1 768 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Att bli med hus...
Oj oj oj!
Mycket var det som jag/vi inte tänkte på när vi flyttade från vår lilla lägenhet till vårt nästan lika lilla hus för ett år sedan. Men det har ändå varit roligt och mycket lärorikt. Tack till alla aktiva fantastiska personer här på forumet. Jag har lurkat runt här så gott som dagligen så jag tänkte tillslut att jag skulle försöka bidra med något själv (även om det säkert mest blir nya frågor
). Huset är från början en sommarstuga byggd 47 ombyggd till permanentboende 2003. Här kommer lite bilder på hur det såg ut innan vi flyttade in. Tilläggas bör att det är mäklarens bilder och säljarens möbler. Vi har inte rigtigt samma smak...
Utifrån


Inne...





Mycket var det som jag/vi inte tänkte på när vi flyttade från vår lilla lägenhet till vårt nästan lika lilla hus för ett år sedan. Men det har ändå varit roligt och mycket lärorikt. Tack till alla aktiva fantastiska personer här på forumet. Jag har lurkat runt här så gott som dagligen så jag tänkte tillslut att jag skulle försöka bidra med något själv (även om det säkert mest blir nya frågor
Utifrån


Inne...





Redigerat:
Vi hade tänkt oss lite ytrenovering bara till och börja med...
Efter en tur hem till min mor på en vecka kom vi tillbaka och upptäckte att alla saker i källaren börjat mögla... Jag hade lämnat ett fönster till källaren öppet då besiktningsmannern påtalat den dåliga ventilationen.Jag vet bättre nu. Att avrinningen från varmvattenberedaren på den tiden stod och droppade i en hink gjorde nog inte saken bättre. Jag började röja ur källaren och upptäckte då att så gott som all puts var lös och målad med ogenomsläpplig färg. Jag började knacka loss puts för att göra iordning i källaren då...Vi upptäckte en fuktskada/vattenläcka i badrummet så det var bara att släppa källaren och börja med badrummet.
Efter en tur hem till min mor på en vecka kom vi tillbaka och upptäckte att alla saker i källaren börjat mögla... Jag hade lämnat ett fönster till källaren öppet då besiktningsmannern påtalat den dåliga ventilationen.Jag vet bättre nu. Att avrinningen från varmvattenberedaren på den tiden stod och droppade i en hink gjorde nog inte saken bättre. Jag började röja ur källaren och upptäckte då att så gott som all puts var lös och målad med ogenomsläpplig färg. Jag började knacka loss puts för att göra iordning i källaren då...Vi upptäckte en fuktskada/vattenläcka i badrummet så det var bara att släppa källaren och börja med badrummet.
Rivningsarbetet av det gamla badrummet påbörjades bara för att ta tvärstopp när jag körde kofoten i det här.

Detta är efter en paus under 2 veckor som det tog anticimex att ta kål på de små jävlarna. Jag kom undan med blotta förskräckelsen, tog en handuk som låg i närheten och täckte över hålet (som då var mycket mindre) och drog fast den med några gamla gipsskruv som låg och skräpade.

Detta är efter en paus under 2 veckor som det tog anticimex att ta kål på de små jävlarna. Jag kom undan med blotta förskräckelsen, tog en handuk som låg i närheten och täckte över hålet (som då var mycket mindre) och drog fast den med några gamla gipsskruv som låg och skräpade.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Hmmm, hur såg väggen ut i badrummet, fanns det våtrumsskikt osv ? Det där med träpanel intill en duschkabin verkar lite vådligt då trä normalt har en viss förmåga att suga till sig vatten om de inte är lackade och många glömmer dessvärre att måla ändträt. Tack och lov att du inte fick hela svärmen över dig, men de var kanske inte så "aktiva" ännu ? Skall bli roligt att se dina framsteg framöver.
Hehe, ja vådligt va ordet... Jag har liksom slutat att tänka "hur tänkte dom när de byggde såhär" jag är numera säker på att de inte tänkte alls. Om du tittar på bilden av duschkabinen i 1a inlägget så är getingboet invid taket bakom kaklet på den högra väggen. Det fanns tätskickt (någon sorts duk/gummigegga) bakom kaklet och under klinkers tror det var rollat undeglasfiberväven också. Väggen var uppbyggd kakel/tätskikt/pappgips(bara en skiva) bakom träpanelen sitter ingen gips, de gick i liv. Vattenläckan/skadan berodde antagligen på dåliga rörgenomförningar och läckage in i väggen från duschblandaren.NetNut skrev:Hmmm, hur såg väggen ut i badrummet, fanns det våtrumsskikt osv ? Det där med träpanel intill en duschkabin verkar lite vådligt då trä normalt har en viss förmåga att suga till sig vatten om de inte är lackade och många glömmer dessvärre att måla ändträt. Tack och lov att du inte fick hela svärmen över dig, men de var kanske inte så "aktiva" ännu ? Skall bli roligt att se dina framsteg framöver.
Och getingarna... Jo aktiva var dem, blev ca 3 damsugarpåsar fulla... Kändes som att ha en bomb i huset.
Åhh shit... Snacka om att jag som är överkänslig mot getingstick skulle få en chock om jag stötte på det där.... :xTor H skrev:Rivningsarbetet av det gamla badrummet påbörjades bara för att ta tvärstopp när jag körde kofoten i det här.
[bild]
Detta är efter en paus under 2 veckor som det tog anticimex att ta kål på de små jävlarna. Jag kom undan med blotta förskräckelsen, tog en handuk som låg i närheten och täckte över hålet (som då var mycket mindre) och drog fast den med några gamla gipsskruv som låg och skräpade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden