Ofta tydligast på morgonen.
Det konstiga är att inga våtrum eller köket luktar, utan det är är hallen/trappan/allrummet uppe som luktar. Vi bor i ett typiskt 1 och 1/2 planshus och lukten är som tydligast i trappan upp och i allrummet där uppe. Oftast luktar det inte alls på nederplan. Det finns ett badrum uppe, luktar inget därinne. Handfat/dusch/toalett i det badrummet är inte längs väggen mot allrummet utan på motsatt sida.

Har haft funderingar på om ett sprucket avloppsrör kan lukta igenom vägg/golv fast det inte luktar något i själva badrummet, men har svårt att se att det skulle gå några avloppsrör i närheten av dem berörda delarna. Vet inte om det kan vara relevant, men vägg i vägg med trappan ligger ett badrum där nere. Dock borde väl avloppet inte gå så mycket inne i väggen där utan snarare rakt ner?

Kan tilläggas att huset är byggt för 3 år sen och är gjuten platta på mark. Problemen började för ca 3 månader sen, i juni.

Några idéer på vad det kan vara eller ens vem man kan kontakta för hjälp? Kan det vara något annat som luktar som liknar avloppslukt?
 
Düsseldorff
Är du säker på att det luktar avlopp? Har du nån ritning där du kan se hur avloppen är dragna? Även om avloppen går nedåt så går avluftningen uppåt.

Annars kanske dött djur i vägg eller bjälklag?
 
Nej jag är inte helt säker, men det liknar avloppslukt Vet inte hur en död gnagare t.ex luktar, men har en lucka till vinden uppe och kattvinden på ena sidan allrummet jag kan undersöka.

Nej tyvärr har vi ingen karta på hur avloppet går i huset (har för tomten), och dem som byggde huset har gått i konkurs dessvärre. Kan det vara avluftningen från badrummet vägg i vägg med trappan som sprider lukt i trappan och upp på övervåningen då? Finns det något bra sätt att undersöka eller lista ut hur den kan tänkas gå?

Jag antar att det är positivt om det rör sig om avluftningen för då är det inget avloppsvatten som läcker iaf. Men varför skulle problemet dyka upp efter två år? Kan det vara relaterat att vi hade stopp i avloppet i köket i samma veva som problemet uppstod? Vi tror att köksavloppet går direkt bort till detta badrum nämligen.
 
Düsseldorff
Om du tycker att det luktar avlopp och lukten uppkom i samband med stopp i köksstammen så känns det som en mycket rimlig hypotes att lukten kommer från avloppet. Hur hanterade ni stoppet?
 
S Susanaju skrev:
Nej jag är inte helt säker, men det liknar avloppslukt Vet inte hur en död gnagare t.ex luktar, men har en lucka till vinden uppe och kattvinden på ena sidan allrummet jag kan undersöka.

Nej tyvärr har vi ingen karta på hur avloppet går i huset (har för tomten), och dem som byggde huset har gått i konkurs dessvärre. Kan det vara avluftningen från badrummet vägg i vägg med trappan som sprider lukt i trappan och upp på övervåningen då? Finns det något bra sätt att undersöka eller lista ut hur den kan tänkas gå?

Jag antar att det är positivt om det rör sig om avluftningen för då är det inget avloppsvatten som läcker iaf. Men varför skulle problemet dyka upp efter två år? Kan det vara relaterat att vi hade stopp i avloppet i köket i samma veva som problemet uppstod? Vi tror att köksavloppet går direkt bort till detta badrum nämligen.
En lösning, kanske inte den bästa sett till ekonomin, är ju att anlita någon att filma avloppen. Ser det bra ut så är det rimmligen inte det (och inga skador i avloppet).
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du tycker att det luktar avlopp och lukten uppkom i samband med stopp i köksstammen så känns det som en mycket rimlig hypotes att lukten kommer från avloppet. Hur hanterade ni stoppet?
Vi spolade med en specialslang till högtryckstvätten. +hett vatten, diskmedel, diskmaskinstablett i avloppet några gånger tills det rann som vanligt igen. Vi blev inte helt av med stoppet första gången, så fick göra om det efter några veckor.

Jag är inte hundra procent säker på att det var precis samtidigt eftersom jag inte såg sambandet då (trodde avloppslukten kom från golvbrunnen i tvättstugan först) men det var ungefär i närtid.

Men nu är ju stoppet löst, och det luktar ju inget i närheten av köket.. eller inuti badrummen.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
En lösning, kanske inte den bästa sett till ekonomin, är ju att anlita någon att filma avloppen. Ser det bra ut så är det rimmligen inte det (och inga skador i avloppet).
Ja jag har funderat på det, men blev osäker på om det var någon mening att lägga pengar på det eftersom det inte luktar i närheten av något avlopp och stoppet vi hade är löst. Är det rimligt med sprickor i ett så nytt avlopp också? Det jag hittat på nätet om sprickor i avloppsrör har bara berört äldre hus. Vårt hus är ju byggt 2018. Om det skulle vara fel på luftningen till avloppet, syns detta om man filmar avloppen med?
 
Düsseldorff
S Susanaju skrev:
Vi spolade med en specialslang till högtryckstvätten. +hett vatten, diskmedel, diskmaskinstablett i avloppet några gånger tills det rann som vanligt igen. Vi blev inte helt av med stoppet första gången, så fick göra om det efter några veckor.

Jag är inte hundra procent säker på att det var precis samtidigt eftersom jag inte såg sambandet då (trodde avloppslukten kom från golvbrunnen i tvättstugan först) men det var ungefär i närtid.

Men nu är ju stoppet löst, och det luktar ju inget i närheten av köket.. eller inuti badrummen.
Hmm ok. Och nu rinner det som det ska överallt? Inga samband, typ att det kluckar i duschbrunnen när man spolar i köket, eller att det bubblar i diskhon i tvättstugan när diskmaskinen tömmer?

Kolla om det finns ventil på avluftningen (på taket eller ibland på vinden) och om den har fastnat. Kan vara mer än ett avluftningsrör.
 
S Susanaju skrev:
Nej tyvärr har vi ingen karta på hur avloppet går i huset (har för tomten), och dem som byggde huset har gått i konkurs dessvärre. Kan det vara avluftningen från badrummet vägg i vägg med trappan som sprider lukt i trappan och upp på övervåningen då? Finns det något bra sätt att undersöka eller lista ut hur den kan tänkas gå?
Har du provat att begära ut alla handling om din fastighet från kommunen? Där bör ju rimligtvis det finnas ritningar för huset. De kan ju vara bra att ha i andra sammanhang också tänker jag.
 
Kan det vara att lukten från avluftaren tar sig in via ventilationen?
Finns kolfilter som man sätter i avluftaren.
 
Blir värre under sommar pga stilla vädret och höga trycka.
 
Vi hade en konstig lukt som kom och gick. Fast i ett rum i källaren. Luktade avlopp, men ändå inte riktigt. Kunde gå veckor utan lukt.

Vårt hus är byggt 1931. Avloppen är (trodde jag) från 1960 under källaren. Ovan mark är allt nytt sedan 2010.
Just rummet med lukt (kändes ibland i andra rum också). Har uppreglat trägolv. Övriga källaren betonggolv med marmor.
Visade sig vara hål på ett avloppsrör där det passerar nedåt genom golvet. Ovan mark, men under golvet. Kom ut lite vatten vid varje spolning på toaletten.

MEN det var råttinvasion under golvet. De hade tuggat i sig 25kvm isolering, delar av bjälkarna osv.
Nu åtgärdat. Vi har bytt alla rör under golvet. Håller på med återställning av ytskikt.
 
Vi har också haft liknande "doft" till och från i köket. Visade sig vara en råtta som kommit in och använt isoleringen i bjälklaget mellan kök och våningen ovanför som toalett och sedan lagt sig på rygg och dött. Mumien luktade inte mycket men isoleringen fick bytas ut. Stank h-e.
 
  • Gilla
Feskekörka
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hmm ok. Och nu rinner det som det ska överallt? Inga samband, typ att det kluckar i duschbrunnen när man spolar i köket, eller att det bubblar i diskhon i tvättstugan när diskmaskinen tömmer?

Kolla om det finns ventil på avluftningen (på taket eller ibland på vinden) och om den har fastnat. Kan vara mer än ett avluftningsrör.
Ja precis, nu rinner allt vatten bra och det är inga konstigheter någonstans.

Ska kika på det ikväll, vet en sån ventil på taket/kattvinden och om avluftningen för badrummet nere vid trappan går rakt upp och sen under golvet bort till den ventilen så går det tvärsöver allrummet där det luktat en del, så kan vara en förklaring. Vet dock inte om vi kommer åt att krypa bort till den.
 
D Dublin skrev:
Har du provat att begära ut alla handling om din fastighet från kommunen? Där bör ju rimligtvis det finnas ritningar för huset. De kan ju vara bra att ha i andra sammanhang också tänker jag.
Bra tips, ska kika på det. Trodde inte dem hade så detaljerade ritningar på fastigheter. (hur avloppet och vattnet går i tomten har vi ritningen på, men inte i själva huset)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.